E-commerce zyskuje na wartości. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki - analiza OLX
Rosną udziały e-commerce w rynku. Równocześnie procent internautów dokonujących zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie. Można zatem wnioskować, że kupujemy częściej i więcej, w tym również przedmiotów z drugiej ręki. Potwierdzają to także dane OLX, największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce. We wrześniu średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z Przesyłką OLX wzrosła o 19 proc. (w ujęciu rocznym).
Zakupy on-line stały się naszą codziennością. Ponad 40 proc. e-klientów kupuje w internecie częściej niż raz w tygodniu[1]. Najczęściej jest to sprzęt AGD i RTV, książki, czy produkty związane z modą (buty, ubrania). Ale w sieci kupujemy też coraz chętniej rzeczy z drugiej ręki. Jak wynika z raportu "E-commerce w Polsce 2024", na tego typu zakupy decyduje się aż 61 proc. respondentów[2]. A katalog dostępnych produktów stale rośnie. Jak wynika z danych OLX, w najpopularniejszej od strony podażowej kategorii Moda średnio miesięcznie pojawiają się ponad 3 miliony ofert sprzedaży damskich ubrań. Te zaś stanowią jedynie jej połowę. Obok ubrań dla pań tworzą ją buty damskie, ubrania męskie, torby i torebki oraz biżuteria. Jeszcze więcej ofert, bo ponad 3,5 miliona, dotyczy rzeczy dla dzieci. Sprzedajemy też produkty stanowiące wyposażenie domu i ogrodu, elektronikę oraz rowery.
Okres galopującej inflacji mocno nadwyrężył nasze portfele. Dzisiaj sytuacja się stabilizuje, a to przekłada się na wartość naszych zakupów, również tych dokonywanych on-line. Jak wynika z raportu "Nawyki e-zakupowe Polaków", 41,7proc. respondentów na zakupy w sieci wydaje miesięcznie 1000 zł lub więcej[3]. Efekty tych zmian widoczne są również na OLX - w każdej kategorii rośnie liczba zainteresowanych zakupami. Najpopularniejszą kategorią, odpowiedzialną za 24 proc. wszystkich odpowiedzi w ramach rzeczy na sprzedaż na OLX, jest Dom i Ogród. Najczęściej szukamy tam mebli oraz sprzętu związanego z budową i ogrodem. Druga pod względem popularności kategoria to Elektronika. W tym przypadku blisko co 3 odpowiedź dotyczy podkategorii Telefony. Trzecią najpopularniejszą kategorią wśród kupujących jest ta oferująca produkty dla dzieci, gdzie zdecydowanym hitem są zabawki, odpowiadające za ⅓ wszystkich odpowiedzi. Natomiast Sport i Hobby to pod kątem popytowym kategoria zdominowana przez rowery - na ogłoszenia o ich sprzedaży każdego miesiąca wysyłanych jest ponad 300 tysięcy odpowiedzi. Równocześnie ze wzrostem liczby odpowiedzi na ogłoszenia z poszczególnych kategorii, rośnie wartość przedmiotów kupowanych w opcji Przesyłka OLX. We wrześniu wzrosty te były domeną wszystkich kategorii — od 5 proc. (rdr) w Muzyce i Edukacji do 21 proc. (rdr) w Zdrowiu i Urodzie.
Handel w sieci stale ewoluuje. To zmiany na poziomie dostępności produktów, wygody i szybkości transakcji, marketingu czy responsywności biura obsługi klienta. W tym ostatnim przypadku coraz częściej za kontakty odpowiedzialne są chatboty. Tymczasem 51 proc. konsumentów w przypadku nieuzyskania satysfakcjonującej odpowiedzi od chatbota chce od razu rozmawiać z człowiekiem[4]. To dowód na to, że nic nie zastąpi nam relacji międzyludzkich. Chcemy, jak w przypadku tradycyjnego handlu, doświadczać emocji związanych z zakupami i mieć poczucie indywidualnego traktowania. Chcemy poznać i tworzyć historię przedmiotów, które kupujemy. To bardzo obiecujący trend, bo skłania nas do bardziej przemyślanych zakupów, którym towarzyszyła będzie refleksja o przeszłości i przyszłości przedmiotów oraz ich wpływie na nasze życie i środowisko.
[1] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/07/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2024-skrot.pdf
[2] https://gemius.com/pl/news/zakupy-zagraniczne-produkty-uzywane-i-platnosci-blikiem-raport-e-commerce-w-polsce-2024/
[3] https://samoseo.pl/nawyki-e-zakupowe-polakow-raport-2024/
[4] https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/postawy-i-zachowania-zakupowe-polskich-konsumentow.html