Jak założyć konto na Portalu Podatkowym?
Każdy podatnik - osoby fizyczne i firmy - może mieć swoje konto na Portalu Podatkowym. Służy ono obecnie do załatwiania spraw związanych z wybranymi podatkami oraz zgłaszania pełnomocnictw ogólnych. Rejestracja wymaga posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP.
Portal Podatkowy
Portal Podatkowy to system teleinformatyczny administracji podatkowej służący do kontaktu organów podatkowych z podatnikami (płatnikami, inkasentami, następcami prawnymi, osobami trzecimi odpowiadającymi za cudze długi podatkowe). Stanowi tak art. 3 pkt 14 Ordynacji podatkowej. Portal Podatkowy składa się z dwóch części: ogólnodostępnej i spersonalizowanej.
Blok ogólnodostępny zawiera informacje dotyczące poszczególnych podatków, a poprzez powiązanie z systemem e-Deklaracje umożliwia składanie rozliczeń i podań w formie elektronicznej. Można tutaj również znaleźć wiadomości dotyczące wypełniania obowiązków podatkowych, pobrać formularze deklaracji do wydruku, znaleźć dane kontaktowe jednostek administracji podatkowej i celnej. Dostępne są ponadto wyszukiwarki (np. organizacji pożytku publicznego, kalkulatory (np. wynagrodzeń), kalendarz z ważnymi terminami.
Część spersonalizowana to indywidualne konta podatników. Konto może posiadać każdy: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Dostęp do niego uzyskuje się po zarejestrowaniu i zalogowaniu. Konto stanowi kanał bezpośredniej komunikacji elektronicznej z organami administracji podatkowej. Dzięki niemu podatnik ma wgląd do swoich indywidualnych danych ewidencyjnych i adresowych, może wysyłać deklaracje i podania czy odbierać korespondencję.
Konto podatnika
Założenie konta wymaga zarejestrowania się jako użytkownik Portalu Podatkowego.
Rejestracja odbywa się na stronie internetowej www.portalpodatkowy.mf.gov.pl - należy wejść w zakładkę "Konto podatnika na Portalu Podatkowym" i wybrać opcję "Rejestracja". Wyświetli się okno z warunkami korzystania z Portalu Podatkowego. Na dole tego okna trzeba zakreślić trzy pola oznaczające: złożenie oświadczenia o zaakceptowaniu regulaminu, wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji dotyczących profilu użytkownika. Kolejny krok to wybór sposobu uwierzytelnienia rejestracji. Do autoryzacji można użyć certyfikatu kwalifikowanego (wykorzystywanego przy posługiwaniu się kwalifikowanym podpisem elektronicznym) albo profilu zaufanego ePUAP. Po zalogowaniu trzeba wprowadzić dane użytkownika. Są to: identyfikator (unikalny ciąg od 5 do 30 znaków wykorzystywany później podczas logowania do konta), hasło, pytanie zabezpieczające i odpowiedź na nie, adres e-mail. Adres e-mail musi być poprawny i realnie istniejący. Zostanie bowiem na niego wysłane potwierdzenie rejestracji z kodem autoryzującym umożliwiającym pierwsze logowanie do konta.
Dostęp do konta podmiotu - osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - może uzyskać osoba fizyczna posiadająca własne konto na Portalu Podatkowym. Osoba umocowana do działania w imieniu danego podmiotu musi złożyć w organie administracji podatkowej wniosek o udostępnienie takiemu użytkownikowi konta podmiotu. Wniosek sporządza się w formie pisemnej. Musi on zawierać dane użytkownika (imię, nazwisko, identyfikator podatkowy) oraz podmiotu (nazwę i NIP). Organ administracji podatkowej, do którego wpłynie wniosek, sprawdza podane informacje. Jeżeli zostaną one pozytywnie zweryfikowane, użytkownik będzie miał dostęp do konta podmiotu po wejściu na swoje konto na Portalu Podatkowym.
Dostęp i blokada
Pierwszego logowania do konta dokonuje się z wykorzystaniem linka oraz kodu autoryzującego zawartych w wiadomości e-mailowej otrzymanej po pozytywnej weryfikacji danych podanych we wniosku o rejestrację. Taki e-mail powinno się otrzymać w ciągu 24 godzin od złożenia wniosku. Kolejne logowania odbywają się poprzez podanie identyfikatora użytkownika i hasła. Hasło jest ważne przez 30 dni. Nie wolno ustalić takiego samego hasła jak pięć poprzednio używanych.
Dostęp do konta założonego na Portalu Podatkowym może zostać zablokowany. Blokada następuje na wniosek użytkownika. W przypadku konta osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wniosek musi złożyć osoba umocowana do działania w imieniu danego podmiotu albo użytkownik posiadający dostęp do konta. Wniosek należy wnieść w formie pisemnej lub z wykorzystaniem Portalu Podatkowego. Dostęp do konta może zostać również zablokowany przez Ministra Rozwoju i Finansów, jeżeli treści lub dokumenty przekazywane z wykorzystaniem konta nie są związane z zakresem Portalu Podatkowego.
Zakres korzystania z konta na Portalu Podatkowym
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.)
autor: Małgorzata Żujewska
Gazeta Podatkowa nr 100 (1350) z dnia 2016-12-15