Brakuje im 100 pracowników. W ubiegłym roku dwa razy podnieśli wynagrodzenia
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu zmaga się z brakiem kierowców autobusów i tramwajów. Spółka jest w stanie zaoferować pracę nawet 100 osobom. MPK wyjaśnia, że w ubiegłym roku wynagrodzenie w firmie wzrastało dwukrotnie. W 2024 r. firma zwiększyła liczbę kursów tramwajów, ale praca przewozowa autobusów była mniejsza niż rok wcześniej. Miało to wynikać m.in. z remontów torowisk w 2023 r.
W rozmowie z PAP MPK w Poznaniu podkreśliło, że choć nowe osoby są stale przyjmowane do pracy, to z powodu dużej rotacji "brakuje możliwości pokrycia na stałe" przewidywanych potrzeb kadrowych. "Obecne zapotrzebowanie szacujemy na 70 kierowców i 30 motorniczych" - wskazano. "W 2023 r. średnioroczne zatrudnienie w grupie kierowców autobusów wyniosło 620 osób, a w grupie motorniczych 479" - podało MPK. Dla porównania, w 2024 r. w firmie pracowało odpowiednio: 605 kierowców i 497 motorniczych.
Przewoźnik zapewnia, że niedobory kadrowe są doraźnie uzupełniane kierowcami z firm zewnętrznych oraz zleceniobiorcami. "Przedsiębiorstwo nie tylko poszukuje już wyszkolonych kierowców autobusów, ale również organizuje kursy dla tych osób, które chcą pracować w MPK Poznań, ale wymaganych uprawnień nie mają" - wskazano w informacji.
Według zapewnień, w ub. roku wynagrodzenie w firmie wzrastało dwukrotnie, podobnie jak w 2023 i 2022 r. Od 1 października 2024 r. początkujący kierowca i motorniczy MPK Poznań - po zdaniu egzaminu, bez doświadczenia w zawodzie - otrzymuje, łącznie z premią, 6 320 zł brutto. Dla porównania, do 1 marca 2023 r. kierowca lub motorniczy rozpoczynający pracę w MPK Poznań - bez doświadczenia w zawodzie - uzyskiwał, łącznie z premią, 4760 zł brutto. MPK zaznacza, że wynagrodzenie wzrasta wraz ze stażem, a na wyższe zarobki mogą też liczyć osoby, które posiadają już odpowiednie uprawnienia i doświadczenie jako kierowcy.
Na swojej stronie internetowej MPK Poznań wymienia wiele benefitów, które mogą zachęcić potencjalnych kandydatów do złożenia aplikacji. Spółka wspomina m.in. o dofinansowaniu wakacji, karnetów sportowych, studiów oraz biletów do teatru i kina. Pracownicy mają także zapewniony dostęp do kasy zapomogowo-pożyczkowej i przejazdów komunikacją miejską za 1 zł. MPK Poznań zapewnia też premie świąteczne, paczki dla dzieci, pakiet medyczny oraz umowę o pracę.
Według danych MPK, w porównaniu do 2023 r., w ubiegłym roku praca przewozowa w przypadku kursów poznańskich tramwajów wzrosła, a w przewozach autobusowych spadła.
W 2024 r. praca przewozowa tramwajów sięgnęła 11 984 396 pociągokilometrów (to jednostka miary pracy eksploatacyjnej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu lub tramwaju na dystansie 1 km), a rok wcześniej wyniosła 10 460 236 pociągokilometrów. W przypadku autobusów MPK, w ub. roku ich praca przewozowa sięgnęła 17 898 061 wozokilometrów, podczas gdy w 2023 r. wynosiła 18 148 131 wozokilometrów.
Rzecznik prasowy poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego Bartosz Trzebiatowski wskazał, że różnice w danych dotyczących pracy przewozowej wynikają zarówno z mniejszej liczby zaplanowanych do wykonania kursów oraz są spowodowane awariami taboru lub brakami kadrowymi przewoźnika.
Według danych MPK, przewoźnik posiada 329 autobusów - o trzy więcej niż w 2023 r. Ponad 25 proc. obecnej floty autobusowej to pojazdy zeroemisyjne - 58 ma napęd elektryczny, a 25 wodorowy. Pozostałe autobusy to pojazdy spalinowe oraz jeden hybrydowy. Poznańskie MPK wykorzystuje też 229 tramwajów, z czego dwa są dzierżawione. 33 pojazdy to tramwaje dwukierunkowe. Niską podłogę ma 78 proc. poznańskich tramwajów.