Rekrutacja dla branży Fintech

W ostatnich latach branża Fintech wprowadza coraz bardziej zaawansowane rozwiązania finansowe do naszego codziennego życia. Skrót „Fintech” oznacza właściwie „Financial Technology” i obejmuje sektor gospodarki, w którym przedsiębiorstwa oferują innowacyjne usługi finansowe oparte na zastosowaniu nowoczesnych technologii.

Nowoczesne kanały dystrybucji produktów finansowych są przykładem rozwoju branży Fintech. W jaki sposób rekrutowani są dla niej pracownicy? Czy można ich pozyskiwać także w trybie zdalnym?

Pracownicy w trybie pracy zdalnej

Firmy z branży Fintech dzięki innowacyjnemu podejściu często korzystają z modelu niestandardowej pracy - stacjonarne obowiązki zawodowe zastępują pracą zdalną. Zespoły wykonują pracę wprost z ich miejsca zamieszkania lub z dowolnego miejsca na świecie.

W obliczu rozwoju pandemii COVID-19, firmy te poradziły sobie doskonale, ponieważ wiele procesów oraz procedur (np. związanych z rekrutacjami oraz pracą online), miały wypracowanych już wcześniej, więc najczęściej niewiele zmieniało się w ich trybie działania. Większość przedstawicieli branży Fintech pracowała już zdalnie - przynajmniej częściowo, dlatego wdrożenie całkowitej pracy zdalnej odbyło się bez większych zakłóceń. Można stwierdzić, że branża Fintech jest więc stosunkowo odporna na krajowy lockdown, który w wielu sytuacjach przyczynił się do zwiększenia wydajności i efektywności działań przedsiębiorstw. Fintechy mogą być wręcz beneficjentami pandemii - opracowują bowiem często rozwiązania, na które jest bardzo duże zapotrzebowanie, m.in. produkty i usługi finansowe online czy też rozwiązania dla sektora bankowego, które umożliwiają interakcję z bankiem bez fizycznej obecności klienta w jego siedzibie . Fintechy umożliwiają również korzystanie z produktów finansowych poprzez smartfony lub tablety, co znacznie ułatwia dostępność klientów do ich portfeli elektronicznych czy płatności online.  

Reklama

Pandemia spowodowała, że już w kwietniu 2020 roku zamknięto wiele placówek banków, firm pożyczkowych czy siedzib doradców finansowych. Tym samym biura zostały również częściowo lub całkowicie zamknięte dla ich pracowników. Zaistniała potrzeba opracowania takich metod działania, które pozwolą funkcjonować zdalnie i obsługiwać klientów przez internet w szerszym niż dotychczas zakresie. Dlatego instytucje finansowe zainwestowały środki w rozwój procesów usprawniających zdalną rekrutację i pracę swoich pracowników. Wszystko wskazuje na to, że rozwój pracy online jest w istocie przyszłością pracy w bankowości i finansach w skali światowej.

Równolegle rozwijała się dziedzina płatności internetowych i mobilnych, które w dobie pandemii nabrały jeszcze większego znaczenia oraz stały się powszechniejsze. W związku z częściowym zamknięciem stacjonarnych sklepów, pojawiła się pilniejsza potrzeba zamówień przez internet i płacenia za nie online. Zmniejszyła się ilość obiegu gotówki przy codziennych zakupach, na korzyść płatności bezgotówkowych.

Branża Fintech i technologie cyfrowe

Wzmożone zainteresowanie technologiami i rozwiązaniami, nad jakimi pracują firmy z branży Fintech spowodowały, że pojawiło się zwiększone zapotrzebowanie na pracowników w tej dziedzinie. Specjaliści IT, programiści, projektanci sieci, administratorzy, ale również kreatorzy nowoczesnych rozwiązań są bardzo pożądanymi pracownikami na rynku pracy - zapotrzebowanie na rekrutacje dla branży Fintech zdecydowanie wzrosło.

W zespołach pracujących w Fintechach mocno stawiany jest nacisk na usprawnienie procesów komunikacyjnych, co w szczególności ułatwia realizację zadań i projektów firmowych na czas. Wykorzystywane są technologie cyfrowe, takie jak Zoom i Slack, które w pełni umożliwiają komunikację pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów oraz całymi zespołami. Aplikacje będące komunikatorami mają wiele narzędzi służących do wygodnego przeprowadzania wideokonferencji, a także usprawniają proces planowania oraz nadzoru nad realizacją zadań.

Praca w domu i w biurze

Zdaniem eksperta Nicholasa Blooma, profesora ekonomii na Stanford University, z jednej strony praca zdalna dla branży Fintech jest naturalnym środowiskiem funkcjonowania, natomiast praca poza biurem rodzi problemy związane z wygospodarowaniem w swoich domach i mieszkaniach miejsca do rzetelnego wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Zdaniem Blooma, część pracowników, którzy zazwyczaj pracowali w biurach, nie będzie w stanie wygospodarować odpowiedniego miejsca pracy w miejscu zamieszkania, co może przyczynić się do globalnego spadku wydajności.

Nicholas Bloom powiedział, że współpraca "face to face" stacjonarnie w biurze nie może być całkowicie zniesiona a wideokonferencje nie będą w stanie w pełni jej zastąpić. Choć ułatwiają one współpracę członków zespołów projektowych na odległość, to nie zaspokoją potrzeby kreatywności i innowacji, wymagającej często bezpośredniego kontaktu pracowników.

W przeszłości przeprowadzone przez Blooma badania wykazały, że dzięki spotkaniom pracowników twarzą w twarz, można zwiększać ich koncentrację na zadaniach i utrzymać motywację do ukierunkowanej pracy, ale jednocześnie przyczynić się do rozwijania zupełnie nowych pomysłów. Bloom zdaje sobie sprawę, że praca z domu jest dziś często jedynym rozwiązaniem, jednocześnie promuje on jednak możliwość częściowej pracy z biura dla rozwijania nowych pomysłów, a okazjonalne spotkania w biurze powinny być według niego obowiązkowe dla zachowania higieny pracy. Są już takie firmy z branży Fintech, czego przykładem jest Twisto, które wykorzystują z powodzeniem hybrydowy model działania, polegający na kilku dniach pracy zdalnej i kilku stacjonarnej.

Dodatkowe atuty pracy w Fintechach - czyli jak przyciągnąć uwagę potencjalnych pracowników?

Przy rekrutowaniu pracowników w innowacyjnej branży Fintech liczy się nie tylko znajomość finansów, nowych produktów bankowych i rozwiązań z zakresu płatności online, ale również kompetencji  programistycznych z tym związanych. Projektowanie i rozwój działalności Fintechów to zadanie dla najbardziej kreatywnych pracowników, najlepiej z doświadczeniem i znakomitymi pomysłami, które są zarazem realne do wdrożenia. Nic więc dziwnego, że takie osoby są wysoce pożądane przez firmy Fintech. Pracownicy poszukiwani do Fintechów to osoby, których wiedza i doświadczenie zapewni firmie przewagę konkurencyjną. By móc przyciągnąć je do siebie warto zaoferować im coś więcej niż wysokie wynagrodzenie. Firmy prześcigają się we wdrażaniu benefitów i rozwiązań, które pozwolą na utrzymanie ducha zespołu oraz motywacji do działania. Praca hybrydowa - czyli praca zdalna połączona z pracą w biurze, wyznaczenie godziny na kawę zespołową, happy hour na swobodne wyrażanie myśli czy organizację wspólnej wigilii online to przykłady takich rozwiązań dla uatrakcyjnienia oferty rekrutacyjnej. Wśród benefitów dla pracowników Fintechów znajdują się również usługi kafeteryjne czy dofinansowanie do kart sportowych czy medycznych.

Jak prowadzić rekrutację dla branży Fintech?

Wiemy już, czego potrzebują pracownicy branży Fintech, co skłoniłoby ich do podjęcia zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie i jak mogą pracować - w trybie częściowo zdalnym i częściowo stacjonarnie. Pracownikom należy przy tym zapewnić warunki do efektywnego wykorzystania narzędzi i kanałów komunikacji. Trzeba stworzyć lub wykorzystać już istniejące kanały zdalnej komunikacji - głosowej i wideo. Dedykowane powinny one być dla realizacji określonych celów firmowych.

Skoro praca w branży Fintech jest nacechowana innowacyjnością, to i proces rekrutacyjny musi takim pozostać. Agencje zajmujące się rekrutowaniem pracowników do Fintechów powinny sięgać po zdalne kanały dotarcia do potencjalnych kandydatów. Zwykłe ogłoszenia  w internecie i rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w biurze mogą okazać się niewystarczające, by pozyskać wykwalifikowanych pracowników. Fintechy są pionierem pracy zdalnej, dlatego przeprowadzanie całych procesów rekrutacyjnych online stanie się najprawdopodobniej standardem w tej branży.

Rekrutacja online dla Fintechów to dziś standard - mówi Katarzyna Szudy General Manager w HR Contact. Praktycznie wszystkie procesy rekrutacyjne dla Fintechów prowadzimy w ten sposób. Dzięki technologii usprawniamy komunikację z kandydatami, upraszczamy przekazywanie dokumentów, organizujemy spotkania online pomiędzy pracodawcami a kandydatami, przyspieszamy do maksimum proces podejmowania decyzji co do zatrudnienia.

materiały promocyjne partnera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »