Infovide-Matrix w spisie powszechnym

Centralne Biuro Spisowe, przy wsparciu Infovide-Matrix S.A., zaprojektowało oraz wdrożyło informatyczny system spisowy, którego zadaniem było usprawnienie procesu przygotowania oraz pozyskiwania danych od respondentów w trakcie spisów powszechnych.

Centralne Biuro Spisowe, przy wsparciu Infovide-Matrix S.A., zaprojektowało oraz wdrożyło informatyczny system spisowy, którego zadaniem było usprawnienie procesu przygotowania oraz pozyskiwania danych od respondentów w trakcie spisów powszechnych.

System ten został wykorzystany w Powszechnym Spisie Rolnym 2010 (PSR 2010), a także w zakończonym 30 czerwca 2011 r. Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2011 (NSP 2011).

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który trwał od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r. był unikalnym przedsięwzięciem statystycznym na skalę ogólnoświatową ze względu na wykorzystane technologie oraz metody i organizację wspierającą proces spisu. Cały projekt został zrealizowany przy zastosowaniu modelu mieszanego, tj. przy wykorzystaniu danych pochodzących ze źródeł administracyjnych i pozaadministracyjnych oraz danych pozyskanych od respondentów wyłącznie z wykorzystaniem formularzy elektronicznych, dostępnych poprzez trzy kanały: terminale typu Handheld wykorzystywane przez rachmistrzów, ankieterów z biura call center, jak i stronę internetową Narodowego Spisu Powszechnego. Rozwiązanie to umożliwiło całkowitą rezygnację z papieru.

Reklama

- Dzięki wykorzystaniu nowych technologii zmienił się sposób pozyskiwania danych, jak i skrócił się czas realizacji całego przedsięwzięcia. Przy zeszłorocznym spisie rolnym, GUS zatrudnił zaledwie 12 tys. rachmistrzów w porównaniu do 70 tys. zatrudnionych przy spisie rolnym w 2002 r. Do spisu ludności i mieszkań zatrudnionych zostało 20 tys. osób, a nie jak w 2002 r. 170 tys. To bardzo wyraźnie pokazuje różnicę i idącą za tym skalę oszczędności - powiedział Janusz Dygaszewicz, dyrektor Centralnego Biura Spisowego w GUS.

Po raz pierwszy w Europie na tak dużą skalę wykorzystano i wdrożono możliwość jednoczesnego skorzystania z czterech kanałów zbierania danych - rejestry administracyjne, CAII, CAPI oraz CATI - w zależności od preferencji respondenta. Ponadto zintegrowana przez konsultantów Infovide-Matrix baza danych pozwoliła na pozyskiwanie informacji z 28 rejestrów administracyjnych oraz systemów pozaadministracyjnych np. dane od operatorów telekomunikacyjnych.

W celu zarządzania bieżącym przebiegiem spisu, a następnie opracowania oraz prezentacji wyników spisu na bazie wielowymiarowych analiz przestrzennych wykorzystana została technologię GIS (geographic information system).

Wdrożenie Informatycznego Systemu Spisowego pozwoliło z jednej strony znacznie zoptymalizować koszty, a z drugiej radykalnie usprawniło sam proces przeprowadzenia spisu. W Informatycznym Systemie Spisowym zastosowano rozwiązania zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

- Podstawę realizacji spisu NSP 2011 stanowiły źródła administracyjne, ponadto dane spisowe gromadzone były przez Internet (metodą CAII), poprzez wywiad realizowany przez ankieterów statystycznych, wspomaganych programem komputerowym - aplikacją call center (metoda CATI) oraz poprzez wywiad bezpośredni, realizowany przez rachmistrzów spisowych, wyposażonych w terminale mobilne (metoda CAPI). Poszczególne metody zbierania danych wprowadzane były sukcesywnie, w celu umożliwienia respondentom swobodnego skorzystania przede wszystkim z możliwości samospisu internetowego i uniknięcia tym samym sytuacji podwójnego ich ankietowania - powiedział Piotr Grączewski, kierownik projektu wsparcia z Infovide-Matrix.

Konsultanci Infovide-Matrix świadczyli usługi doradcze dla Centralnego Biura Spisowego w obszarach: zarządczym (opracowanie planów, harmonogramu, rejestrów projektowych, zgodnie z metodyką PRINCE2), technicznym (w tym integracja systemów spisowych oraz nadzór nad ich realizacją), prawnym (w tym zamówienia publiczne), a także organizacyjnym oraz merytorycznym.

Infovide-Matrix

Jest wiodącym dostawcą usług doradczych i rozwiązań IT w Polsce. Spółka istnieje na rynku od blisko 20 lat, należy do pierwszej 10 dostawców usług IT w Polsce. Jest liderem wśród firm świadczących usługi konsultingu IT i jednocześnie zajmuje drugie miejsce wśród dostawców rozwiązań IT na zamówienie (wg raportu IDC z 2011 r.). W swej działalności Infovide-Matrix wspiera największe przedsiębiorstwa i instytucje publiczne w przeprowadzeniu złożonych zmian i transformacji, przynoszących Klientom wymierną wartość biznesową. Spółka realizuje usługi łącząc wiedzę i doświadczenie ekspertów branżowych i technologicznych, bazując na najwyższej klasy światowych standardach i metodykach. Infovide-Matrix posiada referencje we wszystkich kluczowych sektorach rynku: telekomunikacji, bankowości, ubezpieczeniach, administracji publicznej, przemyśle i energetyce. Do Grupy Kapitałowej Infovide-Matrix, należą firmy CTPartners, DahliaMatic, one2tribie. Zespół Grupy liczy obecnie ponad 700 specjalistów, od stycznia 2007 r. Infovide-Matrix S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

SPRAWDŹ NOTOWANIA SPÓŁKI INFOVIDE-MATRIX

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: spis | Infovide-Matrix SA | Narodowy Spis Powszechny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »