Wyprzedaż w sieci, czyli cegła zamiast miksera

Zakupy z domu, dostawa we wskazane miejsce, szeroki wybór towarów często niedostępnych szerzej - to właśnie kochamy w sklepach internetowych. Zwłaszcza w sezonie wyprzedaży, kiedy prawdziwą perełkę możemy upolować w bardzo atrakcyjnej cenie. Jak pokazują badania Rzetelnej Firmy, w ubiegłym roku aż 83 proc. internautów robiło zakupy w sieci. Na zakupowej euforii, która osłabia naszą czujność, zarabiają jednak nieuczciwi sprzedawcy. Komenda Główna Policji tylko w I półroczu 2012 r odnotowała ponad 6900 oszustw w sieci. Liczba ta jednak rośnie w zatrważającym tempie.

Popularność zakupów w sieci rośnie. W ubiegłym roku tylko 17 proc. internautów nie kupiło czegoś w sieci. Wraz z popularnością e-zakupów rośnie niestety również ilość oszustw - w Internecie trudniej sprawdzić, co kupujemy, trudniej również o pewność, że towar do nas dotrze. Czy jednak w związku z tym mamy przestać ufać e-sklepom? W żadnym razie. Po prostu dokładniej je sprawdzajmy.

* Pierwszym krokiem do weryfikacji sklepu internetowego, jest sprawdzenie wszystkich danych kontaktowych i rejestrowych przedsiębiorcy: nazwy, adresu, telefonu, NIP-u, REGON-u. Jeśli na stronie internetowej widnieje tylko formularz kontaktowy - lepiej unikać takiego sklepu. Tylko pełne ujawnienie danych przez sprzedawcę daje podstawy do uznania go za godnego zaufania. Warto także dla pewności zadzwonić pod podany numer kontaktowy i upewnić się czy pod nim figuruje konkretna firma.

Reklama

* Zwróćmy uwagę na opinie o sprzedawcy. Na forach internetowych toczy się wiele dyskusji o nierzetelnych sklepach. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę nazwę firmy i zobaczyć, co sądzą o niej inni kupujący.

* Warto sprawdzić, czy sklep internetowy posiada certyfikat zaufania - Certyfikat Rzetelnej Firmy, który jest przyznawany przedsiębiorstwom stosującym w swojej działalności zasady etyki biznesowej. Wystarczy na stronie internetowej sklepu znaleźć ikonkę Rzetelnej Firmy i kliknąć się w nią. Otrzymamy wtedy aktualną informację, czy przedsiębiorstwo jest uczestnikiem programu czy też nie. To dobry sposób weryfikacji naszych kontrahentów - Certyfikat przyznawany jest przedsiębiorstwom, które nie zalegają z płatnościami, cieszą się zaufaniem klientów, prowadzą legalną i uczciwą działalność.

* Czytajmy dokładnie wszystkie opisy sprzedawanych produktów, zwracajmy uwagę na dopiski "drobnym drukiem". Często niskie ceny nie są wynikiem zwykłej wyprzedaży, ale defektu towaru. Jeśli dokładnie nie sprawdzimy, co znajduje się na w ofercie, nie mamy możliwości wniesienia reklamacji za towar.

* Przy zakupie towarów mających określoną datę przydatności - dokładnie sprawdźmy opis produktu i poszukajmy daty ważności. Jeśli jej nie będzie, lepiej poszukajmy innego sprzedawcy.

* Cena to główny powód, dla którego decydujemy się na internetowy zakup. Pamiętajmy jednak, żeby sprawdzić, czy podana kwota jest ostateczna, czy przypadkiem nie ma w niej ukrytych jakichś kosztów. Zwróćmy uwagę na koszty przesyłki - możemy je zweryfikować sprawdzając koszt na stronie firm kurierskich czy zajmujących się przesyłaniem korespondencji. Zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy zawyżają opłaty za dostarczenie towaru. Przy dużych obniżkach cen, zwracajmy też uwagę czy powodem nie jest defekt towaru.

Zobacz wskaźniki dla firm na stronach BIZNES INTERIA.PL

* Pamiętajmy też o naszych prawach konsumenckich w internecie. Dokonując zakupu w sieci możemy w ciągu 10 dni zrezygnować z danego towaru bez podania przyczyny. Warunkiem rezygnacji jest zwrot pełnowartościowego produktu. Do przesyłki zwrotnej należy dołączyć stosowne oświadczenie o odstąpienie od umowy. W momencie jego otrzymania, sprzedawca ma dwa tygodnie na oddanie nam pieniędzy za towar. Jeśli natrafimy na stronie na informację, że zakupiony towar nie podlega zwrotowi czy reklamacji, z usług takiego przedsiębiorcy po prostu zrezygnujmy. Dodatkowo, jeśli na stronie sklepu internetowego nie podano informacji o nazwie i siedzibie sklepu, cenie (dotyczy to także podatków i cła), zasadach zapłaty, kosztach, sposobie i terminie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni, sposobie i miejscu składania reklamacji, to zgodnie z prawem termin, w którym możesz zrezygnować z zakupu wynosi trzy miesiące.

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

* W kwestii reklamacji zakupów internetowych, podobnie jak w tradycyjnym sklepie, czas ustosunkowania się do naszych roszczeń wynosi dwa tygodnie. Jeśli sprzedawca nie dopełni tego obowiązku, jest to równoznaczne z akceptacją reklamacji.

* Płacąc przez internet, upewnijmy się również, że sprzedawca oferuje nam bezpieczny sposób zapłaty za towar - zwłaszcza jeśli jest to płatność kartą kredytową.

Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy

Opr. KM

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cegła | zakupy w sieci | komenda główna policji | wyprzedaż | W Sieci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »