Młodzi Polacy uważają, że wiedza o finansach jest potrzebna, ale wciąż im jej brakuje

78 proc. dorosłych Polaków poniżej 25. roku życia nie wie, jak działa karta kredytowa, 73 proc. nie umie wskazać co to jest debet, a 66 proc. nie potrafi określić czym jest majątek netto. Mocne strony młodych to umiejętność planowania budżetu domowego i bezpieczeństwo cyfrowe - wynika z badań platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Polacy w wieku 18-24 lata pozytywnie oceniają swoją wiedzę finansową, choć nie zawsze ma to przełożenie na faktyczne umiejętności - wynika z badania "Wiedza finansowa Polaków" zrealizowanego na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners. Aż 86 proc. ankietowanych z tej grupy uważa, że wiedza o finansach jest ważna. Blisko 1/3 chciałaby wiedzieć więcej o prawach konsumenta i prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wysoka samoocena i średnie umiejętności

W porównaniu ze starszymi ankietowanymi młodzi Polacy mają zdecydowanie wyższą samoocenę umiejętności w dziedzinie płatności bezgotówkowych. Wysoko oceniają także swoją wiedzę z zakresu praw konsumenta i oszczędzania. Z drugiej strony 29 proc. osób w wieku 18-24 lata przyznaje, że nie ma żadnej wiedzy o systemie emerytalnym (wobec 15 proc. ogółu badanych), a 28 proc. że zupełnie nie zna się na inwestowaniu.

Reklama

- W niektórych dziedzinach młodzi przeceniają swoje umiejętności, ale są też takie,

w których, wbrew deklaracjom, radzą sobie lepiej niż przedstawiciele pozostałych grup wiekowych. Niepokoić może fakt, że aż 78 proc. młodych Polaków nie wie, jak działa karta kredytowa, a 73 proc. nie umie wskazać co to jest debet - mówi Agnieszka Szczepanik, dyrektor ds. Edukacji w Wonga Polska.

Ankietowani z grupy 18-24 bardzo dobrze radzą sobie z kolei z zagadnieniami dotyczącymi budżetu domowego. W tej dziedzinie uzyskali lepsze wyniki od przedstawicieli pozostałych grup wiekowych.

- Najwięcej, bo prawie połowa osób przed 25. rokiem życia poprawnie wskazała, że planowanie budżetu domowego powinno obejmować okres roku, bo tylko wtedy można uwzględnić wydatki wymagające przemyślenia, np. wakacje. Starsi respondenci najczęściej błędnie wskazywali, że budżet domowy można przygotować tylko na miesiąc do przodu - mówi Szczepanik.

Młodzi i rozsądni

Co ciekawe osoby poniżej 25 lat są również bardziej rozważne od starszych podczas działań w mediach społecznościowych. Aż 72 proc. potrafiło zidentyfikować i podjęłoby należyte środki ostrożności w sytuacji zetknięcia się z ofertą w social mediach, składaną przez oszustów podszywających się pod znaną firmę.

Najmłodsi respondenci dobrze poradzili sobie również z pytaniem dotyczącym kredytów hipotecznych. 48 proc. z nich wie, że kredyt hipoteczny może zostać udzielony konsumentowi tylko w walucie, w której otrzymuje on większość dochodów. Starsi ankietowani częściej wskazywali, że waluta udzielonego kredytu jest zależna od upodobań klienta - takiej odpowiedzi udzieliło aż 65 proc. badanych z grupy 25-44 lata i blisko 62 proc. osób w wieku powyżej 45 lat.

Firmy powinny edukować

86 proc. badanych z grupy 18-24 uważa, że edukacja finansowa jest ważna. Według młodych, za jej szerzenie odpowiedzialne są szkoły (45 proc.) oraz instytucje państwowe (40 proc.). Co ciekawe,

26 proc. respondentów poniżej 24. roku życia uważa, że edukację finansową Polaków powinny wspierać firmy z branży finansowej. W starszych grupach wiekowych te instytucje zostały wskazane przez niecałe 21 proc. ankietowanych.

- Dotarcie do młodych ludzi z wiedzą o finansach to ogromne wyzwanie. Aby było to możliwe, niezbędne jest poszukiwanie niekonwencjonalnych metod nauczania - w sposób atrakcyjny i interaktywny oraz przekazywanie informacji użytecznych, które się mogą przydać w życiu. Na platformie kapitalni.org wkrótce udostępnimy na przykład edukacyjną, internetową grę fabularną, która łączy elementy edukacji z angażującymi treściami - mówi Szczepanik.

- - - - - -

Nota metodologiczna

CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna w ramach cotygodniowego badania omnibusowego Detektor Opinii. Każdy pomiar w ramach sondażu Detektor Opinii jest realizowany na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie liczącej min. N=1000 osób, gdzie kwoty są dobierane wg reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. W tym badaniu wzięło udział N=1065 osób. Czas trwania ankiety: około 15 minut.

Opr. KM

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »