Jakim użytkownikiem sieci jesteś? Oto cztery typy postaw internautów według ekspertów Banku Pekao

Minimalista, ryzykant, zaradny czy pragmatyk? Dowiedz się, jakim typem internauty jesteś — Bank Pekao S.A zbadał nasz stosunek do bezpieczeństwa w sieci i udostępnia test.

Chociaż co trzeci polski internauta padł ofiarą cyberprzestępstwa, to jednak większość z nas czuje się w internecie bezpiecznie — wynika z najnowszego raportu Banku Pekao S.A., dotyczącego zachowań Polaków w sieci.

Według danych z raportu infekcje urządzeń złośliwym oprogramowaniem, utrata środków z konta bankowego i phishing, czyli wyłudzanie danych osobowych — to najczęściej zgłaszane w badaniu cyberprzestępstwa, których ofiarą padła jedna trzecia ankietowanych. Jednak tylko co trzeci pokrzywdzony zgłosił taki incydent na policję.

Ostrożność wystarczy?

Raport Banku Pekao "Czy czujesz się bezpiecznie w internecie" ujawnia także, że przytłaczająca większość, bo aż 82 proc. badanych uważa, że świadome i rozsądne działanie online jest istotniejsze niż korzystanie z najnowocześniejszych technologii i programów ochronnych. Z kolei tylko jedna trzecia badanych określa swoją wiedzę o cyberprzestrzeni jako obszerną. Jednakże, co jest powodem do optymizmu, już co drugi respondent wykazuje gotowość do dalszego poszerzania swojej wiedzy.

Reklama

Zgodnie z opinią ponad połowy uczestników badania, to instytucje bankowe powinny zajmować się edukacją na temat zagrożeń występujących w internecie. Podobnego zdania jest również zarząd Banku Pekao S.A. Edukacja klientów na temat zagrożeń cyfrowych, takich jak phishing, malware, oszustwa na kartach kredytowych, może znacznie zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępców.

Jakim internautą jesteś?

Raport stworzony przez Bank Pekao S.A. skupia się na badaniu nawyków Polaków podczas korzystania z internetu. W badaniu wyodrębniono cztery typy postaw. Każda z tych grup charakteryzuje się innym stosunkiem do bezpieczeństwa, stopniem wiedzy na temat ryzyka oraz metodami ochrony stosowanymi podczas korzystania z internetu i urządzeń cyfrowych. Bank udostępnił także narzędzie w postaci testu, który umożliwia każdemu użytkownikowi określenie, do którego typu internautów należy, oraz wskazuje działania, które powinien podjąć, aby zabezpieczyć swoją aktywność w internecie.

Minimaliści

Minimaliści są mało świadomi ryzyk i możliwości stania się ofiarami w internecie, choć nie ufają osobom spotykanym online. Bardziej jednak boją się oszustów w realnym świecie niż tych w sieci. Doświadczenie cyberataku potęguje ich lęki, ale nie skłania do zmiany nawyków korzystania z internetu. Rzadko poszerzają swoją wiedzę o cyberzagrożeniach i nie zawsze rozumieją, jakie informacje mogłyby być dla nich użyteczne. Ich kontakt z internetem obejmuje obsługę poczty i mediów społecznościowych. Zwykle ograniczają się do smartfona, a rzadziej korzystają z internetu przez komputer, laptop czy smart TV. Internet nie przynosi im korzyści ani pewności siebie. Nie pasjonują się nowymi technologiami, nie czują się pewnie online i są świadomi, że internet to "złodziej czasu". Nadmierna wiara minimalistów w swoje umiejętności obniża czujność online. Tak grupa obejmuje około 30 proc. wszystkich internautów.

Zaradni

Zaradni to entuzjaści nowych technologii, które wykorzystują w codziennym życiu, od zakupów po finanse. Stanowią 28 proc. osób korzystających z internetu. Czują się swobodnie w cyfrowym świecie, co dodaje im pewności siebie. Są dobrze zorientowani w zagrożeniach cybernetycznych i wiedzą, jak się przed nimi zabezpieczyć. Internet jest dla nich integralną częścią życia, używając go do rozrywki i komunikacji. Korzystają aktywnie z różnorodnych urządzeń, zarówno tradycyjnych jak i nowoczesnych. Dbają o bezpieczeństwo, często zmieniają hasła i kupują tylko na znanych stronach. Czują, że radzą sobie dobrze z internetowymi zagrożeniami i nie odstraszają ich one od korzystania z sieci. Aktywnie poszerzają swoją wiedzę o cyberatakach i wiedzą, jak reagować na sytuacje zagrożeń.

Pragmatycy

27 proc. internautów to pragmatycy. Ta grupa korzysta z internetu celowo, poszukując konkretnych informacji, korzystając z bankowości elektronicznej, poczty e-mail i dokonując zakupów online. Ich głównym celem nie jest rozrywka. Są uważni i ostrożni, stosują podstawowe zasady bezpieczeństwa, choć rzadziej używają bardziej zaawansowanych zabezpieczeń. Zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo swoich finansów. Samodzielnie rozwijają swoją wiedzę o cyberbezpieczeństwie i są otwarci na zmiany zachowań w sieci na podstawie uzyskanych informacji. Nie są jednak pasjonatami nowych technologii i nie pragną, by nowoczesność przenikała wszystkie aspekty ich życia. Zwykle są to osoby z wyższym wykształceniem oraz najstarsze wśród objętych badaniem.

Ryzykanci

Ryzykanci to grupa, która spędza w sieci najwięcej czasu. Choć uważają, że mogą paść ofiarą ataku w sieci i odczuwają duży lęk przed nękaniem, często podejmują ryzykowne działania bez odpowiednich zabezpieczeń. Internet jest nieodłączną częścią ich codziennego życia, wykorzystywanym głównie do rozrywki, takiej jak gry. Częściej korzystają ze smartfona niż komputera, uczą się zdalnie, pracują, sprzedają produkty i uczestniczą w forach. Są bardzo świadomi ryzyka cyberataków i aktywnie poszukują informacji na temat cyberzagrożeń w mediach społecznościowych, od znajomych i rodziny. W kwestiach finansowych, często wybierają tradycyjne rozwiązania, takie jak gotówka, monitorują potencjalne oszustwa, na przykład w Biurze Informacji Kredytowej, lub stosują limity na kartach. Doświadczenia cyberataków tylko wzmacniają te zachowania. Typowy ryzykant to osoba młoda z wykształceniem podstawowym lub zawodowym. W tej grupie znalazło się 15 proc. wszystkich badanych.

materiał promocyjny
materiały promocyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »