Czy pracodawca może odmówić urlopu wypoczynkowego? O tym pamiętaj przed wyjazdem

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, osoby, które pozostają w stosunku pracy, mają prawo do corocznego, nieprzerwanego oraz płatnego odpoczynku od obowiązków zawodowych. Jak się jednak okazuje, w niektórych sytuacjach pracodawca ma prawo do odmowy urlopu wypoczynkowego pracownikowi. Kiedy pracodawca może nie zgodzić się na urlop?

Kiedy pracodawca może odmówić urlopu wypoczynkowego?

Pracodawca ma prawo odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego, jeżeli nieobecność pracownika skutkowałaby poważnymi problemami w utrzymaniu płynnego toku pracy w firmie. Pracodawca może również odmówić urlopu, na który wcześniej udzielił zgodę, jeżeli stwierdził, że obecność pracownika w tym czasie w danej firmie jest niezbędna.

Pracodawca może też nie zgodzić się na urlop, gdy pracownik chce zmienić datę zaplanowanego urlopu. Najczęściej zdarza się to wtedy, gdy pracownik chce zmienić termin urlopu w ostatniej chwili, a jego obecność w pracy jest niezbędna ze względu na stworzony już plan urlopu, zawierający urlopy wypoczynkowe pozostałych pracowników.

Wówczas pracodawca ma natomiast obowiązek zaproponować pracownikowi skorzystanie z wolnego w innym, dogodnym dla niego terminie.

Czy pracodawca może odwołać urlop?

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, który już rozpoczął, w sytuacji, gdy jego obecność w pracy wynika z nieprzewidzianych okoliczności w chwili rozpoczęcia urlopu. W takim przypadku jednak pracodawca ma obowiązek pokryć koszty, jakie poniósł pracownik w związku z odwołaniem urlopu, np. koszt powrotu z wakacji, koszt wycieczki itp.

Zgodnie z przepisami prawa, każdy pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego, co nie oznacza, że pracodawca za wszelką cenę, ma obowiązek udzielić wolnego. W w/w sytuacjach pracodawca może odmówić udzielenia urlopu, jednak jednocześnie musi on zaproponować pracownikowi przesunięcie terminu urlopu.

Reklama

Pracodawca nie chce udzielić urlopu. Co zrobić?

Jeżeli urlop wypoczynkowy nie może być wykorzystany w bieżącym roku, wtedy pracownik może z niego skorzystać do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego. Jak się okazuje, to również nie nakłada na pracodawcę obowiązku udzielenia pracownikowi zgody na wolne.

Jeżeli pracownik nie zgadza się z odmową udzielenia urlopu, a jego pracodawca notorycznie odmawia mu urlopu, ma on prawo domagać się swoich praw poprzez złożenie wniosku do sądu pracy. Wówczas po stronie pracodawcy pozostaje obowiązek udowodnienia, że brak zgody na urlop był zgodny z Kodeksem pracy.

Takie samo postępowanie może podjąć pracownik, którego odwołano z urlopu. Wtedy to po stronie pracodawcy pozostaje udowodnienie, że odwołanie urlopu wypoczynkowego było niezbędne w danej sytuacji i w pełni zgodne z przepisami Kodeksu pracy.

Odwołanie urlopu a urlop na żądanie

Każdy pracownik zatrudniony na podstawie o pracę ma prawo do tzw. urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni wolnych. Jeżeli pracodawca odmówi pracownikowi urlopu wypoczynkowego, a pracownik weźmie wolne na żądanie, wówczas może dojść do tzw. wymuszenia dnia wolnego.

Jeśli pracodawca nie wyrazi wprost zgody na taki urlop, pracownik ma obowiązek przyjść do pracy. Co więcej, w szczególnych przypadkach, gdy pracodawca uzna, że nieobecność pracownika mogłaby wiązać się z negatywnymi konsekwencjami dla firmy, nie ma on obowiązku udzielania pracownikowi urlopu na żądanie.

Kiedy pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu?

Pracownicy pozostający w stosunku pracy mają prawo nie tylko do urlopu wypoczynkowego, dlatego też pracodawca nie zawsze będzie mieć prawo do odmówienia wolnego. Pracodawca nie może odmówić pracownikowi:

  •       urlopu macierzyńskiego,
  •       urlopu rodzicielskiego,
  •       urlopu wychowawczego,
  •       urlopu wypoczynkowego, który następuje bezpośrednio po urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: urlop | urlop wypoczynkowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »