Polacy chcą mniej pracować. Najchętniej cztery dni w tygodniu

Polacy chcą czterodniowego tygodnia pracy (29 proc.) lub dodatkowych dni wolnych w roku (28 proc.) czy krótszego o godzinę dnia pracy (23 proc.) - wynika z "Barometru Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service. Eksperci wskazują, że ten trend jest nieunikniony.

Z danych Eurostatu za 2021 r. wynika, że Polacy są jednym z najdłużej pracujących społeczeństw w Unii. Średni tygodniowy czas pracy w naszym kraju to 39,7 godzin. Dłużej pracowali tylko Grecy (średnia 40,1 godzin) oraz Rumuni (39,8 godzin). Średnia dla wszystkich krajów członkowskich wyniosła 36,2 godzin pracy tygodniowo. Najkrócej w UE, bo poniżej 36 godzin tygodniowo, pracują Szwedzi (35,4 godzin), Irlandczycy (35,8 godzin), Francuzi (35,8 godzin) oraz Luksemburczycy (35,8 godzin). Zdecydowana większość polskich pracowników chce pracować krócej - czy przez skrócenie dnia albo tygodnia pracy czy przez dodatkowe dni wolne w roku.

Reklama

Jeszcze niedawno standardem była praca w soboty

- W Polsce pracujemy długo, choć warto pamiętać, że jeszcze nie tak dawno standardem była praca w soboty. Czas pracy globalnie będzie się skracał. Konsekwencją może być właśnie czterodniowy tydzień pracy. W Polsce to jeszcze perspektywa długoterminowa i na pewno nie obejmie całego rynku. Widać jednak, że pracownicy uważają tę ideę za atrakcyjną - wskazuje Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy, założyciel Personnel Service SA.

Cenimy zdrowie i czas wolny

Z “Barometru" wynika, że dla pracowników priorytetem jest zdrowie. Więcej niż co trzecia osoba (35 proc.) przyznaje, że ze wszystkich dostępnych na rynku benefitów, najbardziej chciałaby otrzymać od pracodawcy rozbudowany pakiet opieki medycznej. Zaraz po zdrowiu przychodzi czas na odpoczynek, którego potrzebujemy coraz więcej. Wizja skróconego dnia czy tygodnia pracy lub wydłużenia urlopu jest atrakcyjna w sumie dla 80 proc. Polaków.

Najbardziej zachęcająco brzmi dla pracowników czterodniowy tydzień pracy, za którym opowiada się 29 proc. osób. Na drugim miejscu są dodatkowe dni wolne w roku, które zadowolą 28 proc. pracowników, a 23 proc. zatrudnionych za optymalne uznaje skrócenie dnia pracy o jedną godzinę dziennie.

Nielimitowane urlopy

- To co o kiedyś wydawało się nierealne, zaczyna stawać się codziennością. Choć nadal są to raczej pojedyncze przypadki. Warto wspomnieć np. o Nordic Consulting and Development Company, polsko-duńskie przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem oprogramowania i dostarczaniem usług IT dla firm ubezpieczeniowych, które wprowadziło model 4-dniowego tygodnia pracy, bez obniżania poziomu wynagrodzenia. Natomiast Onex Group oferuje pracowników nielimitowane urlopy. Zatrudnieni sami decydują, ile dni wolnych w roku potrzebują. Takich propozycji i ofert na rynku pracy będzie coraz więcej, zwłaszcza w sektorach, w których wyjątkowo trudno o pracowników - uważa Krzysztof Inglot.

Wsparcie psychologiczne nejmniej atrakcyjne

Mniej popularne benefity wśród polskich pracowników to: home office przez 2-3 dni w tygodniu (15 proc. wskazań), szkolenia online (13 proc. wskazań), dofinansowanie do zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix (11 proc. wskazań), doradztwo podatkowe z zakresu Polskiego Ładu (10 proc. wskazań). Najmniej atrakcyjne dla pracowników jest wsparcie psychologiczne, którego oczekuje 9 proc. osób. Urlop menstruacyjny wskazało 5 proc. pracowników.

Oprac. Wsz

- - - - -

Badanie przeprowadzono 8-12 lutego 2022 roku na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI. Próbę pracowników dobrano metodą selekcji z ogólnopolskiej próby losowo-kwotowej N=1000 osób w wieku od 18-tu lat wzwyż, gdzie kwoty łączne dla kategorii płeć x wiek x wielkość miejscowości zamieszkania dobrane według reprezentacji w populacji pełnoletnich Polaków, z czego wyselekcjonowana została próba właściwa do analiz, tj. osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą.



INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »