Oczekiwania Polaków względem mieszkań spadają?
Z pewnością. A przynajmniej jeśli chodzi o metraż mieszkania. Dlaczego? Inflacja bierze górę. Według najnowszego raportu Otodom i JLL rosnące ceny zmuszają klientów poszukujących swojego wymarzonego M do zmiany oczekiwań względem wielkości mieszkania. Przez ostatnie trzy lata średnio o 2 mkw. zmalało mieszkanie dwupokojowe, które chcieliby kupić Polacy.
M3, czyli dwupokojowe mieszkanie z kuchnią to pierwszy wybór nabywców mieszkań od dwóch lat. Na koniec 2022 roku w badaniu serwisu obido 37 proc. użytkowników zadeklarowało chęć zakupu takiego lokalu. Jak podają autorzy raportu Otodom i JLL, w 2018 roku najczęściej poszukiwanym typem mieszkań były te z trzema pokojami (M4).
- Wygląda na to, że przekonanie: ciasne, ale własne, któremu wciąż hołdujemy w naszym kraju, wraz z gigantycznym wzrostem inflacji i zmniejszeniem dostępności kredytów mieszkaniowych nabrało nowego znaczenia. Spadek zdolności kredytowej zmusił nabywców do ograniczenia kwoty maksymalnej, jaką byli w stanie przeznaczyć na zakup w czasie, gdy ceny całkowite zakupu takich lokali rosły. Część z nich oczywiście była w stanie obniżyć swoje oczekiwania względem lokalizacji czy standardu. Natomiast dla dużej części, wyjściem było zaplanowanie życia na mniejszym metrażu. Jednocześnie 27% osób, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym dla Otodom Analytics w lutym i marcu 2023 r., powiedziało, że przy trudności w sfinansowaniu zrezygnowałaby z zakupu wyjaśnia Katarzyna Kuniewicz z Otodom Analytics.
Co ciekawe, mieszkania kilka metrów powyżej 30 mkw. mogły jeszcze niedawno być rozpatrywane jako większa kawalerka czy tzw. studio. Obecnie coraz powszechniejsze jest podejście, że na maksymalnie 39 mkw., a więc stosunkowo niedużej powierzchni, znajdują się dwa pokoje i taki metraż coraz częściej akceptują poszukujący dwupokojowych nieruchomości na platformie obido. Tych natomiast, którzy wskazują na dwójki jako docelowe mieszkania jest coraz więcej. Był to najczęściej poszukiwany typ mieszkania w minionym roku.
Artykuł sponsorowany