Reklama

Narodowe home office. Tak pracuje dwie trzecie Polaków

W związku z epidemią koronawirusa firmy przeszły na tryb pracy zdalnej, a home office stało się codziennością dla większości polskich pracowników - wynika z Barometra Providenta. Badanie pokazuje, że ponad 60 proc. osób pracujących z domu najbardziej chwali sobie brak dojazdów do pracy. Połowie brakuje jednak kontaktu z ludźmi.

Ponad 60 proc. Polaków wykonuje teraz przynajmniej część swojej pracy z domu, a 64,3 proc. często wypełnia obowiązki zawodowe zdalnie. Niektórzy przywykli już do nowego trybu pracy. Z badania Providenta wynika, że już ok. 41 proc. Polaków deklaruje, że woli pracować z domu. Dla porównania, tryb stacjonarny preferuje 33,6 proc. badanych.

- Panująca obecnie epidemia to trudny czas dla pracowników, którzy muszą przestawić się na zdalną pracę. Wśród zdecydowanie preferujących taki sposób pracy przeważają mężczyźni. Dla prawie połowy z nich to lepszy sposób na pracę niż wykonywanie obowiązków zawodowych w biurze. Jest to zbieżne z wynikami badań UN Global Compact, które wskazują na trudniejszą sytuację kobiet pracujących z domu, ponieważ to one częściej niż mężczyźni są odpowiedzialne także za wspieranie edukacji dzieci i zajmowanie się domem  - wskazuje Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Reklama

W pracy z domu najbardziej podoba się nam brak konieczności poświęcania czasu na dojazdy. Na taką zaletę wskazuje trzy piąte badanych. Ponad 45 proc. docenia możliwość oderwania się od gwaru w biurze, a 40 proc. możliwość noszenia wygodnego, domowego stroju. Nie brakuje jednak niedogodności, które doskwierają w domu. Aż 86,5 proc. Polaków na home office odczuwa brak kontaktu z ludźmi i ograniczoną sposobność do integrowania się ze współpracownikami. Jeden na trzech badanych zauważa z kolei trudności w skupieniu się na skutek konieczności opieki nad dziećmi, czy dodatkowych bodźców, np. włączonego telewizora.

- Barometr Providenta potwierdza znaną tezę, że człowiek to istotna na wskroś społeczna. Co prawda dostrzegamy wygodę pracy z domu, doceniamy czas, którego nie musimy poświęcać na codzienne dojazdy, ale brakuje nam relacji osobistych i kontaktów z innymi ludźmi. Natomiast z wyróżnianych pozytywów w tej sytuacji wymienić możemy jeszcze aspekt ekonomiczny: ponad połowa pracujących Polaków docenia oszczędzone na dojazdach pieniądze. - podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.

Jednocześnie 56 proc. badanych potwierdza, że praca w domu nadal jest efektywna i skuteczna. Prawie tyle samo respondentów uważa, że tryb zdalny jest co najmniej równie lub bardziej opłacalny dla pracodawcy w porównaniu do wykonywania zadań zawodowych w biurze. Niemniej Polacy nadal uczą się home office, bo taka forma aktywności zawodowej wymaga właściwej organizacji pracy w domu.

- Praca z domu jest wciąż pracą. Dlatego kluczowe jest stworzenie w nim odpowiedniego miejsca, które będzie sprzyjać koncentracji. W badaniu Providenta ponad połowa respondentów deklaruje, że ma takie miejsce w domu. Natomiast co piąty badany wskazuje na trudności z rozplanowaniem dnia pracy i konieczności wykonania domowych obowiązków. Co ciekawe w nowej sytuacji zdecydowanie lepiej radzą sobie kobiety - mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. Jak dodaje, wynik zaskakuje, bo jak pokazuje badanie to kobiety obarczone są w znacznym stopniu nowymi obowiązkami wynikającymi z nowej formy edukacji dzieci, czy zaplanowania i realizacji domowych obowiązków. To panie  również wydają się być w nowej sytuacji lepiej zorganizowane i wykazują się dużą multizadaniowością.

- Tym, którzy wciąż poszukują sposobu na wydajną pracę zdalną mogą pomóc dostępne w sieci poradniki. Podpowiadają, jak zaplanować swój dzień, by mieć pewność, że wszystko, co mamy do zrobienia w pracy, będzie zrealizowane - podsumowuje Łuczak.

d.p.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »