Jak sprawdzić stan konta w PPK i czy można wypłacić pieniądze?
PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe, to program skierowany do osób, które szukają sposobu na długoterminowe oszczędzanie pieniędzy. Może z niego skorzystać każda osoba po ukończeniu 18. roku życia, podlegająca obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tytułu wykonywanej pracy zawodowej. Jak zapisać się do PPK i co warto wiedzieć o tym systemie? Kiedy można wypłacić zaoszczędzone pieniądze? Wyjaśniamy.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) są elementem systemu emerytalnego. Dają pracownikom możliwość długoterminowego oszczędzania na emeryturę przy wsparciu pracodawców oraz państwa.
Z tego systemu może skorzystać każda osoba po ukończeniu 18. roku życia, podlegająca obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tytułu wykonywanej pracy zawodowej oraz zatrudniona na podstawie:
- umowy o pracę,
- umowy zlecenie,
- umowy o pracę nakładczą,
- umowy agencyjnej,
- mianowania,
- wyboru,
- powołania.
Z programu PPK nie mogą skorzystać natomiast rolnicy i przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
Pieniądze składające się ostatecznie na środki zgromadzone przez pracownika na PPK pochodzą z trzech źródeł:
- wypłata pracownika (minimalnie 2 proc. wynagrodzenia brutto, ale można zwiększyć do 4 proc.);
- dopłata od pracodawcy (minimalnie 1,5 proc. wynagrodzenia brutto, ale można zwiększyć do 4 proc.);
- dopłata od państwa (250 zł na powitanie + 240 zł rocznie).
Pieniądze oszczędzane w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych przekazywane są na indywidualne rachunki uczestników utworzone przez jedną z 19 instytucji finansowych, które zostały wpisane do ewidencji PPK na listę podmiotów zarządzających.
Ścisły nadzór nad podmiotami zarządzającymi sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego, wydając kwartalne informacje o aktywach zgromadzonych w PPK oraz opracowując roczne raporty. Ponadto kapitał uczestników PPK jest chroniony przed bankructwem za sprawą konstrukcji prawnej funduszy.
W sieci można znaleźć mnóstwo pytań związanych z rachunkiem PPK. Wiele osób, które oszczędzają pieniądze w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych, zastanawia się, jak zalogować się do PPK oraz w jaki sposób sprawdzić kwotę, którą zdołaliśmy zaoszczędzić.
Pracownicze Plany Kapitałowe pozwalają na bieżącą kontrolę i weryfikację stanu zgromadzonych oszczędności. Wystarczy zalogować się na indywidualne konto w serwisie MojePPK, aby sprawdzić informację dotyczącą wpłat i bieżący stan konta. W celu zalogowania się do konta MojePPK konieczne jest posiadanie profilu zaufanego bądź założenie konta w tym serwisie.
Drugą możliwością sprawdzenia stanu konta PPK jest zalogowanie się do swojej instytucji finansowej prowadzącej rachunek w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych. W tym przypadku najczęściej udostępniona jest dedykowana platforma online lub aplikacja mobilna.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) różnią się od innych propozycji emerytalnych pod względem mechanizmu działania.
W programie PPK obowiązuje automatyczny zapis. Oznacza to, że jeśli osoba zatrudniona nie złoży deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, powinna zostać zapisana do programu automatycznie. Dotyczy to jednak tylko osób między 18. a 55. rokiem życia. Takie osoby, aby stać się uczestnikiem PPK i zacząć oszczędzać, nie muszą podejmować żadnych działań. To pracodawca ma obowiązek zapisać je do PPK.
Pracownicy, którzy ukończyli 55 lat, ale nie ukończyli 70 lat, aby przystąpić do tego programu, powinni złożyć pracodawcy wniosek o zawarcie w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK. Osoby, które mają ukończone 70 lat, nie mogą zostać zapisane do PPK.
Warto jednak mieć na uwadze, że PPK to dobrowolny system. Można z niego zrezygnować w dowolnym momencie. W tym celu należy złożyć stosowne oświadczenie pracodawcy, ten natomiast powinien w ciągu siedmiu dni przekazać je odpowiedniej instytucji. Wpłaty pobrane w danym miesiącu zostaną wówczas zwrócone, a dalsze nie będą pobierane.
W każdym momencie można złożyć również wniosek o ponowne przystąpienie do PPK. Należy pamiętać, że co cztery lata członkostwo będzie automatycznie odnawiane, wobec czego konieczne stanie się ponowne złożenie deklaracji o rezygnacji z Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Uczestnik PPK, który nie ukończył 60 lat, może dokonać zwrotu, czyli wycofać środki ze swego rachunku PPK, kiedy uzna to za stosowne.
Uczestnik PPK, który chce skorzystać z tej możliwości, musi wycofać wszystkie środki z danego rachunku PPK. Jeżeli ma więcej niż jeden rachunek, może wycofać środki z jednego lub kilku z nich i pozostawić środki na pozostałych. Dyspozycję zwrotu składa się instytucji finansowej. Realizacja tej dyspozycji wiąże się z określonymi pomniejszeniami. Przed przekazaniem uczestnikowi PPK środków w ramach zwrotu instytucja finansowa potrąca:
- 30 proc. środków pochodzących z wpłat sfinansowanych przez pracodawcę (informacja o tej kwocie zostaje zewidencjonowana na koncie ubezpieczonego jako składka na ubezpieczenie emerytalne);
- kwotę odpowiadającą środkom z wpłaty powitalnej i dopłat rocznych oraz 19 proc. podatek od zysków kapitałowych, pochodzących ze środków zwracanych uczestnikowi.
Zobacz też:
Staż pracy do emerytury. Co wlicza się do lat pracy?
Ile ZUS płaci za 1 proc. uszczerbku po wypadku w pracy?
Ile zabiera komornik i jaka kwota jest wolna od zajęcia komorniczego?
Zobacz również: