Resort cyfryzacji odkrywa karty ws. podatku cyfrowego. Jest propozycja stawki

Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło propozycję dotyczącą wprowadzenia podatku cyfrowego w Polsce. Stawka miałaby wynosić 3 proc. od przychodów, a miałyby go płacić firmy o globalnych przychodach powyżej 750 mln euro.

Jak wskazano, w środę odbyło się spotkanie z przedstawicielami rynku oraz organizacjami pozarządowymi, w którym udział wzięli wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski oraz wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski. Podczas rozmów przedstawiciele resortu przedstawili propozycję, według której podatek cyfrowy miałyby płacić firmy o globalnych przychodach powyżej 750 mln euro.

Co zakłada propozycja ws. podatku cyfrowego?

Na portalu X resort poinformował, że przedstawiciele Fundacji Instrat zaprezentowali raport na temat rozwiązań stosowanych na świecie oraz przedstawili rekomendacje dla Polski. 

Reklama

"Nowa regulacja ma wyrównywać szanse między globalnymi gigantami technologicznymi a polskimi i europejskimi przedsiębiorcami, wspierając rozwój krajowych technologii i jakościowych treści medialnych. Kluczowe założenia: 

  • Podatek obejmie wyłącznie największe podmioty - o przychodach powyżej 750 mln EUR globalnie
  • Zakres: usługi interfejsu cyfrowego, reklamy ukierunkowane i sprzedaż danych.
  • Rekomendowana stawka podatku od przychodów: 3%.
  • Wyłączenia m.in. dla usług bankowych, sprzedaży własnych towarów oraz platform dostarczających treści cyfrowe bez udziału użytkowników w tworzeniu wartości.
  • Odpowiednie pomniejszenie o CIT płacony w Polsce.
  • Przychody z podatku trafią na wsparcie polskich technologii i mediów osłabionych przejęciem rynku reklamowego przez globalne firmy cyfrowe. Propozycja zostanie przełożona na projekt ustawy i poddana dalszym konsultacjom społecznym. 

MC chce przeznaczyć podatek cyfrowy na rozwój innowacji

Według propozycji resortu opodatkowaniu miałaby podlegać: usługi interfejsu cyfrowego, polegające na udostępniania wielostronnego cyfrowego oprogramowania (np. w postaci platformy, aplikacji), które umożliwia interakcję między użytkownikami; profilowane reklamy cyfrowe, czyli konkretne reklamy skierowane do określonych użytkowników, na podstawie wcześniej stworzonego profilu użytkownika; a także usługi przekazywania danych nt. użytkowników.

Resort chce, by pieniądze z podatku cyfrowego zostały wydane na rozwój polskich technologii i innowacji oraz na wsparcie tworzenia jakościowych treści medialnych.

Opinie uczestników spotkania będą brane pod uwagę przy opracowaniu propozycji, która przełożona zostanie na projekt ustawy i będzie podlegać dalszym konsultacjom - zadeklarowało MC. 

Raport Fundacji Instrat zawiera przegląd funkcjonujących już na świecie rozwiązań oraz rekomendacje do wprowadzenia tego typu podatku w Polsce w oparciu o podatek 3 proc., 4,5 proc. oraz 6 proc. Z ustaleń PAP Biznes wynika, że resort przychyla się do przedstawionego w raporcie tzw. wariantu szerokiego ze stawką podatku na poziomie 3 proc., co gwarantowałoby 1,7 mld zł wpływów do budżetu w 2027 roku, w 2028 r. - ponad 2 mld zł, w 2029 r. - 2,5 mld zł, a w 2030 r. - ponad 3 mld zł.

Według tzw. szerokiego wariantu opodatkowaniu miałyby podlegać: usługi interfejsu cyfrowego, np. marketplace’y, aplikacje taksówkarskie, media społecznościowe; profilowane reklamy cyfrowe, czyli konkretne reklamy skierowane do określonych użytkowników, na podstawie wcześniej stworzonego profilu użytkownika; a także usługi przekazywania danych nt. użytkowników. W wąskim wariancie podatku cyfrowego opodatkowane byłyby tylko profilowane reklamy

Resort cyfryzacji chce wesprzeć media

Resort cyfryzacji wskazał w komunikacie, że zaproponowane warianty zaprojektowane zostały tak, by zapewnić najwyższą skuteczność podatku przy jego maksymalnej prostocie i przejrzystych zasadach. Dodano, że model podatku od usług cyfrowych (DST) wzorowany jest na regulacjach stosowanych w szeregu innych krajów, w tym we Francji, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii.

Resort chce, by pieniądze z podatku cyfrowego zostały wydane na rozwój polskich technologii i innowacji oraz na wsparcie tworzenia jakościowych treści medialnych. W ocenie MC "konieczne jest" wsparcie mediów, ponieważ to one najwięcej straciły na przejęciu rynku reklamowego przez big techy.

Opinie uczestników środowego spotkania będą brane pod uwagę przy opracowaniu propozycji, która przełożona zostanie na projekt ustawy i będzie podlegać dalszym konsultacjom - zadeklarowało MC. W ubiegłym tygodniu wicepremier Gawkowski zapowiedział, że resort chce przedstawić projekt ustawy do końca roku.

Gdzie obowiązuje podatek cyfrowy?

Wprowadzenie w Polsce podatku cyfrowego Gawkowski zapowiedział po raz pierwszy w marcu br. Do tych informacji odniósł się wtedy Tom Rose, nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. We wpisie w serwisie X zagroził, że Trump odpowie odwetem na wprowadzenie podatku cyfrowego. Według Gawkowskiego wprowadzenie podatku cyfrowego nie wywoła wojny handlowej z USA i prezydentem Donaldem Trumpem.

Minister finansów Andrzej Domański w marcu przekazał, że kierowany przez niego resort nie pracuje nad wprowadzeniem podatku cyfrowego. Zwracał też uwagę, że politykę podatkową w kraju kształtuje Ministerstwo Finansów.

W połowie 2019 r. Francja jako pierwszy kraj w Europie przyjęła 3-procentowy podatek cyfrowy od big techów. Skonstruowany został tak, że są z niego wyłączone niemal wszystkie francuskie firmy technologiczne. Warunkiem jest globalny przychód w wysokości 750 mln euro, z czego 25 mln ma pochodzić z Francji. W 2019 r. prezydent USA Donald Trump nazwał francuski podatek "głupotą" prezydenta Emmanuela Macrona i przekazał, że odpowie na niego m.in. wprowadzeniem wyższych ceł na francuskie wina.

Podatki cyfrowe obowiązują także m.in. w Wielkiej Brytanii (w wysokości 2 proc.), we Włoszech i Hiszpanii (3 proc.), w Austrii (5 proc.), na Węgrzech i w Turcji (7,5 proc.), w Japonii (10 proc.) czy w Kanadzie (3 proc.). Nie wprowadziły go m.in.: Finlandia, Szwecja, Niemcy, Irlandia, Holandia, USA i Chiny.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »