Nasz fiskus daje i odbiera
Europejski Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnie, czy w latach 2007-2008 opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC) pożyczek udzielanych spółkom przez ich udziałowców było zgodne z prawem unijnym - poinformowała firma doradcza Deloitte.
Zgodnie z poniedziałkowym komunikatem z Deloitte, 15 marca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach skierował do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej tzw. pytanie prejudycjalne w tej sprawie.
Sąd chce wiedzieć, czy Polska nie naruszyła prawa wspólnotowego, najpierw zwalniając spółki z obowiązku opodatkowania pożyczek od udziałowców podatkiem od czynności cywilnoprawnych w dniu akcesji do UE, a następnie przywracając ten podatek od 1 stycznia 2007.
"Postanowienie WSA ma kolosalne znaczenie dla polskich przedsiębiorców. Ci, którzy zapłacili w latach 2007-2008 podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu uzyskanych pożyczek od udziałowców zyskali niezwykle istotne argumenty, aby występować z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku" - uważa cytowany w komunikacie doradca podatkowy z Deloitte Tomasz Konik.
Eksperci Deloitte podkreślają, że już 11 września 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wprost stwierdził, iż skoro Polska, z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej zwolniła z podatku pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, to podjęła w tej sprawie nieodwracalną decyzję. Jej nieodwracalność wynika z zasady tzw. standstill (klauzuli stałości - PAP) wynikającej z unijnej Dyrektywy kapitałowej.
Reguluje ona w UE kwestie opodatkowania podatkami pośrednimi od gromadzenia kapitału, w tym podatek od czynności cywilnoprawnych. Jej celem jest zniesienie obciążeń kapitałowych ograniczających swobodny przepływ kapitału pomiędzy państwami członkowskimi.
Deloitte informuje, że Polska z chwilą przystąpienia do UE zniosła podatek kapitałowy od pożyczek udzielanych spółkom przez ich udziałowców, ale wprowadził go jednak ponownie 1 stycznia 2007 r. Dyrektywa kapitałowa pozwala pobierać państwom członkowskim UE podatek kapitałowy, ale jedynie wg tzw. "zasady kontynuacji", czyli tylko tym państwom, które pobierały go z dniem 1 lipca 1984 r. "Polska raz rezygnując z poboru podatku i wprowadzając go ponownie, nie postępowała już zgodnie z tą zasadą" - napisano w komunikacie.