Od września nowy regulamin dla pilotów PLL LOT

Zarząd PLL LOT wprowadził w środę w życie Regulamin Działania Pilotów, zakładający m.in. elastyczność zatrudnienia - poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Firma chce utrzymać pełne zatrudnienie i zapobiec zwolnieniom pilotów.

Zarząd PLL LOT wprowadził w środę w życie Regulamin Działania Pilotów, zakładający m.in. elastyczność zatrudnienia - poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Firma chce utrzymać pełne zatrudnienie i zapobiec zwolnieniom pilotów.

"Głównym założeniem nowego Regulaminu jest program utrzymania pełnego zatrudnienia, który zapobiega zwolnieniom pilotów, poprzez elastyczność w zatrudnieniu. Inny ważny element programu to nowe zasady doboru i kwalifikacji do szkoleń, dające pilotom m.in. możliwość przeszkolenia, aż do ukończenia 60. roku życia" - powiedział PAP Mikosz. Dodał, że zawarte w Regulaminie propozycje konsultowane były ze środowiskiem pilotów.

Dokument wprowadza programy utrzymania pełnego zatrudnienia (program zachęt finansowych, udzielania urlopów bezpłatnych i program zmiany wymiaru zatrudnienia) - wyjaśniła spółka. Pracodawcy daje to możliwość utrzymania pilotów bez potrzeby zwalniania ich w przypadku konieczności redukcji załogi (czasowej lub całkowitej).

Reklama

"Pod koniec lipca poinformowałem załogę, że w ramach trwających negocjacji odnośnie sporu zbiorowego, w którym uczestniczą m.in. piloci, prowadzone są rozmowy na temat wynagrodzeń i premiowania tej grupy zawodowej. Wyjaśniłem powody, dla których kończę te rozmowy i od 1 września wprowadzam zarządzeniem Regulamin. Jednocześnie piloci mogli przez sierpień zgłaszać swoje uwagi" - wyjaśnił Mikosz.

Zaznaczył, że żaden z ponad 400 zatrudnionych w spółce pilotów nie dostał wypowiedzenia z pracy w czasie trwającego od kilku miesięcy procesu restrukturyzacji. "To jedyna grupa zawodowa, która ostatnie 18 miesięcy przeszła suchą nogą" - powiedział Mikosz.

W ramach zwolnień grupowych, które rozpoczęły się w październiku 2009 r., do końca maja tego roku z firmy odeszło 400 osób. Poza tym spółka wypowiedziała umowy o pracę niektórym osobom zatrudnionym w zagranicznych oddziałach firmy.

We wtorek rada nadzorcza PLL LOT zgodziła się, aby zarząd spółki podpisał parafowany 13 sierpnia pakiet porozumień ze Związkiem Zawodowym Pilotów Komunikacyjnych, dotyczący m.in. czasu pracy oraz wynagrodzeń. Tego dnia obradowało też walne zebranie związkowców, które miało zająć stanowisko w sprawie sierpniowych ustaleń.

W sierpniu ustalono m.in., że nie będzie w firmie strajku. Przynajmniej przez rok nie będzie sporu na tle roszczeniowym. Uzgodniono m.in., że pilot, który zwolni się przed upływem 5 lat pracy, będzie musiał zwrócić koszty szkolenia poniesione przez spółkę. Szkolenie pilotów przygotowujące do latania nowym typem samolotu będzie możliwe dopiero po 5 latach pracy w LOT. Dodatkowo LOT zobowiązał się do wprowadzenia programu pełnego zatrudnienia, na który składają się m.in. zachęty finansowe oraz urlopy bezpłatne. Jeśli to nie pozwoli osiągnąć oczekiwanego poziomu zatrudnienia, zwolnienia będą rozpoczynały się w kolejności odwrotnej do listy starszeństwa, czyli im dłużej ktoś pracuje w spółce, tym jest mniej zagrożony.

"Zostałem poinformowany, że walne zebranie odrzuciło to parafowane porozumienie. Zostały wysunięte dwa kolejne żądania, które są dla nas nie do zaakceptowania" - powiedział PAP Mikosz. Wyjaśnił, że jeden postulat dotyczy czasu pracy - związkowcy chcą 8-godzinnego dnia pracy; drugi zaś m.in. szkoleń pilotów w EuroLOT. "EuroLOT jest spółką, której już nie kontrolujemy" - podkreślił.

Do chwili nadania depeszy PAP nie uzyskała komentarza Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT.

Przewodniczący NSZZ "Solidarność" w PLL LOT Stefan Malczewski powiedział natomiast PAP, że piloci mają do końca tygodnia zdecydować, czy podpiszą parafowane w połowie sierpnia porozumienie.

Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki. W grudniu ub.r. Skarb Państwa przejął z kolei od LOT-u 62 proc. udziałów w spółce EuroLOT, obsługującej krajowe i zagraniczne porty regionalne dla LOT-u.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »