Reklama

Przybywa pracowniczych skarg w związku z upałami

​Przybywa pracowniczych skarg w związku z upałami. Tego lata do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęło 550 skarg na zbyt wysoką temperaturę i niewypełnienie przez pracodawcę obowiązku zapewnienia zatrudnionym zimnych napojów - mówi IAR rzeczniczka Inspekcji Danuta Rutkowska.

Na początku lipca było ich 391, dziś jest już ponad 550, z czego 293 dotyczą nieprawidłowości w zakresie wydawania napojów, a 260 dotyczyło zbyt wysokiej temperatury w pomieszczeniu pracy.

Reklama

Najwięcej skarg wpłynęło od pracowników zatrudnionych w handlu, w przetwórstwie przemysłowym i w budownictwie.

Danuta Rutkowska przypomina, że przy temperaturze powyżej 25 stopni Celsjusza na otwartej przestrzeni i 28 stopni Celsjusza w pomieszczeniach pracodawca ma obowiązek zapewnienia zimnych napojów nieodpłatnie w ilości zaspokajającej potrzeby osób zatrudnionych. Dotyczy to zarówno osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i na podstawie umowy cywiilnoprawnej.

Przy pracach brudzących, wykonywanych na otwartej przestrzeni i bez dostępu do wody bieżącej pracodawca musi zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 litrów wody dziennie na każdego pracownika.

Pracujący na otwartej przestrzeni muszą mieć też możliwość schronienia się przed upałem w miejscu zacienionym, zadaszonym.

- W czasie upałów pracodawca może też skracać czas pracy i organizować dodatkowe przerwy w pracy - wyjaśnia Danuta Rutkowska. Dodaje, że pracownik w takiej sytuacji zachowuje prawo do swojego wynagrodzenia.

Rzeczniczka przypomina tez o konieczności czyszczenia urządzeń klimatyzacyjnych, gdyż brudne są bardzo groźne dla zdrowia, a nawet życia. Nieczyszczone urządzenia mogą stać się siedliskiem bakterii zwanej legionella wywołującej zapalenie płuc.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »