Jak najkorzystniej zatrudniać informatyków? Usługi IT zlecane zewnętrznym podmiotom

Korzystanie z usług IT świadczonych przez zewnętrzne podmioty stało się normą. Wiele firm stosuje outsourcing IT - to model tańszy i bardziej elastyczny niż tworzenie własnych, firmowych działów IT z rozbudowaną kadrą. Wielkość globalnego rynku outsourcingu IT była wyceniona na 556,67 mld dolarów w 2020 roku. To stanowi 77,75 proc. całego rynku outsourcingu!

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

W 2021 roku najwięcej specjalistów IT, bo aż 72 proc., zatrudniały firmy, które świadczą usługi informatyczne innym podmiotom (wg raportu Bulldogjob). Ta statystyka wynika wprost z faktu, że outsourcing jest rozwiązaniem opłacalnym - dzięki niemu organizacje redukują koszty i poprawiają jakość usług. Ze względu na niedobory talentów IT, które zgłasza ponad połowa firm (wg McKinsey Global Survey 2020), ta sytuacja prawdopodobnie będzie się pogłębiać. Jaki model outsourcingu IT jest najkorzystniejszy?

Reklama

Warto wiedzieć, że wielkość globalnego rynku outsourcingu IT była wyceniona na 556,67 mld dolarów w 2020 roku. Outsourcing IT nie dotyczy już tylko dużych firm. 37 proc. małych przedsiębiorstw zleca na zewnątrz co najmniej jeden proces biznesowy.

Z powyższych danych jasno wynika, że firmy bez względu na swoją wielkość czy branżę nie kwestionują już samej idei outsourcingu IT.

Jeden z najbardziej rozpowszechnionych modeli outsourcingu polega na stworzeniu przez dostawcę usług IT zespołu specjalistów, posiadających kompetencje i doświadczenie ściśle odpowiadające potrzebom klienta.

W ramach tego modelu, określanego często jako Team Leasing, dostawca IT rekrutuje konsultantów, z których buduje zespół o kompetencjach zgodnych ze specyfikacjami i potrzebami klienta. Jakie są wady takiego rozwiązania?

Kto będzie odpowiadać za jakość usług IT?

Odpowiedzialność za realizację usług, zarządzanie budżetem i ryzyko zostaje po stronie klienta, który sam koordynuje projekt, mając dostęp do poszczególnych konsultantów. Są to zajęcia wymagające od klienta dodatkowego zaangażowania i potrzebnego na te aktywności czasu.

Skuteczną odpowiedzią na tego rodzaju wyzwania może okazać się współpraca w oparciu o model Managed Delivery. W jego ramach dostawca usług IT tworzy dla klienta kompletny zespół konsultantów przypisanych konkretnemu projektowi lub produktowi. W tym modelu praca zespołu koordynowana jest nie przez klienta, ale przez tzw. IT Delivery Managera, ponieważ to dostawca usług IT odpowiada za całość dostarczonego rozwiązania.

Managed Delivery może być również odpowiedzią na problemy niedoboru specjalistów i wysokich stawek za usługi IT, z którymi zmaga się wiele organizacji. Oczekują one kompleksowych, przemyślanych i konkurencyjnych cenowo rozwiązań outsourcingu, a Managed Delivery może, szczególnie przy długofalowych projektach, spełnić te warunki.

***

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: idealna praca | zarobki | informatyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »