Podatek od wygranych w internecie - kiedy płacić?

Współcześnie internet jest nieodłącznym elementem życia codziennego. Służy pracy, informacji oraz rozrywce. Szybki rozwój tego środka komunikowania powoduje powstawanie nowych problemów i zagadnień, również na gruncie prawa podatkowego. Jednym z nich jest kwestia opodatkowania wygranych, uzyskanych w grach i konkursach przeprowadzanych za pomocą internetu.

Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. Z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - dalej jako "ustawa o PIT"), zwalnia od opodatkowania wygrane i nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł, o ile zostały uzyskane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych albo ogłaszanych przez środki masowego przekazu. Ustawa wylicza przy tym jako środki masowego przekazu prasę radio i telewizję. Wobec powyższego powstaje pytanie, czy wyliczenie środków masowego przekazu jakiego dokonuje ustawodawca, ma charakter otwarty (przykładowy) czy zamknięty.

Reklama

Na pytanie to udziela odpowiedzi Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPB4/415-134/10-2/JS). Dokonuje on wykładni powołanego wyżej przepisu, uwzględniając także przepisy prawa prasowego. W konkluzji organ podatkowy stwierdza, iż nie istnieje legalna definicja internetu, która kwalifikowałaby go wprost do grona środków masowego przekazu. Jednak zważywszy na faktyczny charakter tego środka komunikowania się oraz wyniki wykładni funkcjonalnej, należy uznać go za taki środek w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

Organ podatkowy stwierdza, że użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, określenie "w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie internetu - jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonej grupy odbiorców (np. pracowników korporacji).

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż internet należy uważać za środek masowego przekazu - nie tylko faktycznie, ale także w rozumieniu przepisów podatkowych. Istotne jest jednak to, aby czynności mające powodować określone skutki podatkowe, miały miejsce w obrębie tej części internetu, która jest powszechnie dostępna.

Justyna Zając-Wysocka

Radca prawny, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: PIT | internet | podatek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »