Praca w czasie pandemii. Ważna identyfikacja źródeł zakażenia

Jednym z większych wyzwań przed jakim stoją pracodawcy, jest identyfikacja potencjalnych źródeł zakażenia koronawirusem. Kurierzy, podwykonawcy, interesanci - te osoby powinny być objęte odpowiednimi procedurami - radzą eksperci.

- Kultura epidemiologiczna to zupełnie nowe pojęcie w organizacji pracy polskich przedsiębiorstw. Wdrożenie wszystkich nowo ustanowionych i szybko się zmieniających regulacji i zaleceń GIS czy Ministerstwa Zdrowia stanowi niemałe wyzwanie dla wielu pracodawców - zwraca uwagę Wioleta Kojzar, SQD Alliance.

- Częstym rozwiązaniem w firmach jest mierzenie temperatury czy przeprowadzanie ankiet epidemiologicznych wśród osób, które wchodzą na teren danej firmy. W przypadku obu tych rozwiązań należy mieć na uwadze poprawność wykonywania pomiarów, zasadność pytań zawartych w ankiecie oraz kwestie związane z RODO. Optymalnym rozwiązaniem jest także stworzenie specjalnej strefy dla gości zewnętrznych, która byłaby oddzielona od strefy pracownika - dodaje.

Reklama

Ekspertka radzi, aby - w ramach obowiązujących przepisów w przypadku uzasadnionego podejrzenia wystąpienia zakażenia - pracodawca zachęcał pracownika do skorzystania z porady lekarskiej. Pracownik, nie ma obowiązku zgłoszenia się u lekarza. W przypadku łagodnych objawów chorobowych powinien poddać się samoizolacji. Pracodawca posiada różnego rodzaju mechanizmy, które mogą służyć wspieraniu pracownika i ograniczaniu strat. Pracodawca ma również prawo do odsunięcia pracownika od miejsca pracy w celu chronienia reszty załogi. By rozwiać wątpliwości co do podejrzenia zakażenia, wielu pracodawców decyduje się na pokrycie kosztów testów i oferuje pracownikowi przeprowadzenie odpowiednich badań w laboratorium lub punkcie wymazowym zorganizowanym na terenie zakładu pracy.

Czas pandemii stwarza wiele nowych wyzwań na płaszczyźnie komunikacji. Jeśli chcemy przejść przez ten czas w sposób odpowiedzialny, uniknąć nieporozumień i zadbać o to, aby wszyscy pracownicy znali nowe procedury obowiązujące w firmie, pracodawcy powinni położyć duży nacisk na właściwą komunikację. Przede wszystkim należy zatroszczyć się o stworzenie zespołu, który będzie odpowiedzialny za komunikację, przekazywanie informacji oraz za reagowanie i podejmowanie, a także przygotowywanie decyzji w sytuacjach kryzysowych. Dobrym pomysłem jest powołanie wielofunkcyjnego sztabu kryzysowego, który w profesjonalny sposób zarządzałby pracą w firmie w warunkach epidemii - podsumowuje Wioleta Kojzar.

Trwa wielka loteria na 20-lecie Interii! 

Weź udział i wygraj! Każdego dnia czeka ponad 20 000 złotych - kliknij i sprawdź

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: praca | pandemia | koronawirus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »