Polacy wolą pracować "z domu"
86 proc. Polaków chciałoby pracować zdalnie przez przynajmniej jeden dzień w tygodniu. Więcej niż co dziesiąty pracownik deklaruje, że mógłby pojawiać się w biurze tylko raz w tygodniu. A jeśli już przychodzić do pracy, to do fajnego biura - wynika z badania Grafton Recruitment i CBRE.
- Rosnąca popularność pracy zdalnej jest efektem postępującej cyfryzacji. Bariery, które do niedawna skutecznie utrudniały dostęp do firmowych danych i programów spoza biura, przestają istnieć. Obowiązki zawodowe możemy sprawnie wykonywać z każdego miejsca i o dowolnej porze. Nie tracąc przy tym czasu na dojazdy. Biuro nadal jednak jest potrzebne, bo bez wspólnej przestrzeni, ciężko o interakcje między pracownikami - mówi Joanna Wanatowicz, Business Director w Grafton Recruitment.
Z badania wynika, że tylko 14 proc. pracowników nie odczuwa potrzeby pracy "z domu". 28 proc. chciałoby spędzić jeden dzień pracy poza biurem, 31 proc. - dwa dni, a dla 14 proc. najwygodniejsze byłoby dwa dni w biurze. Ponad połowa badanych przyznaje, że możliwość pracy zdalnej wpływa na poziom ich efektywności.
Większość z nas chwali sobie możliwość pracy z domu, ale równie ważne jest to, jak czujemy się w biurze. Na podium najważniejszych elementów przestrzeni biurowej znajduje się własne biurko (61 proc. wskazań), możliwość ręcznego dostosowania temperatury lub klimatyzacji (58 proc.) oraz dobrze wyposażona kuchnia (53 proc.). Dla pracowników liczy się także dostępność miejsc, w których można pracować w ciszy, ogólny standard budynku, nasłonecznienie i zieleń. Jeżeli chodzi o układ biura, to preferencje są podzielone. Większość, bo 55 proc. woli pracować w gabinetach, a 20 proc. wybiera otwartą przestrzeń. Dla co czwartego nie ma to znaczenia.
- Preferencje dotyczące układu przestrzeni w biurze odzwierciedlają nasz typ osobowości i styl pracy. Jeśli dodamy do tego oczekiwania względem wystroju biura widzimy, że zatrudnieni chcą mieć kontrolę nad tym, gdzie i w jakich warunkach pracują. Stąd też rosnąca popularność elastycznych powierzchni - mówi Jan Banasikowski, doradca ds. HR i analiz lokalizacyjnych CBRE. Jak dodaje, pocieszające dla pracodawców powinno być to, jak proste i konkretne są oczekiwania Polaków wobec ich miejsca pracy. - Wprowadzając czasem niewielkie zmiany, możemy dopasować przestrzeń do oczekiwań pracowników. A dzięki temu będziemy w stanie wygrać wyścig o najlepszych pracowników. Aż dwie osoby na trzy przyznają, że są gotowe na zmianę pracy, jeśli u konkurencji warunki biurowe okażą się lepsze - podsumowuje Banasikowski.
Dominika Pietrzyk