Polacy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności
Płatności zbliżeniowe, błyskawiczne transakcje, przelewy BLIK – wszystko to stało się standardem i nikogo nie trzeba przekonywać o zaletach tego typu rozwiązań. Dziś od bankowości elektronicznej oczekujemy więcej. Bank Pekao S.A. wychodzi naprzeciw tej potrzebie.
Rosnące oczekiwania klientów potwierdzają wyniki bankowości elektronicznej za 2023 r. w Banku Pekao S.A. Z jednej strony chcą oni większej liczby produktów i usług. Z drugiej - otrzymać dostęp do rozwiązań, które wykraczają poza ofertę finansową (np. zakup biletów komunikacji miejskiej). W jaki sposób na zmieniające się wymagania użytkowników odpowiada Bank Pekao S.A.?
2023 r. w aplikacji PeoPay przyniósł szereg nowości, których wspólnym mianownikiem okazało się ułatwienie klientom bankowania mobilnego. Uporządkowanie już dostępnych rozwiązań, usprawnianie pod kątem intuicyjności obsługi oraz dodawanie nowych funkcji (wcześniej dostępnych tylko w oddziałach) - to główne zmiany, które mogli odczuć użytkownicy. Wprowadzenie nowych funkcjonalności przełożyło się na wzrost liczby osób, które korzystają z aplikacji PeoPay: z 2,38 mln pod koniec 2022 r. do ponad 2,8 mln. Jednocześnie zanotowano wzrost o 17,5 proc. liczby klientów wykonujących transakcje za jej pomocą.
- Kiedy spojrzymy na statystyki dotyczące zeszłego roku w aplikacji PeoPay, to widzimy same wzrosty. Za liczbą aktywnych użytkowników idzie wzrost liczby transakcji o 41 proc., wzrost liczby przelewów o prawie 28 proc., wzrost liczby klientów transakcyjnych o ponad 17 proc. Nasi klienci zalogowali się do aplikacji PeoPay w zeszłym roku prawie 994 mln razy - to wzrost o 16 proc. w porównaniu do 2022 r., a do tego solidna prognoza, mówiąca o tym, że w tym roku przekroczymy miliard logowań! Na pewno przygotujemy dla naszych klientów nowe rozwiązania, po które będą sięgać równie chętnie jak dotychczas po PeoPay - mówi Bartosz Zborowski, Dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao.
Wspomnieć warto także o już dostępnej możliwości wysyłania próśb o przelew BLIK. Doceniają ją zwłaszcza młodsi użytkownicy, którzy w ten sposób szybko i wygodnie rozliczają się choćby po wspólnych wyjściach ze znajomymi. Liczba wszystkich płatności BLIK w Banku Pekao S.A. w ubiegłym roku wzrosła o prawie 45 proc.
Szczególną popularnością cieszyły się płatności BLIK P2P, czyli błyskawiczne przelewy na telefon (wzrost o 77,5 proc.). 2023 r. pokazał ponadto, iż rośnie zainteresowanie transakcjami za pomocą kart dodanych do portfeli cyfrowych Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay (wzrost o 48 proc.). Co więcej, częściej sięgano po nietypowe, bo niezwiązane z bankowością opcje w aplikacji PeoPay, jak zakup biletów komunikacji miejskiej oraz biletów parkingowych.
Jak podkreśla Bank Pekao S.A., nowi użytkownicy najczęściej od początku sięgają po bankowość elektroniczną. Natomiast klienci, którzy z usług banku korzystają od lat, ale nie aktywowały jeszcze cyfrowych kanałów obsługi, mogą to zrobić w każdej chwili, również zdalnie i bez wychodzenia z domu. Warto dodać, iż rośnie także liczba klientów, którzy po raz pierwszy zalogowali się w bankowości elektronicznej w miesiącu podpisania umowy - od 92 proc. pod koniec 2022 r. do 94 proc.
- Ten wzrost o 2 proc. wydaje się być niewielki. Jednak dla nas to oznacza, że na stu klientów, którzy dziś decydują się na aktywację kanałów zdalnych, zaledwie sześciu nie loguje się do bankowości elektronicznej w pierwszym miesiącu od podpisania umowy. Oczywiście naszą ambicją jest, żeby każdy klient, który aktywuje kanały zalogował się do aplikacji i serwisu. Jednocześnie wiemy, że na tym poziomie każdy kolejny procent wzrostu oznacza duży wysiłek, żeby klient miał poczucie, że zaczyna korzystać z wartościowych rozwiązań bankowości elektronicznej - mówi Patryk Korus, Dyrektor Biura Aktywizacji Kanałów i Procesów Cyfrowych.