Sejm nie zajmie tzw. ustawą frankową
Sejm nie zajmie się na następnym posiedzeniu projektem ustawy o wsparciu kredytobiorców, tzw. ustawą frankową - poinformował PAP Biznes przewodniczący Komisji Finansów Publicznych Andrzej Szlachta.
- Sejm na najbliższym posiedzeniu nie będzie się zajmował projektem tej ustawy- powiedział PAP Biznes Szlachta.
Dodał, że nie ma informacji, czy projekt znajdzie się w porządku obrad kolejnego posiedzenia.
Najbliższe posiedzenie Sejmu odbędzie się 3 i 4 kwietnia, a kolejne zaplanowane jest na 11, 12 i 25 kwietnia 2019 r.
Pod koniec stycznia szef tzw. podkomisji frankowej Tadeusz Cymański informował, że "jest determinacja", by przyjąć ustawę do marca i by weszła ona w życie od 1 lipca.
Pod koniec lutego sejmowa komisja finansów przyjęła sprawozdanie podkomisji ds. projektów frankowych do prezydenckiego projektu ustawy o wsparciu kredytobiorców.
Podkomisja zdecydowała wcześniej, że będzie pracowała tyko nad tym projektem ustawy i zaakceptowała poprawki do projektu, z czego najważniejsza zakładała zwolnienie banków z wdrożonym planem naprawy z konieczności płacenia składek na konwersję kredytów walutowych.
Fundusz Konwersji miałby zostać utworzony z wpłacanych kwartalnie składek banków, uzależnionych od wielkości ich własnych portfeli kredytów denominowanych i indeksowanych (maksymalnie 0,5 proc. wartości portfela kredytów).
W ramach Funduszu Konwersji mają być wyodrębnione dwa subfundusze - fundusz konwersji kredytów frankowych oraz subfundusz konwersji wszystkich pozostałych kredytów w walutach obcych.
W sierpniu 2017 roku prezydent złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy z 2015 roku o wsparciu kredytobiorców.
W uzasadnieniu prezydenckiego projektu oszacowano wówczas maksymalne obciążenie sektora bankowego z tytułu wpłat na Fundusz Konwersji na 3,2 mld zł rocznie.
................
Procedowany w Sejmie projekt zakłada m.in. dwukrotne podniesienie minimum dochodowego umożliwiającego wnioskowanie o wsparcie. Zgodnie z propozycją byłaby to sytuacja, gdy koszty kredytów przekraczają 50 procent dochodów (dotąd było 60 procent).
Zwiększona zostałaby także wysokość możliwego comiesięcznego wsparcia z 1,5 tys. do 2 tys. zł, wydłużony okres możliwego wsparcia z 18 do 36 oraz wydłużony okres bezprocentowej spłaty pomocy otrzymanej z Funduszu Wspierającego z 8 do 12 lat. Możliwe byłoby także umorzenie części zobowiązań z tytułu wsparcia, szczególnie w sytuacji regularnego spłacania rat.