Reklama

Kiedy Polska wejdzie do strefy euro?

Ekopodatek od ciężarówek dopiero w 2015 r.

Rząd Francji ogłosił w piątek, że "ekopodatek", który od 1 stycznia mieli płacić właściciele zarówno francuskich, jak i zagranicznych samochodów ciężarowych za używanie bezpłatnych dróg nieobjętych opłatą autostradową, zostanie wprowadzony dopiero w 2015 roku.

Minister rolnictwa Stephane Le Foll w wypowiedzi dla telewizji BFMTV wyjaśnił, że ustawa w tej sprawie - już przegłosowana przez parlament - wymaga dopracowania i nie będzie gotowa w nowym kształcie przed jesienią przyszłego roku.

Reklama

Podatek ekologiczny ustanowiony przez rząd francuski, aby skłonić przedsiębiorców do używania mniej zanieczyszczających atmosferę środków transportu zamiast samochodów ciężarowych, wejdzie zatem w życie nie wcześniej niż 1 stycznia 2015 r.

Organizacje zrzeszające właścicieli przedsiębiorstw transportu drogowego i właścicieli samochodów ciężarowych, zwłaszcza w Bretanii, zapowiedziały przed paru dniami, że sobota będzie dniem protestacyjnej blokady dróg w całej Francji.

W ubiegłym miesiącu blokady na terenie Bretanii doprowadziły do starć z policją.

Rząd ocenia, że francuskimi drogami o łącznej długości 15 000 km porusza się ok. 800 000 samochodów ciężarowych o ładowności ponad 3,5 tony, i oblicza, że można będzie ściągać od ich właścicieli ok. 1,2 miliarda euro podatku rocznie.

_ _ _ _ _

Kierowcy w Szwecji nie będą już mogli swobodnie korzystać z telefonów podczas jazdy samochodem. Z początkiem grudnia wchodzi w życie nowe prawo, które "zakazuje kierującemu pojazdem zachowania mogącego odwrócić jego uwagę". Znana z troski o bezpieczeństwo Szwecja była jednym z ostatnich krajów w Europie, gdzie kierowcy mogli bez przeszkód korzystać z telefonów komórkowych. Od 1 grudnia za wysyłanie SMS-a za kierownicą może grozić mandat.

W nowelizacji prawa o ruchu drogowym nie ma jednak konkretnych przykładów, jakie czynności podczas jazdy samochodem są niedozwolone. Kierowcy mogą nadal korzystać z telefonów i innych urządzeń, np. nawigatorów GPS, pod warunkiem, że ich zachowanie nie utrudnia jazdy.

"Ten przepis jest zbyt ogólny. Możemy mieć problem z jego egzekwowaniem" - obawia się szef policji drogowej w Skanii Erling Andersson.

Szwedzki rząd zaostrzając przepisy chciał uniknąć zakazu używania przez kierowców nowoczesnych technologii. Według minister infrastruktury Cathariny Elmsaeter-Svaerd korzystanie z urządzeń komunikacyjnych w pojazdach może mieć także pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. (PAP)

Dowiedz się więcej na temat: Francja | Szwecja | 2015 | R. | ciężarówki
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »