Cztery powody, przez które pracownik odchodzi z firmy. Nie zawsze jest to niska pensja

Jakie są najczęstsze przyczyny odejść pracowników z miejsc zatrudnienia? To niska pensja, brak benefitów, mało elastyczne podejście do godzin pracy, a także niemiła atmosfera. Jakie kroki powinni podjąć pracodawcy, aby zwiększyć zadowolenie wśród załogi? O jakich kwestiach należy pamiętać i czego unikać? Istnieje kilka sposobów na zatrzymanie talentów w firmie. Kluczowe jest podejmowanie dialogu i weryfikowanie potrzeb zatrudnionych osób.

Wysoka rotacja w przedsiębiorstwie powinna być sygnałem ostrzegawczym dla pracodawców, iż w jego strukturach dzieją się niepokojące rzeczy. To przede wszystkim znak, że zatrudnieni nie są zadowoleni z warunków panujących w firmie. Co jest najczęstszą przyczyną odejść? Oto kilka przykładów.

Zbyt niskie wynagrodzenie

Wysoka inflacja i drożyzna mobilizują Polaków do szukania lukratywnego zajęcia. Wielkość wynagrodzenia ma kluczowe znaczenie dla zatrudnionych. Zatem rolą pracodawcy jest oferowanie pensji na satysfakcjonującym poziomie. Wysokość zarobków jest różna w zależności od branży. A co, jeśli pracodawca nie może podnieść pensji pracownikom, gdy u konkurencji wypłaty są lepsze? Warto postawić na benefity. Bowiem ich brak skłonił aż 16 proc. osób do poszukania nowej pracy.

Reklama

Brak benefitów

- Nadal mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Przy dużym wyborze ofert pracownicy poszukują pracodawcy, który da im więcej. Benefity to niewątpliwie as w rękawie dla wielu firm. Powinny być one odpowiednio dobrane do pracowników - zaznacza Sebastian Kopiej, prezes agencji PR Commplace.

 - Benefity są elementem budowania wizerunku marki, czyli employer brandingu. Nadal w wielu firmach impulsem do zmian w tym obszarze jest dopiero brak pracowników. W celu uzupełnienia luki kadrowej przedsiębiorstwa poszukują różnych rozwiązań. A kluczem do sukcesu jest długoterminowe podejmowanie działań, które zbudują wizerunek pewnej i ciekawej firmy. Benefity stanowią jeden z elementów budowania wizerunku marki pracodawcy. Do najbardziej pożądanych należą między innymi wyjazdy integracyjne. Po covidowej izolacji pracownicy chcą spędzać czas w gronie współpracowników, szkolić się i brać udział w budowie zespołu (ang. team buildingu) - dodaje Kopiej. - Liczy się kreatywność. Na rynek wchodzi nowe pokolenie, dla którego istotne są innowacyjne i nietypowe benefity.

Kreatywni pracodawcy nie tylko pozyskają nowych pracowników. Mają także dużą szansę na utrzymanie już istniejącej kadry.

Daj pracownikom swobodę

13 proc. pracowników twierdzi, że chęć posiadania bardziej elastycznego harmonogramu pracy skłoniła ich do rozważenia odejścia z firmy w ostatnim roku. Współczesny pracodawca powinien być elastyczny i mieć na uwadze dobre samopoczucie pracowników.

 - Istotne jest budowanie kultury wellbeingu w pracy. Jeszcze kilkanaście lat temu panowało przekonanie, iż w firmie należy spędzać nawet kilkanaście godzin dziennie. Pracownicy rzadziej zmieniali pracę, co miało związek m.in. z wysokim bezrobociem. Dziś sytuacja uległa diametralnej zmianie. Pracodawcy powinni zadbać o dobrobyt pracowników i zapewnić im przestrzeń na pogodzenie życia zawodowego z prywatnym - mówi Kopiej.

W jaki sposób dać pracownikom swobodę, a jednocześnie osiągać odpowiednie efekty biznesowe? W tym celu firmy umożliwiają pracę z domu, ruchomy grafik, a także testują czterodniowy tydzień pracy.

Zadbaj o odpowiednią atmosferę w pracy

W pracy spędzamy średnio 40 godzin tygodniowo. To na tyle dużo, iż atmosfera jaka panuje w miejscu zatrudnienia odgrywa kluczową rolę. Jak o nią zadbać?

 - W celu poprawy atmosfery istotne jest prowadzenie odpowiedniej komunikacji wewnętrznej. Szum komunikacyjny jest niebezpieczny i może doprowadzić do rotacji pracowników. Komunikacja powinna być prowadzona w profesjonalny i ukształtowany sposób. Nie ma miejsca na pomyłki i chaos. Istotna jest edukacja pracowników, a także jasny przepływ informacji - dodaje Kopiej.

W jaki sposób prowadzić komunikację wewnętrzną? Istotna jest prawdomówność i jasno formowane przekazy. Należy także pamiętać, że kryzysy powstają na skutek braku komunikacji.

Dlaczego jeszcze pracownicy zmieniają pracę? Nie bez znaczenia jest także ogólny brak wsparcia pracownika i stres związany z wykonywanym zawodem. Kluczową rolę odgrywa zatem dialog między pracownikiem a pracodawcą i weryfikowanie potrzeb obu stron.

[1] https://www.careerplug.com/blog/reasons-employees-quit/ 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »