Mirage kontra Gripen

Oferty na samolot wielozadaniowy zostały wczoraj otwarte. Rząd francuski wyraził zgodę na udzielenie Polsce kredytu w wysokości 100 proc, a nie jak dotąd deklarował 85 proc. wartości kontraktu.

Oferty na samolot wielozadaniowy zostały wczoraj otwarte. Rząd francuski wyraził zgodę na udzielenie Polsce kredytu w wysokości 100 proc, a nie jak dotąd deklarował 85 proc. wartości kontraktu.

Gripen też postanowił działać z zaskoczenia i jako pierwszy upublicznił cenę za komplet swoich samolotów, która wynosi 3,15 mld euro. Wiceminister gospodarki Andrzej Szarawarski dokonał wstępnej oceny złożonych ofert offsetowych, na pierwszym miejscu plasując propozycje USA, a na ostatnim szwedzko-brytyjskie.

ANNA KŁOSSOWSKA, JAKUB GRADOWSKI

Andrzej Szarawarski

podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki

Pewne propozycje złożone przez uczestników przetargu na samolot wielozadaniowy wykraczają poza mapę sektorów naszej gospodarki wymagających offsetowego wsparcia, którą przedstawiliśmy konkurentom jako podstawę do przygotowania ofert. Tam, gdzie uznamy, że propozycja jest mniej interesująca będziemy próbowali z niej zrezygnować, lub damy jej niską wycenę. Natomiast w przypadku ofert spoza mapy mogących przynieść korzyść dla polskiej gospodarki zastosujemy wysoką punktację. Większość ofert mieści się jednak w ramach przedłożonych przez resort wymagań.

Reklama

3,15 mld euro za Gripeny

RZĄD FRANCUSKI ZAAKCEPTOWAŁ KREDYT NA SAMOLOT WARTOŚCI 100 PROC. KONTRAKTU

Szwedzi jako pierwsi zdradzili cenę swojego samolotu. Wynosić ma ona wraz z uzbrojeniem 3,15 mld euro. Tymczasem rząd francuski podjął decyzję o 100-proc. finansowaniu kontraktu na samolot wielozadaniowy, gdyby wygranym okazał się Mirage.

Rząd francuski zaaprobował 100-proc. finansowanie kontraktu na samolot wielozadaniowy w przypadku wygranej naszego samolotu - powiedział PG Ives Robins, wiceprezes Dassault Aviation w przededniu ujawnienia przez Francuzów szczegółów oferty. Przypomnijmy, że wcześniejsza oferta kredytowa Francuzów mówiła o 85 proc. wartości kontraktu. Tymczasem wczoraj Szwedzi jako pierwsi podali cenę swojego samolotu, która wynosi 3,15 mld euro. Ta cena zawiera wszelkie wymagane przez Polskę uzbrojenie i ewentualne koszty jego integracji - powiedział PG Bob Kemp, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Gripen International. Oprocentowanie kredytu wynosi 4,5 proc. Na wcześniejszej konferencji prasowej po otwarciu ofert minister obrony Janusz Zemke nie chciał ujawnić cen samolotów. Podał tylko, że oscylują one wokół 3,5 mld USD, a różnica między ofertami wynosi ok. 10 proc. Ministerstwo Gospodarki uznało z kolei, że spośród przedstawionych ofert najszerszą pod względem wartości przedstawiły USA, potem Francuzi, a na końcu Szwedzi. Zdaniem Johna McBeatha, wiceprezesa ds. współpracy przemysłowej BAE (Gripen International) określenie oferty Gripena jako -najwęższej- jest pomyłką.

Równolegle ze złożeniem ofert na samolot wielozadaniowy zostały też złożone oferty na kołowy transporter opancerzony (KTO). W przetargu tym startują trzy pojazdy: szwajcarska Piranha III, austriacki Pandur II oraz fiński AMV. Docelowo w latach 2004-2013 mamy zakupić ok. 690 transporterów za ok. 4 mld zł.

ANNA KŁOSSOWSKA, JAKUB GRADOWSKI Współpraca PAWEŁ KORULCZYK

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: samolot | rząd | gripen | kontra | szwedzi | 100 | kontr | francuski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »