Sklepowy sprzedawca to najbardziej poszukiwany zawód w 2021 roku
W 2021 roku najczęściej poszukiwaną grupą pracowniczą, według średnich grup zawodów, byli sprzedawcy/pracownicy sklepów - wynika z danych GUS. Zapotrzebowanie na zawody związane z obsługą klienta, takie jak sprzedawca i kasjer, dotyczy całej Polski, a w niektórych regionach wręcz systematycznie rośnie - informuje portal wiadomoscihandlowe.pl.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Od początku tego roku przybywa ofert pracy dla sprzedawców i pracowników obsługi klienta. Liczba ogłoszeń z tej kategorii wzrosła aż o 30 proc. w porównaniu do ubiegłego roku - wynika z danych OLX Praca.
Kandydaci chcący pracować w zawodach związanych z obsługą klienta lub handlem mogą nie tylko przebierać w ofertach pracy, ale także liczyć na szeroki wachlarz benefitów. Premie, prywatna opieka medyczna, dodatkowe ubezpieczenie, karta sportowa - to najczęstsze świadczenia, jakimi kuszą najwięksi pracodawcy, walcząc o chętnych do podjęcia pracy.
- Wysokie zapotrzebowanie na pracowników obsługi klienta i sprzedaży bezpośrednio wpłynęło na rekordowy przyrost ofert, jaki obserwujemy w tym roku w kluczowych dla rynku kategoriach dotyczących pracy fizycznej i produkcyjnej. W kategorii Sprzedaż i obsługa klienta liczba ofert pracy wzrosła o 30 proc. w porównaniu do ubiegłego roku oraz o 19 proc. analizując dane z ostatnich lat. Ogłoszeń kierowanych do kasjerów i pracowników sklepów jest w tym roku więcej o 16 proc. - mówi Paweł Świderski, dyrektor kategorii Praca w OLX. Aktualnie w obu kategoriach na OLX Praca jest dostępnych 39 tysięcy ofert.
Na podium kategorii z największą dynamiką przyrostu ofert pracy fizycznej i produkcyjnej na OLX, rok do roku znajdują się: transport/spedycja (obecnie 33 proc. ofert więcej niż w 2020 roku), produkcja (wzrost o 30 proc.), sprzedaż i obsługa klienta (wzrost o 29,6 proc.).
OLX przeprowadził ogólnopolskie badanie, pytając osoby aktywne zawodowo o postrzeganie pracy fizycznej i świadomość zmian na rynku pracy. Polacy świetnie zdają sobie sprawę z wysokiego zapotrzebowania na pracowników fizycznych i produkcyjnych - jedynie co piąty badany tego nie dostrzega.
Polacy mają również generalnie dobrą opinię na temat pracy fizycznej oraz związanej z obsługą klienta w badanych zawodach. W pytaniu o to, czy jest ona ważna, 90 proc. osób ocenia ją co najmniej na równi z pracą umysłową świadczoną w ramach tej samej firmy. Badani w większości są również przekonani o tym, że praca związana z obsługą klienta i sprzedażą przeszła ewolucję. Aż 85 proc. Polaków uważa, że 10 lat temu praca w tym sektorze wyglądała zupełnie inaczej.
Wiedza o tym, kto jest obecnie "most wanted" na rynku pracy oraz generalnie dobra opinia Polaków o wadze i ewolucji pracy fizycznej w badanych zawodach nie idą w parze z przekonaniem o benefitach. Aż 42 proc. osób w ogóle nie kojarzy najbardziej poszukiwanych obecnie zawodów z jakimikolwiek świadczeniami pozapłacowymi. (...)
Benefity, które najczęściej pojawiają się w ofertach największych pracodawców na OLX w kategoriach związanych z handlem i obsługą klienta to kolejno: jasny system premiowy, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na zdrowie/życie, karta Multisport, szkolenia, zniżki/karta na zakupy w sklepie lub sieciach partnerskich. Listę świadczeń pozapłacowych coraz częściej zaczynają uzupełniać również: wyprawki szkolne, dofinansowanie wakacji, pełne lub częściowe finansowanie posiłków w pracy.
Wielu pracodawców oprócz standardowego pakietu benefitów oferuje specjalne profity dopasowane do potrzeb pracowników. (...)