Reklama

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.: Zwolnienie dla terenów niezabudowanych

Do najważniejszych zmian, jakie zostaną wprowadzone od 1 kwietnia br. niezaprzeczalnie należy wprowadzenie do ustawy o VAT definicji terenów budowlanych. Zabieg ten ma na celu usunięcie rozbieżności pomiędzy organami podatkowymi a sądami administracyjnymi w kwestii elementów decydujących o budowlanym charakterze danego terenu w przypadku, gdy nie został wydany dla tego terenu plan zagospodarowania przestrzennego oraz stosowna decyzja, co w praktyce ma ułatwić podatnikom stosowanie przepisów w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

Definicja terenów budowlanych zostanie zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu przez tereny budowlane - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Reklama

Polecamy: PIT 2012

Skutkiem zdefiniowania z dniem 1 kwietnia br. pojęcia terenów budowlanych jest jednoczesna zmiana treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT. Przypomnienia zatem wymaga, że aktualnie zwolnieniu podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast w myśl nowego brzmienia tego przepisu zwolnieniu będzie podlegać dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Należy zatem zauważyć, że w związku z wprowadzeniem definicji terenów budowlanych ustawodawca zdecydował się na pominięcie w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT sformułowania "tereny przeznaczone pod zabudowę", gdyż będą one już objęte definicją.

Zauważenia wymaga, że nowe przepisy będą jednoznacznie wskazywać, że studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (nie będąc zresztą źródłem prawa miejscowego) nie może stanowić podstawy do ustalania prawa do zwolnienia z podatku VAT.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że dotychczas ustawa o VAT nie definiowała pojęcia "tereny budowlane", dlatego rozstrzygnięcie, czy dany grunt terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane lub przeznaczonym pod zabudowę, budziło poważne wątpliwości interpretacyjne. W kwestii tej wypowiedział się m.in. NSA w wyroku podjętym w składzie 7 sędziów 17 stycznia 2011 r. (sygn. I FPS 8/10). Z orzeczenia tego wynika, że podstawę klasyfikacji gruntu dla celów podatkowych, w tym podatku VAT mogą stanowić wyłącznie dokumenty urzędowe wydane na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów, przede wszystkim plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego nieuchwalenia decyzja o warunkach zabudowy.

NSA stwierdził także, że ze względu na przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego w sytuacji, gdy brak zarówno planu zagospodarowania przestrzennego, jak i decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu jako niezabudowanego, decydujące znaczenie mają dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. W powyższym orzeczeniu NSA także sygnalizował konieczność podjęcia działań legislacyjnych zmierzających do zdefiniowania w ustawie o podatku VAT pojęć dostawy terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę.

Ustawodawca zastosował się do zaleceń NSA i wprowadził odpowiednie zmiany w przepisach. Należy jednak zauważyć, że przywołana wyżej uchwała NSA z początkiem kwietnia utraci aktualność, gdyż jej stosowanie mogłoby prowadzić do nieuzasadnionego zawężania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. W definicji pominięte zostały podkreślane wcześniej w uchwale NSA dane z ewidencji gruntów i budynków, nie ma też mowy o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, znaczenie mają jedynie dane wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na skutek takiego ukształtowania definicji, od kwietnia ze zwolnienia nie skorzystają wyłącznie dostawy tych niezabudowanych gruntów, które zostały sklasyfikowane jako budowlane w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku braku planu oraz decyzji o warunkach zabudowy niezabudowany grunt nie może być uznany za teren budowlany, a co za tym idzie należy w takim przypadku zastosować zwolnienie z podatku VAT.

Aleksandra Ogiela, Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »