Amica uruchomiła we Wronkach magazyn wysokiego składowania dużego AGD
Magazyn wysokiego składowania dużego AGD uruchomiła w piątek we Wronkach (Wielkopolskie) spółka Amica. Wartość inwestycji to ok. 57 mln zł.
Budynek o powierzchni 6,5 tys. m kw ma ponad 46 metrów wysokości. Magazyn jest, według przedstawicieli spółki, najwyższą tego typu budowlą w Polsce i jedną z najwyższych w Europie. Obiekt został zbudowany w ciągu roku. Pomieści 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD, jest w pełni zautomatyzowany. Pozwala to szybciej pakować i dostarczać produkty do odbiorców.
- Zautomatyzowany system sterowania pozwala układać w magazynie ok. 1,6 tys. artykułów na godzinę. Towar będzie trafiać do klientów przynajmniej o dobę szybciej, a zapas będzie praktycznie w jednym miejscu. Nowa technologia pracy pozwoli też uprościć nasze procesy zarządzania tak dużą ilością produktów - powiedział dyrektor ds. logistyki w Amica Paweł Pszczółkowski.
Prezes Grupy Amica Jacek Rutkowski powiedział w piątek, że nowy magazyn jest istotnym elementem strategii rozwoju i planów ekspansji na rynki europejskie. - By być konkurencyjnym musimy usprawniać nasze procesy - stąd wzięła się potrzeba budowy tego magazynu - powiedział.
Jak podkreślił, obecnie prawie 75 proc. swojej sprzedaży Amica realizuje na rynkach zagranicznych. "Koncentrujemy się na Europie i jej najważniejszych rynkach. W ciągu ostatnich dwóch lat udało nam się wejść bardzo mocno na rynek angielski i francuski. Szykujemy się do kolejnych wielkich rynków: bardzo skomplikowanego rynku włoskiego, rynku hiszpańskiego, oraz na rynki Beneluksu" - powiedział Rutkowski.
Rzecznik prasowy Amica Tomasz Pietrzyk wyjaśnił, że dotąd spółka korzystała z magazynów zewnętrznych. Uruchomienie własnego, nowego magazynu umożliwi zoptymalizowanie kosztów logistycznych i sprawniejszą obsługę klientów w Polsce i za granicą. Pozwoli też na dalsze inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki. Jak zapewnił, nowy magazyn odpowiada obecnym i planowanym w najbliższych latach potrzebom spółki.
- Uruchamiając nowy magazyn uwalniamy też powierzchnie w fabryce. W przyszłości powstaną tam nowe linie produkcyjne, spodziewać się więc można zwiększenia zatrudnienia - podkreślił.
Grupa Amica to największy polski i jeden z największych europejskich producentów artykułów gospodarstwa domowego, którego urządzenia są obecne w ponad 50 krajach zarówno europejskich, jak i w Azji, na Bliskim Wschodzie czy w Australii. Grupa zatrudnia blisko 3 tys. pracowników, w tym ok. 500 osób poza Polską. W swoim portfolio ma takie marki jak Amica, Hansa, Gram i CDA.
W 2016 r. przychody ze sprzedaży produktów netto osiągnęły poziom 2,5 mld zł.
Marka Amica obecna jest m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach czy na Węgrzech. W ramach Grupy Amica funkcjonuje duńska marka Gram, która produkuje szeroką gamę urządzeń dla gospodarstw domowych w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii. W Europie Wschodniej Grupa działa pod marką Hansa, której produkty dostępne są m.in. w Rosji czy na Ukrainie.
- Chcemy oferować pełną gamę produktów. Nie tylko to, co produkujemy, ale także lodówki, pralki, zmywarki czy odkurzacze. Nasi klienci wymagają od nas pełnego portfolio. Amica jest najbardziej znaną marką AGD w Polsce, mamy największe udziały ilościowe w polskim rynku - powiedział w piątek Rutkowski.
W 2015 roku do portfela marek skupionych w Grupie Amica dołączyła brytyjska marka CDA. W marcu 2017 roku, Grupa Amica przejęła pełną kontrolę właścicielską we francuskiej spółce Sideme.
- - - -
- W tej chwili sprzedajemy nasze produkty na ponad 55 rynkach zagranicznych i jako tak duża firma musieliśmy znacząco usprawnić logistykę przepływu zróżnicowanej gamy produktów dużego i małego AGD do naszych odbiorców, niezależnie od kraju i kontynentu - poinformował Jacek Rutkowski, prezes Amiki.
Inwestycja pochłonęła 57 mln zł wobec pierwotnie planowanych 50 mln zł. Nieznaczny wzrost kosztów projektu wynikał m.in. ze zmian w projekcie i ze wzrostu cen stali.
- To opłacalna inwestycja. Przyniesie kilkanaście milionów złotych oszczędności rocznie - szacuje wiceprezes Wojciech Kocikowski.
Rutkowski dodaje, że zwróci się w mniej niż cztery lata.
Przedstawiciele spółki wskazują, że do obsługi zautomatyzowanego magazynu wystarczy kilkunastu pracowników.
Wysokość budynku wynosi blisko 47 metrów. Ma on powierzchnię 6,5 tys. m kw. Znajduje się tu 26 tys. miejsc paletowych mogących pomieścić 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD.
Prezes Amiki szacuje, że pojemności nowego magazynu powinny wystarczyć na kilka lat.
- Jest możliwość, by go jeszcze poszerzyć. Sądzę, że wystarczy na około trzy lata, choć dużo będzie zależało od rozwoju rynku - poinformował Rutkowski.