Tarcza antykryzysowa. Poradnik przedsiębiorcy

Tarcza antykryzysowa nie rozwiązuje podstawowego problemu przedsiębiorców

Ograniczone w czasie wsparcie w finansowaniu kosztów zatrudnienia lub odsunięcie w czasie płatności niektórych zobowiązań publiczno-prawnych, oraz planowane rozwiązania w zakresie dofinansowania kosztów działalności mogą się okazać niewystarczające.

Dla większości przedsiębiorstw bowiem największym problemem jest konieczność regulowana różnego rodzaju zobowiązań  kontraktowych, a w tym zakresie pakiet ustaw nazywanych tarczą antykryzysową wprowadza dedykowane rozwiązania lub ułatwienia tylko dla kilku konkretnych branż czy rodzajów umów. W ogromnej większości przypadków  nie dotyczą one statystycznego przedsiębiorcy. Zatem sposobów ratowania płynności firm nadal należy szukać poza tarczą antykryzysową.

Problemy związane z niewykonywaniem lub niewłaściwym (nieterminowym lub niekompletnym) wykonywaniem świadczeń (dostaw lub usług) jak również związane z brakiem lub nieterminową zapłatą mogą spowodować lawinowy wzrost roszczeń pomiędzy przedsiębiorcami, zaś sądy prawdopodobnie zostaną zalane olbrzymią ilością pozwów związanych z tymi roszczeniami. 

Reklama

- Oprócz zastosowania wymuszonej zasady, żeby ciąć koszty, przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na pytanie czy relacje kontraktowe, w których jest stroną, można na jakiś czas zaparkować, przesuwając w czasie wywiązanie się z umowy - mówi Michał Mieszkiełło, radca prawny, lider praktyki doradztwa korporacyjnego w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Stan pandemii można uznać za nadzwyczajną okoliczność, prowadzącą do strat którejś ze stron umowy, w związku z czym należy wystąpić do sądu o wyważenie interesów stron i zmianę treści umowy. Istnieje ogromne ryzyko, że opóźnienia w rozpatrywaniu spraw pomiędzy przedsiębiorcami będą bardzo duże, co samo w sobie będzie niekorzystne dla przedsiębiorców.

W tej trudnej sytuacji przedsiębiorca musi znaleźć odpowiedź na pytanie, co jest dla niego lepsze? Ponowne negocjowanie terminów płatności czy wykonania usługi wynikających z umowy, czy jej zerwanie, co może narazić przedsiębiorcę na długotrwałe oczekiwanie na wynik postępowania sądowego.

- Sądy będą procedować bardzo długo, co należy wziąć pod uwagę, dlatego w pierwszej kolejności rekomenduję renegocjację warunków umowy - komentuje Mieszkiełło.


marketnews24.pl
Dowiedz się więcej na temat: koronawirus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »