"Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 r." - podsumowanie raportu
Niniejszy artykuł stanowi podsumowanie raportu "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 roku". Dane zostały zebrane w ramach Raportu płacowego Sedlak & Sedlak 2020 - wiosna w okresie od kwietnia do czerwca 2020 roku i pochodzą od 512 firm. Większość z nich to organizacje z kapitałem zagranicznym (74 proc.) zatrudniające od 201 do 1000 osób (39 proc.) oraz te, które osiągają roczne przychody na poziomie od 100 do 1000 mln zł (42 proc.).
W raporcie przedstawiono politykę przyznawania świadczeń dodatkowych oraz analizy dla 7 grup benefitów: organizacja pracy, samochody służbowe i dojazdy do pracy, szkolenia i rozwój pracownika, świadczenia medyczne, świadczenia socjalne/bytowe, świadczenia sportowo-rekreacyjne oraz świadczenia długoterminowe. Co więcej, analizy zaprezentowano osobno dla 4 szczebli zatrudnienia: kadra zarządzająca, kadra kierownicza, specjaliści oraz pracownicy fizyczni.
W raporcie "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 roku" pytaliśmy pracodawców o sam fakt oferowania pracownikowi benefitów, a nie ich faktyczne wykorzystanie. W ofercie świadczeń pozapłacowych najczęściej pojawiają się szkolenia zawodowe. Aż 96 proc. badanych pracodawców deklaruje, że umożliwia zatrudnionym tego rodzaju szkolenia. Więcej niż 80 proc. firm przyznaje, że pracownicy mogą skorzystać z opieki zdrowotnej, świadczeń sportowo-rekreacyjnych oraz samochodów służbowych. Z kolei do trzech najrzadziej oferowanych świadczeń należą: dopłaty do przedszkola/żłobka, dodatkowy płatny urlop oraz pracowniczy program przyznawania akcji.
Dostępność niektórych benefitów jest uzależniona od miejsca pracownika w hierarchii organizacyjnej. Widoczne jest to szczególnie w przypadku samochodów służbowych i szkoleń językowych. Przykładowo kadra zarządzająca ma możliwość korzystania z samochodów służbowych w celach prywatnych prawie sześć razy częściej niż specjaliści (oferowane odpowiednio przez 84 proc. i 15 proc. firm). Z kolei w przypadku szkoleń językowych osoby na najwyższych szczeblach organizacji mogą z nich korzystać prawie dwa razy częściej niż pracownicy fizyczni (80 proc. wobec 47 proc. firm).
Według raportu "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 roku" najczęściej występującą marką samochodów służbowych jest Škoda. Aż 23 proc. organizacji deklaruje, że posiada ją w swojej flocie, a 18 proc. firm oferuje samochody tej marki kadrze zarządzającej. Wśród najrzadziej pojawiających się marek znajdują się: Fiat, Mazda, Mercedes-Benz oraz Nissan.
Z niektórych świadczeń pozapłacowych poza pracownikami mogą również korzystać członkowie ich rodzin. Wśród takich benefitów możemy wymienić: opiekę medyczną, świadczenia sportowo-rekreacyjne czy polisę na życie/NNW. Ponad 90 proc. firm, które oferują te świadczenia, deklaruje, że daje pracownikom możliwość rozszerzenia wskazanych powyżej świadczeń na członków rodziny pracownika.
Wypełnij ankietę i SPRAWDŹ ZAROBKI - Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2020
Jak wynika z raportu "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 roku", 17 proc. badanych firm daje swoim pracownikom możliwość wyboru świadczeń za pośrednictwem platformy kafeteryjnej. Dostępność takiego rozwiązania jest porównywalna na wszystkich szczeblach zatrudnienia, co pokazuje poniższy wykres.
Maria Hajec
Sedlak & Sedlak
O raporcie
Artykuł stanowi podsumowanie raportu "Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2020 roku". W pełnym opracowaniu znajdą Państwo dane na temat polityki, jak również rozszerzone analizy dotyczące dostępności benefitów dla pracowników na poszczególnych szczeblach zatrudnienia. W raporcie przedstawiono także informacje na temat wysokości dopłat do świadczeń czy występujących limitów dofinansowania. Raport dostępny jest w polskiej i angielskiej wersji językowej. Istnieje również możliwość opracowania dedykowanych analiz, uwzględniających takie kryteria jak: region, wielkość przedsiębiorstwa, branża itp.