Import samochodów
Ministerstwo Finansów na swojej witrynie internetowej przedstawia wykaz kosztów związanych z importem samochodów. Resort podkreślił, iż w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej powoływane przepisy obowiązywać będą jedynie od 1 stycznia 2004 r. do 31 kwietnia 2004 r.
Wysokość cła naliczanego od wartości celnej uzależniona jest od pochodzenia samochodu, jego wieku oraz pojemności silnika i rodzaju zapłonu. Przykładowo stawka w wysokości 0% obowiązuje dla samochodów, zarówno nowych jak i używanych, które wyprodukowane i importowane zostały m.in. z krajów Unii Europejskiej, krajów EFTA, Czech, Słowacji, Słowenii, Wysp Owczych oraz Turcji. Warunkiem jest przedłożenie świadectwa przewozowego EUR.1 lub deklaracji na fakturze, zgodnej z załącznikami do poszczególnych umów o wolnym handlu i spełnieniu innych wymogów określonych w umowach. Pozostałe stawki cła to 10% oraz 35%.
Podatek akcyzowy naliczany jest od wartości celnej przywożonego samochodu, powiększonej o należne cło oraz krajowe koszty transportu i ubezpieczenia poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju. Jego wysokość uzależniona jest od wieku auta oraz od pojemności silnika.
Ostatnim obciążeniem jest podatek od towarów i usług w wysokości 22%. Podatek ten naliczany jest od wartości celnej samochodu powiększonej o należne cło, podatek akcyzowy oraz krajowe koszty transportu i ubezpieczenia poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju.
Po akcesji Polski do UE zmianie ulegną koszty zakupu samochodów wewnątrz Wspólnoty i z krajów poza nią. Zniesione zostaną celne granice lądowe między Polską a innymi krajami UE, wobec czego do wartości samochodu sprowadzanego z UE nie będzie doliczane cło. Opłacalność zakupu samochodu na terenie UE zależeć będzie jedynie od wysokości akcyzy, a więc od dobrej woli ustawodawcy.