Benefity na miarę 2023 roku. Co dziś przyciąga pracowników?

Stała umowa o pracę i godziwe wynagrodzenie obecnie mogą już nie wystarczyć, by przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników. Firmy konkurują o specjalistów, wprowadzając coraz atrakcyjniejsze pakiety dodatków mających zachęcić do podjęcia i kontynuowania pracy. Pracodawcy dostrzegli też, że odpowiednio skonstruowana oferta benefitów może przynieść im szereg dodatkowych korzyści. Jakie benefity przyciągają obecnie pracowników i co zyskują na nich firmy? Jak efektywnie zarządzać programami benefitów w firmie? Wyjaśniamy!

Prezentacja partnera

Co to są benefity?

Dodatkowe świadczenia przyznawane pracownikowi w ramach umowy o pracę - to właśnie benefity. Już w czasach PRL-u pracownicy niektórych zakładów i profesji mogli liczyć na dodatki takie jak deputat węglowy, paczki świąteczne, czy dofinansowanie wczasów. Prawdziwy rozkwit ofert dla pracowników nastąpił po 2000 roku, kiedy dodatkowe ubezpieczenia, programy sportowe i medyczne, ale też słynne "owocowe dni" zaczęły zdobywać znaczną popularność. Kształt i forma ofert benefitowych nieustannie ewoluuje, dostosowując się nie tylko do oczekiwań pracowników, ale pozwalając również pracodawcom czerpać z programów dodatkowe korzyści. Na rynku pojawiają się także nowoczesne innowacyjne rozwiązania, takie jak platformy internetowe, które ułatwiają firmom wprowadzanie benefitów i skuteczne nimi zarządzanie

Co benefity dają pracodawcom?

Zachęta dla najlepszych kandydatów i budowanie lojalności u osób już zatrudnionych to tylko niektóre z przyczyn, dla których pracodawcy decydują się na włączenie tych programów do swojej oferty. Programy ubezpieczeniowe, medyczne i sportowe są inwestycją w zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Oznacza to z jednej strony mniej problemów związanych ze zwolnieniami lekarskimi i wypaleniem zawodowym, z drugiej strony większą efektywność pracowników i mniejszą rotację, a co za tym idzie obniżenie kosztów związanych z rekrutacją.

Dodatki w postaci kart zakupowych, dostępu do usług on-line, czy też bilety do kina lub vouchery zapewniające dostęp do innych rozrywek dają pracownikom realne oszczędności. Pracodawcom pozwalają stworzyć przyjazną atmosferę i zadbać o dobrostan pracowników. Odpowiedni work-life balance i dobra forma psychiczna pracowników oraz poziom ich zadowolenia z życia bezpośrednio przekłada się na stosunek do miejsca pracy i wydajność zatrudnionych osób.

Benefity nie tylko motywują pracowników, ale także pomagają w budowaniu wizerunku firmy jako atrakcyjnego i przyjaznego miejsca pracy. Przy tym wprowadzenie benefitów wiąże się dla pracodawców z mniejszymi kosztami niż wprowadzenie podwyżek.

Jakich benefitów poszukują pracownicy? Co oferują pracodawcy?

Według badania przeprowadzonego przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na grupie ponad 1000 Polek i Polaków na zlecenie Enter The Code, najbardziej cenionym benefitem jest prywatna opieka medyczna. Wysoko w rankingu uplasowały się warunki związane ze sposobem wykonywania pracy (elastyczne godziny, praca zdalna, dodatkowe dni urlopu) a także ubezpieczenia na życie, programy sportowe i karty upominkowe.

Według raportu "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2022 roku" opublikowanego przez Sedlak & Sedlak najczęściej oferowanym benefitem są szkolenia dodatkowe, zaraz za nimi uplasowała się opieka medyczna i ubezpieczenia na życie. Ciekawe dane znajdziemy także w "Barometrze Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 1106 osób powyżej 18. roku życia w lutym tego roku. Wynika z niego, że benefity otrzymuje 30 proc. badanych i najczęściej są to: bony i rabaty, prywatna opieka medyczna, paczki świąteczne, znacznie rzadziej kursy językowe czy programy emerytalne. Pracownicy wśród bonusów pozapłacowych najchętniej widzieliby czterodniowy tydzień pracy, dofinansowanie paliwa, a także darmowe posiłki w pracy oraz dofinansowanie zdalnych rozrywek i pasji pracownika.

Wnioski z raportów są jasne: Polacy oprócz satysfakcjonującej pracy chcą prowadzić zdrowe oraz interesujące życie i oczekują, że pracodawca ich w tym wesprze. Są skłonni docenić programy wspierające zdrowie, wspieranie ich pasji, aktywnego wypoczynku i rozrywek. Wagę zapewnienia odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym dostrzegł również prawodawca. Unijna dyrektywa z 2019 roku znana w Polsce jako "dyrektywa work-life balance" doprowadziła do zmian w Kodeksie pracy, które weszły w życie w kwietniu bieżącego roku. Jednak innowacyjne firmy, które rozumieją, jaki wpływ na efektywność pracy ma dobrostan pracownika i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, starają się wyprzedzić rozwiązania prawne i prześcigają się we wprowadzaniu rozwiązań na miarę czasów.

PZU Benefity - rozwiązania dla pracodawców

Efektem jest stale poszerzająca się, coraz bardziej nowoczesna i pomysłowa oferta benefitów. Dla działów HR w przedsiębiorstwach jej skuteczne i sprawne wprowadzenie może być jednak sporym wyzwaniem. Jednym z rozwiązań dostępnych dla pracodawców jest platforma PZU Benefity, która pozwala usprawnić zarządzanie ofertą, a także wzbogacić ją o nowe propozycje. Platforma on-line jest dostępna 24 godziny na dobę z każdego urządzenia i pozwala nie tylko zarządzać środkami przeznaczonymi na programy, ale też dostosować ofertę do potrzeb i polityki firmy. Platformę można zintegrować z systemami kadrowymi i księgowo finansowymi, a wiele procesów przebiega automatycznie.

Umożliwia ona zarządzanie świadczeniami abonamentowymi od różnych dostawców (karty sportowe, opieka medyczna), ale też korzystanie z produktów Grupy PZU takich jak: ubezpieczenia życiowe i majątkowe, abonamenty medyczne PZU Zdrowie, abonament sportowo-rekreacyjny PZU Sport, pożyczki PZU Cash. Platforma daje również dostęp do atrakcyjnych ofert setek współpracujących z PZU partnerów: voucherów w sklepach on-line i stacjonarnych, a także biletów na wydarzenia kulturalne, dostęp do usług platform streamingowych, szkół językowych, restauracji.

Narzędzie sprzyja także budowaniu nowoczesnej kultury organizacyjnej w firmie. Dzięki modułowi "Skarbonka" możliwe jest organizowanie zrzutek zarówno na cele charytatywne, jak i cele prywatne związane z życiem firmowej społeczności (np. z okazji urodzin). Moduł "Kudos" pozwala stworzyć niefinansowy system motywacyjny, dający pracownikowi informację zwrotną i poczucie bycia docenionym. Polega on na przyznawaniu pochwał i odznak za konkretne działania, postawy czy wykonanie zadań. Dzięki modułowi "Total Reward Statement" (TRS) pracownik ma łatwy dostęp do informacji o wszystkich korzyściach od pracodawcy, jakie otrzymuje.

Prezentacja partnera

.
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »