Księgowość jest kobietą. A inne specjalizacje?

Na jednego internautę - mężczyznę, który szuka pracy w księgowości, podatkach czy audycie przypada niemal pięć kobiet. Zdecydowanie więcej kobiet niż mężczyzn chciałoby również pracować w służbie zdrowia czy human resources - takie tendencje wynikają z analizy bazy zarejestrowanych użytkowników serwisu Pracuj.pl.

Kobiety mniej chętnie niż mężczyźni zdecydowałyby się na przeprowadzkę "za pracą" do innego miasta.

Administracja biurowa i państwowa, obsługa klienta i finanse to pożądane miejsca pracy najczęściej wskazywane przez kobiety - internautki zarejestrowane i poszukujące pracy w serwisie Pracuj.pl w minionym roku. Przedstawicielki płci pięknej chętnie pracowałyby też w sprzedaży, turystyce, marketingu czy w zawodach związanych z mediami, sztuką i rozrywką.

Zawody chętnie wybierane przez kobiety nie muszą być mniej atrakcyjne dla mężczyzn. Istnieje jednak kilka specjalizacji zawodowych, w których przewaga wskazań kobiet jest zdecydowanie wyższa niż wskazań mężczyzn.

Reklama

Przewaga w liczbach

Księgowość, audyt i podatki to dziedziny, w których kobiety chciałyby pracować dużo chętniej niż mężczyźni - tę kategorię, jako preferowane miejsce zatrudnienia wskazało prawie pięć razy więcej kobiet niż mężczyzn zarejestrowanych w Pracuj.pl w minionym roku. Także zawody związane z HR są wybierane przez kobiety znacznie częściej niż przez mężczyzn. Panie chciałyby pracować zarówno w agencjach doradztwa personalnego, jak i działach human resources w firmach. Działy zarządzania zasobami ludzkimi jako potencjalne miejsce pracy wskazało o 230 proc. więcej kobiet niż mężczyzn. Co ciekawe, kobiety zdecydowanie przychylniej niż panowie myślą też o pracy w organizacjach pozarządowych.

Tylko co dziesiąta osoba zainteresowana programowaniem, energetyką i budownictwem to kobieta. Zaledwie 4 proc. z ponad stu tysięcy kobiet, które zarejestrowały się w serwisie Pracuj.pl w 2009 roku, chciałoby się zajmować logistyką. Co ciekawe jednak, stosunkowo dużo kobiet jest zainteresowanych zawodami kojarzonymi głównie z mężczyznami: wśród potencjalnych pracowników ochrony jest aż 15 proc. kobiet, wbrew pozorom panie nie stronią również od pracy fizycznej czy produkcji.

- Wydaje się, że kobiety zdecydowanie bardziej stawiają na zawody, w których istotne są relacje międzyludzkie, jak również precyzja i dbałość o szczegóły. Jednak czas definiowania zawodów jako "typowo męskie" i "typowo kobiece" mamy już za sobą. Zmiany zachodzące w społeczeństwie, ale też potrzeby rozwijającej się gospodarki wymuszają elastyczność najpierw w wyborze kierunku kształcenia, a potem zawodu. I dotyczy to wszystkich, niezależnie od płci. Duże zapotrzebowanie choćby na inżynierów i specjalistów IT z pewnością przyczyni się do wzrostu ilości kobiet pracujących jako kierowniczki budów, programistki czy administratorki sieci. Liczba kobiet w zawodach technicznych będzie rosła także ze względu na kampanie promujące zamawiane kierunki techniczne czy specjalne akcje organizowane przez Politechniki - mówi Przemysław Gacek, prezes zarządu Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl

Płeć a mobilność

Jak pokazują wyniki najnowszego badania Gemius na zlecenie Pracuj.pl, respondenci korzystający z Internetu, bez względu na płeć, wskazują sieć jako najwygodniejszy sposób poszukiwania pracy (72 proc. kobiet i 69 proc. mężczyzn). Dla kobiet nieco bardziej liczy się związana z tym medium oszczędność czasu, (63 proc. wskazań względem 60 proc. wśród mężczyzn); istotniejsze jest dla nich również to, że w Internecie są codziennie nowe oferty pracy (43 proc. kobiet w porównaniu do 34 proc. mężczyzn).

Szukając pracy, tylko 30 proc. internautek zdecydowałoby się na zmianę miejsca zamieszkania na inny rejon Polski, jeśli otrzymałoby atrakcyjną ofertę. Wśród panów ten odsetek wyniósł 44 proc. "Zdecydowane nie" przeprowadzce za pracą powiedziałoby 21 proc. kobiet w porównaniu do tylko 12 proc. mężczyzn.

Pracuj.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »