Od początku września sprawy podatkowe i zusowskie przedsiębiorca załatwi w dowolnym urzędzie skarbowym

Fiskus od początku września posługuje się nowym narzędziem administracji podatkowej, jakim jest Centralny Rejestr Danych Podatkowych. To duże ułatwienie dla podatnika, który może teraz załatwiać formalności w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całego kraju.

Podpisana 31 lipca br. przez prezydenta RP ustawa o administracji podatkowej, która unowocześnia kontakt podatnika z fiskusem i centralizuje system informacji podatkowej, wchodzi w życie 1 stycznia 2016 r. Natomiast baza informatyczna dla przewidzianych w niej nowoczesnych rozwiązań administracyjnych oraz tzw. centra wsparcia i obsługi podatnika ruszyły 1 września 2015 r. Urzędy skarbowe zaczęły obsługiwać i wspierać podatnika na jednolitych w skali całego kraju zasadach.

Mowa przede wszystkim o Centralnym Rejestrze Danych Podatkowych, który zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej obejmuje zbiory danych prowadzonych przez ministra finansów, dyrektora izby skarbowej i naczelnika urzędu skarbowego. CRDP stanowi zatem kanał do przetwarzania danych zgromadzonych w Krajowej Ewidencji Podatników oraz gromadzenia i przetwarzania danych wynikających w szczególności z:

Reklama

* deklaracji (np. rocznych podatkowych, VAT-7) składanych zarówno przez osoby fizyczne, jak i przedsiębiorców, płatników czy ich następców prawnych,

* decyzji, postanowień oraz innych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego oraz

* tytułów wykonawczych i innych dokumentów przekazanych naczelnikowi urzędu skarbowego w celu realizacji jego zadań (art. 15 ww. ustawy).

Co CRDP i centra obsługi i wsparcia oznaczają w praktyce? Każdy podatnik - zarówno przedsiębiorca, jak i osoba nieprowadząca własnego biznesu - mogą teraz załatwiać sprawy z fiskusem w każdym urzędzie skarbowym niezależnie od terytorialnego zasięgu działania skarbówki, czyli nie patrząc na to, że dany organ nie jest "własnym" urzędem skarbowym. Można składać podania, deklaracje (np. związane z podatkiem dochodowym, VAT-owskie czy akcyzowe) oraz zgłoszenia czy dokumenty rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym. A to oznacza dużą swobodę i oszczędność czasu przy rozliczeniach z fiskusem, ZUS-em czy urzędem celnym, zwłaszcza dla tych, których prowadzona działalność wymaga częstych podróży.

Do dowolnego urzędu skarbowego możemy udać się również po różnego rodzaju zaświadczenia podatkowe czy wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym dotyczące formalności związanych z otwarciem własnej firmy. Każde tzw. centrum obsługi i wsparcia podatnika dysponuje stanowiskiem komputerowym z dostępem do Portalu Podatkowego, czyli internetowej bazy niezbędnej wiedzy o podatkach - zawiera e-deklaracje, kalendarz z terminami podatkowymi, kalkulatory, niezbędniki, formularze do druku, najświeższe komunikaty. Dodatkowo urzędnicy w razie szczegółowych pytań przekierują podatnika do odpowiednich organów wraz ze wskazaniem ich kompetencji.

Katarzyna Miazek

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: Urząd skarbowy | urzędy skarbowe | urzędy | sprawy | przedsiębiorca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »