UNIMIL (UML): Przestrzeganie zasad ładu - raport 19
W nawiązaniu do oświadczenia Emitenta, opublikowanego w raporcie
bieżącym nr 8/2003 z dnia 30 czerwca 2003 r., Unimil S.A.
informuje, iż w okresie do złożenia niniejszego raportu w Spółce
nie stwierdzono przypadków naruszenia zasad, do stosowania których
Emitent zobowiązał się w przyjętym oświadczeniu. Emitent
informuje, iż w kolejnym roku sprawozdawczym, w wyniku zgodnego
stanowiska organów Spółki (Uchwała NWZ z dnia 23 kwietnia 2004 r.,
Uchwała Rady Nadzorczej z dnia 22 marca 2004 r.) w Spółce w
dalszym ciągu nie będą wdrożone następujące zasady zawarte w
dokumencie Dobre praktyki w spółkach publicznych w 2002 r.:
I Zasady ogólne:
ad II Rządy większości i ochrona mniejszości
Spółka akcyjna jest przedsięwzięciem kapitałowym. Dlatego w spółce
musi być uznawana zasada rządów większości kapitałowej i w związku
z tym prymatu większości nad mniejszością. Akcjonariusz, który
wniósł większy kapitał, ponosi też większe ryzyko gospodarcze.
Jest więc uzasadnione, aby jego interesy były uwzględniane
proporcjonalnie do wniesionego kapitału. Mniejszość musi mieć
zapewnioną należytą ochronę jej praw, w granicach określonych
przez prawo i dobre obyczaje. Wykonując swoje uprawnienia
akcjonariusz większościowy powinien uwzględniać interesy
mniejszości.
ponieważ:
W Spółce realizowana jest zasada proporcjonalnego uwzględniania
interesów akcjonariuszy do wniesionego kapitału. Mniejszość ma
zapewnione prawo proporcjonalnie do posiadanego kapitału w
granicach prawa.
Nie może być natomiast realizowana zasada swoistej opieki
akcjonariuszy większościowych nad mniejszościowymi, przecząca
demokratycznemu ustrojowi Spółki ponad uprawnienia wynikające z
przepisów prawa.
ad III Uczciwe intencje i nie nadużywanie uprawnień
Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno
opierać się na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie może
wykraczać poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze względu na które
instytucje te zostały ustanowione. Nie należy podejmować działań,
które wykraczając poza tak ustalone ramy stanowiłyby nadużycie
prawa. Należy chronić mniejszość przed nadużywaniem uprawnień
właścicielskich przez większość oraz chronić interesy większości
przed nadużywaniem uprawnień przez mniejszość, zapewniając
możliwie jak najszerszą ochronę słusznych interesów akcjonariuszy
i innych uczestników obrotu.
ponieważ:
Zasada sformułowana zbyt ogólnikowo, a nie ukazując adresatów w
przypadku jej przyjęcia mogłaby stanowić podstawę do
niepotrzebnych konfliktów.
Zasada nie nadużywania prawa i korzystania z prawa w sposób zgodny
z jego społeczno - gospodarczym przeznaczeniem jest w Spółce
realizowana na podstawie obowiązujących przepisów prawa (art. 5 Kc
poprzez art. 2 Ksh) co oznacza, iż tak akcjonariusze jak i inni
uczestnicy obrotu korzystają z ochrony swoich interesów.
ad V Niezależność opinii zamawianych przez spółkę
Przy wyborze podmiotu mającego świadczyć usługi eksperckie, w tym
w szczególności usługi biegłego rewidenta, usługi doradztwa
finansowego i podatkowego oraz usługi prawnicze spółka powinna
uwzględnić, czy istnieją okoliczności ograniczające niezależność
tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu zadań.
ponieważ:
Ze względu na brak definicji ograniczenie niezależności zasada nie
może być przez Spółkę przyjęta.
W Spółce przy zlecaniu usług eksperckich przestrzega się zasady
wyboru doradców na najwyższym poziomie fachowości. Zasady
Korporacyjne, którym podlegają eksperci i doradcy regulują
dostatecznie kwestię niezależności zamawianych opinii.
II Dobre praktyki Walnych Zgromadzeń:
ad 2 Źądanie zwołania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia
określonych spraw w porządku jego obrad, zgłaszane przez
uprawnione podmioty, powinno być uzasadnione. Projekty uchwał
proponowanych do przyjęcia przez walne zgromadzenie oraz inne
istotne materiały powinny być przedstawiane akcjonariuszom wraz z
uzasadnieniem i opinią rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem,
a czasie umożliwiającym zapoznanie się z nimi i dokonanie ich oceny.
ponieważ:
Spółka stosuje zasadę uzasadnienia przez wnioskodawców spraw
wnoszonych pod obrady Walnego Zgromadzenia.
Nie przyjmuje natomiast tej jej części, która dotyczy konieczności
uzasadnienia projektów uchwał oraz sporządzenia opinii Rady
Nadzorczej. Praktyka Spółki pokazuje, iż przed głosowaniem uchwał
prowadzona jest dyskusja, która pozwala wnioskodawcom przedstawić
uzasadnienie a Radzie Nadzorczej wyrazić opinię. Przyjęcie tej
części zasady spowodowałoby znaczne wydłużenie procesu
przygotowania Walnego Zgromadzenia. Zwielokrotniłoby jego koszty
przy niewielkich korzyściach dla akcjonariuszy, gdyż jak wynika z
dotychczasowej praktyki, pobieranie materiałów przed Walnym
Zgromadzeniem należy do rzadkości.
ad 3 Walne zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy powinno
się odbyć w terminie wskazanym w żądaniu, a jeżeli dotrzymanie
tego terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbliższym
terminie, umożliwiającym rozstrzygnięcie przez zgromadzenie spraw,
wnoszonych pod jego obrady.
ponieważ:
Zarząd dokłada starań by żądaniu zwołania Walnego Zgromadzenia w
podanym przez wnioskodawców terminie uczynić zadość. Istnieją
jednak przypadki uniemożliwiające dochowanie proponowanego terminu
(ogłoszenie, sala, itp.). Zasada dopuszcza w takim przypadku
wyznaczenie terminu Walnego Zgromadzenia w najbliższym terminie,
posługując się jednak nieostrym określeniem istotne przeszkody co
może rodzić niepotrzebne konflikty ze względu na możliwe
rozbieżności interpretacyjnego tego pojęcia.
ad 9 Na walnym zgromadzeniu powinni być obecni członkowie rady
nadzorczej i zarządu. Biegły rewident powinien być obecny na
zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym
zgromadzeniu, jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe
spółki.
ponieważ:
W dotychczasowej praktyce Członkowie Zarządu oraz Rady Nadzorczej
byli uprawnieni oraz obowiązani do udziału w Walnym Zgromadzeniu
każdorazowo również w przypadku niemożliwości uczestnictwa
obowiązani byli przedstawić Walnemu Zgromadzeniu pisemne
oświadczenie o przyczynach nieobecności. Ta część zasady będzie
przez Spółkę realizowana.
Spółka nie przyjmuje zasady w części dotyczącej udziału biegłego
rewidenta. Biegły rewident może lecz nie musi uczestniczyć w
obradach Walnego Zgromadzenia. Przedstawione przez biegłego
rewidenta materiały (raport i opinia) są przedmiotem analizy przez
Radę Nadzorczą i Zarząd Spółki, które mogą uzyskać w razie
potrzeby bezpośrednie wyjaśnienia. Materiały te są wnoszone pod
obrady przez Zarząd wraz ze stanowiskiem Rady Nadzorczej. Zarząd i
Rada Nadzorcza są przygotowane do ewentualnego składania wyjaśnień
na Walnym Zgromadzeniu.
ad 10 Członkowie rady nadzorczej i zarządu oraz biegły rewident
spółki powinni, w granicach swych kompetencji i w zakresie
niezbędnym dla rozstrzygnięcia spraw omawianych przez
zgromadzenie, udzielać uczestnikom zgromadzenia wyjaśnień i
informacji dotyczących spółki.
ponieważ:
Zasada ta jest ściśle związana z zasadą nr 9. Ponieważ Spółka nie
przyjęła zasady w części dotyczącej uczestnictwa biegłego w
obradach Walnego Zgromadzenia, również niniejsza zasada przyjęta
zostaje w części obowiązku udzielania wyjaśnień i informacji
jedynie przez Zarząd i Radę Nadzorczą.
ad 14 Uchwala o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w
porządku obrad może zapaść jedynie w przypadku, gdy przemawiają za
nią istotne i rzeczowe powody. Wniosek w takiej sprawie powinien
zostać szczegółowo umotywowany. Walne zgromadzenie nie może podjąć
uchwały o zdjęciu z porządku obrad bądź o zaniechaniu
rozpatrywania sprawy, umieszczonej w porządku obrad na wniosek
akcjonariuszy.
ponieważ:
W Spółce porządek obrad Walnego Zgromadzenia przyjmuje w swojej
uchwale Walne Zgromadzenie.
Przyjęcie zasady oznaczałoby, iż to nie Walne Zgromadzenie, a
organ wykonawczy będzie uprawniony do ustalenia spraw w porządku
obrad, akcjonariusze nie będą decydować o porządku obrad Walnego
Zgromadzenia. Każda zmiana porządku i podobnie jak każda uchwała
może być podjęta po dogłębnej analizie.
ad 16 Z uwagi na to, że Kodeks spółek handlowych nie przewiduje
kontroli sądowej w przypadku niepodjęcia przez walne zgromadzenie
uchwały, zarząd lub przewodniczący walnego zgromadzenia powinni w
ten sposób formułować uchwały, aby każdy uprawniony, który nie
zgadza się z meritum rozstrzygnięcia stanowiącym przedmiot
uchwały, miał możliwość jej zaskarżenia.
ponieważ:
Zasada sprzeczna z przyjętą zasadą nr 8.
Zasada rozszerzałaby uprawnienia przewodniczącego obrad, który
stał by się uprawniony do zmiany zgłaszanych projektów uchwał.
Przyjmując, iż w rozpatrywanej sprawie na Walnym Zgromadzeniu mogą
być zgłaszane różne, często konkurencyjne projekty uchwał taka
ingerencja wykraczałaby poza ramy obowiązków przewodniczącego obrad.
ad 17 Na żądanie uczestnika walnego zgromadzenia przyjmuje się do
protokołu jego pisemne oświadczenie.
ponieważ:
Przepis art. 421 Ksh w sposób wyczerpujący określa zawartość
protokołu notarialnego sporządzonego z obrad walnego zgromadzenia.
III Dobre praktyki Rad Nadzorczych
ad 18 Rada nadzorcza corocznie przedkłada walnemu zgromadzeniu
zwięzłą ocenę sytuacji spółki. Ocena ta powinna być zawarta w
raporcie rocznym spółki, udostępnianym wszystkim akcjonariuszom w
takim terminie, aby mogli się z raportem zapoznać przed zwyczajnym
walnym zgromadzeniem.
ponieważ:
Rada Nadzorcza corocznie przedkłada Walnemu Zgromadzeniu
Sprawozdanie, które zamieszczane jest w materiałach udostępnianych
akcjonariuszom łącznie ze Sprawozdaniem Zarządu oraz raportem
biegłego rewidenta. Tworzenie kolejnego dokumentu w obecnej
sytuacji wydaje się niepotrzebne.
ad 20 a) Przynajmniej połowę członków rady nadzorczej powinni
stanowić członkowie niezależni. Niezależni członkowie rady
nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań ze spółką i
akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby
istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania
bezstronnych decyzji;
b) Szczegółowe kryteria niezależności powinien określać statut
spółki;
c) Bez zgody przynajmniej jednego niezależnego członka rady
nadzorczej, nie powinny być podejmowane uchwały w sprawach:
- świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez spółkę i jakiekolwiek
podmioty powiązane ze spółką na rzecz członków zarządu;
- wyrażenia zgody na zawarcie przez spółkę lub podmiot od niej
zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym ze spółką, członkiem
rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami z nimi powiązanymi;
wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania
finansowego spółki.
ponieważ:
W Spółce obowiązuje zasada obsadzania Rady Nadzorczej przez
akcjonariuszy lub przez osoby typowane przez akcjonariuszy.
Wprowadzenie tzw. osób niezależnych ograniczyłoby przy minimalnej
liczbie członków Rady Nadzorczej możliwość sprawowania w Spółce
funkcji nadzorczych przez akcjonariuszy.
Wątpliwe wydaje się również utrzymanie kryterium niezależności po
objęciu funkcji w Radzie Nadzorczej w sytuacji, gdy członkowie
Rady są przez Spółkę wynagradzani.
ad 24 Informacja o osobistych, faktycznych i organizacyjnych
powiązaniach członka rady nadzorczej z określonym akcjonariuszem,
a zwłaszcza z akcjonariuszem większościowym powinna być dostępna
publicznie. Spółka powinna dysponować procedurą uzyskiwania
informacji od członków rady nadzorczej i ich upubliczniania.
ponieważ:
Spółka przyjmuje do stosowania niniejszą zasadę w odniesieniu do
powiązań organizacyjnych członka Rady Nadzorczej z
akcjonariuszami. Członkowie Rady Nadzorczej składają stosowne
oświadczenia, które są dostępne na wniosek zainteresowanego
podmiotu w siedzibie Spółki.
ad 31 Członek rady nadzorczej nie powinien rezygnować z pełnienia
tej funkcji w trakcie kadencji, jeżeli mogłoby to uniemożliwić
działanie rady, a w szczególności jeśli mogłoby to uniemożliwić
terminowe podjęcie istotnej uchwały.
ponieważ:
Zgodnie z praktyką stosowaną w działalności Rady Nadzorczej,
członek Rady może w każdym czasie złożyć rezygnacje z pełnionej
funkcji. Działanie takie podlega jednak ograniczeniu, gdyż w
przypadku gdyby rezygnacja złożona została bez ważnego powodu lub
miała na celu narażenie Spółki na szkodę, to stać się to może
przyczyną uzasadniającą wystąpienie z roszczeniami
odszkodowawczymi w stosunku do takiego członka.
IV Dobre praktyki Zarządów
ad 38 Wynagrodzenie członków zarządu powinno być ustalane na
podstawie przejrzystych procedur i zasad, z uwzględnieniem jego
charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego i płynnego
zarządzania spółką. Wynagrodzenie powinno odpowiadać wielkości
przedsiębiorstwa spółki, pozostawać w rozsądnym stosunku do
wyników ekonomicznych, a także wiązać się z zakresem
odpowiedzialności wynikającej z pełnionej funkcji, z
uwzględnieniem poziomu wynagrodzenia członków zarządu w podobnych
spółkach na porównywalnym rynku.
ponieważ:
Spółka stosuje kryteria i zasady wynagradzania stosowne do
charakteru jej działalności. Nie może jednak przyjąć zasady w
części odwołującej się do kryteriów ogólnych, bądź trudnych do
zweryfikowania (np. poziom wynagrodzenia w podobnych spółkach na
podobnym rynku, czy wielkość przedsiębiorstw, spółki).
ad 40 Zarząd powinien ustalić zasady i tryb pracy oraz podziału
kompetencji w regulaminie, który powinien być jawny i ogólnie
dostępny.
ponieważ:
Zasady i tryb pracy oraz podziału kompetencji członków Zarządu
został zawarty w Regulaminie Zarządu.
Regulamin jest dostępny w siedzibie Spółki natomiast nie stosuje
się zasady jego publikacji.
V Dobre praktyki w zakresie relacji z osobami i instytucjami
zewnętrznymi
ad 42 Celem zapewnienia należytej niezależności opinii spółka
powinna dokonywać zmiany biegłego rewidenta przynajmniej raz na
pięć lat.
ponieważ:
Kryterium niezależności nie można ograniczać czasowo. Rada
Nadzorcza wybierająca podmiot do pełnienia funkcji biegłego
rewidenta bierze pod uwagę jego fachowość oraz zdolność
zapewnienia niezależności opinii.
ad 46 Statut spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i
dokumenty związane z walnymi zgromadzeniami, a także sprawozdania
finansowe powinny być dostępne w siedzibie spółki i na jej
stronach internetowych.
Statut Spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i
dokumenty związane z walnymi zgromadzeniami, a także sprawozdania
finansowe są dostępne w siedzibie Spółki. Spółka nie publikuje
powyższych dokumentów na stronach internetowych, poza tymi do
opublikowania których jest obowiązana z mocy odrębnych przepisów.