Skutki wyroku TK w sprawie sankcji w VAT

Stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej określonej jako "dodatkowe zobowiązanie podatkowe" i odpowiedzialności za przestępstwa albo wykroczenia skarbowe w postępowaniu karnym skarbowym narusza Konstytucję.

Stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej określonej jako "dodatkowe zobowiązanie podatkowe" i odpowiedzialności za przestępstwa albo wykroczenia skarbowe w postępowaniu karnym skarbowym narusza Konstytucję.

Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 września 2007 r., sygn. akt P 43/06, rozpoznając pytanie prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, dotyczące dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Sprawa dotyczyła podatnika VAT (osoby fizycznej), u którego przeprowadzona przez urząd skarbowy kontrola stwierdziła zawyżenie kwoty podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Naczelnik urzędu skarbowego ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% zawyżenia kwoty podatku naliczonego do przeniesienia. Tymczasem przepis art. 109 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) nakazuje nałożenie na podatnika sankcji VAT, gdy w złożonej deklaracji podatnik wykazał kwotę zwrotu podatku naliczonego wyższą od należnej. Spór trafił do WSA w Poznaniu. Podatnik nie zgadzając się z ustaleniem przez urząd dodatkowego zobowiązania podatkowego w skardze do WSA powołał się na wyrok TK z dnia 29 kwietnia 1998 r., sygn. akt K 17/97. Wówczas Trybunał orzekł, że przepisy ustawy o VAT z 1993 r. w zakresie, w jakim dopuszczają stosowanie wobec tej samej osoby za ten sam czyn sankcji administracyjnej i odpowiedzialność za wykroczenia skarbowe są niezgodne z Konstytucją.

Reklama

Również w wyroku z dnia 4 września 2007 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że art. 109 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT w zakresie, w jakim dopuszcza stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji administracyjnej określonej jako "dodatkowe zobowiązanie podatkowe" i odpowiedzialności za wykroczenia skarbowe albo przestępstwa skarbowe, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji. TK uznał, że kumulowanie odpowiedzialności administracyjnej i odpowiedzialności karnej skarbowej stanowi wyraz braku proporcjonalności i nadmiernego fiskalizmu. Wykracza to poza granice niezbędne dla zapewnienia ponoszenia ciężaru opodatkowania w uzasadnionych granicach przez osoby fizyczne będące podatnikami VAT. Ponadto TK stwierdził, że ograniczenie zakresowe kwestionowanego przepisu ustawy o VAT nie ma zastosowania do podatników VAT niebędących osobami fizycznymi. U nich nie występuje bowiem powyższa kumulacja.

Co oznacza to orzeczenie dla podatników VAT, przede wszystkim dla osób fizycznych będących podatnikami tego podatku?

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego został ogłoszony w Dzienniku Ustaw nr 168 z dnia 18 września 2007 r. pod poz. 1187. Oznacza to, iż na jego podstawie ci podatnicy (osoby fizyczne), którzy otrzymali decyzje ustalające dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku VAT za okres po 1 maja 2004 r. mogą żądać uchylenia wydanej przez organ podatkowy decyzji.

Jeżeli jest to decyzja ostateczna, to jedyną drogą jej uchylenia jest wnioskowanie o wznowienie postępowania na podstawie przepisu art. 240 § 1 pkt 8 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.). Jak z niego wynika, w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli decyzja ta została wydana na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją RP, ustawą albo ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny.

Jednak należy pamiętać, że wznowienie postępowania w tym przypadku możliwe jest wyłącznie na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Przy czym nie ma znaczenia czy podatnik został ukarany z kodeksu karnego skarbowego czy też nie.

Podatnicy których sprawy zostały już zakończone prawomocną decyzją mają tylko miesiąc na wniesienie żądania wznowienia postępowania, licząc od dnia opublikowania wyroku Trybunału. Zatem mogą to zrobić do 18 października 2007 r.

Przykład wniosku o wznowienie postępowania w sprawie decyzji ustalającej dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku VAT.

Kielce, 30 września 2007 r.
Iwona Pawlak
ul. Poznańska 100
25-408 Kielce
NIP 858-000-120-10
Dyrektor Izby Skarbowej
w Kielcach

ul. Witosa 78B
25-561 Kielce


Wniosek

Na podstawie art. 240 § 1 pkt 8 oraz art. 241 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wnoszę o wznowienie postępowania w sprawie ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego w podatku VAT za maj 2006 r. - decyzja z dnia 16 maja 2007 r., nr IS‑267‑105/AM/2007.

Uzasadnienie

W trakcie kontroli podatkowej (przeprowadzonej w dniach 5-8 lutego br.) w zakresie rozliczenia podatku VAT za maj 2006 r. stwierdzono zaniżenie zobowiązania podatkowego za ten miesiąc. Z uwagi na to zostało wszczęte postępowanie podatkowe w sprawie rozliczenia podatku VAT. W dniu 20 kwietnia 2007 r. otrzymałam decyzję Naczelnika I Urzędu Skarbowego w Kielcach, nr US II 367-100/2007, określającą zaległość podatkową za maj 2006 r., oraz ustalającą dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku VAT za ten miesiąc w wysokości 1.500 zł.

Od decyzji tej wniosłam w dniu 23 kwietnia 2007 r. odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego - decyzja z dnia 16 maja 2007 r., nr IS-267-105/AM/2007.

W dniu 4 września 2007 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok (sygn. akt P 43/06), w którym orzekł, że art. 109 ust. 5 i 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim dopuszcza stosowanie wobec tej samej osoby, za ten sam czyn, sankcji - dodatkowego zobowiązania podatkowego i odpowiedzialności za wykroczenia skarbowe albo przestępstwa skarbowe, jest niezgodny z Konstytucją RP. Wyrok ten wszedł w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 18 września br.

W związku z tym, na podstawie art. 240 § 1 pkt 8 oraz art. 241 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej wnoszę o wznowienie postępowania w tej sprawie i uchylenie decyzji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w dniu 16 maja 2007 r., nr IS-267-105/AM/2007.

Iwona Pawlak

Aleksandra Węgielska

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »