NOMI (NMI): Dane dla GUS za III kwartał 2000 r. - raport 46

Zarząd NOMI S.A. z siedzibą w Kielcach informuje, że w dniu 20 października 2000 przekazał do GUS informacje o osiągniętych wynikach finansowych za zakończony III kwartał bieżącego roku.

Poniżej prezentowane są dane finansowe przekazane do GUS.

Dane w tys. zł.

III kwartał 2000 Okres od 01.01.2000

do 30.09.2000 (narastająco)

Przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów 108 902,7 251 432,2

Reklama

Zysk (strata) na działalności operacyjnej (216,3) (6 067,9)

Zysk (strata) brutto (2 297,4) (12 351,4)

Zysk (strata) netto (2 297,4) (12 351,4)

1. Zasady przyjęte przy sporządzaniu raportu kwartalnego są zgodne z zasadami przyjętymi i opisanymi w ostatnim rocznym sprawozdaniu finansowym.

2. Spółka do końca III kwartału utworzyła rezerwę na należności w wysokości 485 tys., z czego rozwiązano 239 tys.

3. Spółka utworzyła rezerwę na urlopy narastająco do III kwartału na kwotę 1 290 tys., a rozwiązała na kwotę 670 tys.

4. Obciążenie wyniku z tytułu wyceny towarów o niskiej rotacji wyniosło 357 tys., z czego narastająco od początku roku rozwiązano na kwotę 45 tys., a wykorzystano 18 tys.

5. Utworzono rezerwę na niedobory towarów w kwocie 2 460 tys., z czego rozwiązano 1 528 tys.

6. Koszty finansowe związane z wyceną pożyczki wyniosły narastająco od początku roku 3 249 tys.

Prezentując powyższe dane NOMI S.A. przypomina, iż trzeci kwartał roku kalendarzowego 2000 nie pokrywa się z trzecim kwartałem roku obrotowego, gdyż zgodnie ze statutem Spółki rok obrachunkowy rozpoczyna się 1 lutego danego roku i trwa do 31 stycznia roku następnego.

W okresie trzech kwartałów bieżącego roku NOMI S.A. osiągnęła wyniki działalności znacznie lepsze niż w roku 1999. Analiza liczb prezentowanych w tabeli powyżej wymaga zwrócenia uwagi na fakt, iż obejmują one również miesiąc styczeń - ostatni miesiąc roku obrotowego 1999/2000, w którym Spółka dokonywała różnego rodzaju rezerw urealniających wycenę aktywów, co pozostawało nie bez wpływu na wynik tego miesiąca.

Sytuacja makroekonomiczna Polski w okresie trzech kwartałów roku 2000 charakteryzowała się przede wszystkim wzrastającym poziomem PKB, poprawą bilansu handlu zagranicznego oraz rosnącą produkcją przemysłową i budowlaną. Dane prezentowane przez ośrodki statystyczne wykazują ożywienie gospodarcze w Polsce, głównie za sprawą poprawy sytuacji w Unii Europejskiej. Według danych GUS produkcja przemysłowa w okresie styczeń -wrzesień 2000 wzrosła o 8,9% w porównaniu z rokiem ubiegłym, oddano również o 10,3% więcej mieszkań. Jednakże trzeba zauważyć, że te optymistyczne wskaźniki nie przekładają się natychmiast na poprawę sytuacji gospodarstw domowych. Ciągle wysoka inflacja (10,3% rok do roku we wrześniu) pochłania większą część wzrostu wynagrodzeń, który w tym samy czasie wyniósł 12,7%. Dodatkowo w ciągu bieżącego roku znacznemu zmniejszeniu uległo zatrudnienie - o 3,4% mniejsze niż rok temu, powodując utrzymywanie się wysokiego bezrobocia (13,8% na koniec sierpnia 2000). Powyższe fakty w połączeniu z zakończoną w pierwszych dniach października kampanią przed wyborami prezydenckimi negatywnie wpłynęły na nastroje konsumentów, tak istotny czynnik koniunktury w handlu detalicznym. Wedle badań Demoskopu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów na przełomie września i października przełamał krótkoterminowy trend wzrostowy, powodując że bardzo realna staje się groźba osiągnięcia przez ten wskaźnik kolejnego kilkuletniego sezonowego minimum.

Nie jest więc niespodzianką, że przedsiębiorstwa handlowe donosiły o słabej koniunkturze w wrześniu oraz mniej optymistycznych oczekiwaniach co do niedalekiej przyszłości. Jest to wynikiem zarówno mniejszej skłonności Polaków do robienia zakupów jak i narastającej konkurencji.

Na tym tle rezultaty uzyskiwane przez NOMI S.A. należy uznać za dobre, gdyż pomimo ograniczeń rynkowych sklepy porównywalne Spółka osiągają sprzedaż ponad dwadzieścia procent wyższą niż rok wcześniej, co przy relatywnie wyższych marżach handlowych poprawia wynik finalny. Oczywiście, w przypadku Spółek takich jak NOMI S.A., stawiających na rozwój znacznym obciążeniem są koszty ekspansji , w tym przypadku koszty otwarcia nowych palcówek handlowych. W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku 2000 otwarto 6 nowych supermarketów NOMI oraz gruntownie zmodernizowano jeden. Jednak w opinii Zarządu inwestycje już zrealizowane te jak również planowane na najbliższe lata pozwolą Spółce utrzymać czołową pozycję na rynku "Zrób to sam" w Polsce co z pewnością przełoży się na coraz lepsze wyniki finansowe w przyszłości.

Zarząd NOMI S.A.

Emitent
Dowiedz się więcej na temat: Kielce | Nomi SA | GUS | wyniki finansowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »