Automatyzacja procesów biznesowych - kiedy rozważać wdrożenie?

Automatyzacja procesów biznesowych to zdaniem ekspertów jeden z najlepszych sposobów na to, by realnie wpłynąć na rozwój firmy i usprawnić wszystkie te elementy, które są odporne na zmiany administracyjne i organizacyjne. Kiedy warto pomyśleć o wdrożeniu automatyzacji procesów?

Artykuł sponsorowany

Zidentyfikuj słabe strony procesów biznesowych

Automatyzacja procesów biznesowych, znana dobrze w branży pod technologią RPA w realny sposób pozwala na usprawnienie większości zdalnych procesów realizowanych w ramach codziennej działalności firmy. Dzisiejsze potrzeby biznesu wymagają od nas wykorzystywania licznych systemów wspomagania zarządzania, od ERP, przez CRM po WMS skończywszy. 

Niejednokrotnie zdarza się także, że rosnąca liczba systemów wprowadza duży chaos nie tylko w jednorodnym przepływie danych, ale także w ogólnej organizacji pracy. Tworzenie raportów staje się coraz bardziej uciążliwe, a procesy biznesowe, niegdyś proste i szybkie w realizacji stają się coraz bardziej żmudne. W tym właśnie rola technologii Robotic Process Automation, by przyspieszyć realizację wielu procesów, nie rezygnując przy tym z ich jakości. Jak tego dokonać?

Pozornie sprawa jest prosta. W praktyce jednak etap planowania wdrożenia usprawnień wymaga wytężonej pracy związanej z analizą wszystkich procesów biznesowych. Który proces biznesowy należy zautomatyzować? Dlaczego właśnie ten proces jest najlepszy do automatyzacji? Co zyska firma, inwestując w nowoczesną technologię? Kluczem do sukcesu jest wyodrębnienie tych procesów, które z jednej strony są istotne dla firmy, a z drugiej generują zbyt duże koszty lub energię przy ich realizacji. To właśnie takie procesy powinny jako pierwsze być brane pod uwagę w potencjalnej automatyzacji z wykorzystaniem potencjału mindboxgroup.com.

Czas? Koszty? Jakość? - Jak zwiększyć efektywność firmy?

Efektywność firmy możemy mierzyć za pośrednictwem konkretnych mierników KPI. Spośród nich najistotniejsza jest produktywność realizacji procesu biznesowego, ogólny koszt procesu oraz jakość wykonanej pracy. To właśnie te trzy czynniki w głównej mierze mogą nam służyć za punkt wyjścia do analizy stanu rzeczywistego i porównania go ze stanem, jaki chcielibyśmy uzyskać. 

Porównanie tych dwóch elementów to połowa sukcesu. Jak sprawić, by faktycznie koszt procesu był niższy, czas wykonania go krótszy, a jakość lepsza lub na tym samym wysokim poziomie? W zdecydowanej większości procesów cyfrowych, obejmujących swoim zakresem relatywnie prostą, niewymagającą osądu ścieżkę, to właśnie wdrożenie nowoczesnych technologii z RPA na czele pozwolą nam zrealizować cele biznesowe.

Koszty wdrożenia RPA - czy automatyzacja będzie opłacalna?

Choć technologia Robotic Process Automation wydaje się doskonałym rozwiązaniem na każde problemy związane z kondycją przedsiębiorstwa, to jednak w praktyce niezbędnym etapem jest wyważenie potencjalnych korzyści do kosztów, które poniesiemy.

O jakich kosztach mowa? Z pewnością o inwestycji w zakup gotowej technologii i wdrożeniu jej w realia realizowanych przez firmę procesów biznesowych. Jednak zawsze musimy pamiętać o kosztach pobocznych, związanych ze zmianami w procesie, kosztem szkolenia pracowników, a także kosztem utraconego czasu, w którym proces nie jest wykonywany ze względu na wdrożenie. To, czy RPA faktycznie będzie rentownym rozwiązaniem, zależy przede wszystkim od wagi procesu, w którym automatyzacja jest wprowadzana. Jeśli korzyści przewyższają koszty, usprawnienie powinno zyskać zielone światło. W innym przypadku należy rozważyć inne sposoby na zwiększenie efektywności wykonywania procesu. 

Automatyzacja procesów biznesowych - korzyści wykorzystania nowych technologii w swojej firmie Bez względu na wszystko nie możemy zapomnieć o korzyściach wynikających z wprowadzenia technologii automatyzacji w firmie. Które z licznych zalet wychodzą na pierwszy plan? 

Przede wszystkim zwiększenie wydajności realizacji procesu biznesowego przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości produktu gotowego. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z kompromisu, jaki należy wypracować, jeśli chcemy wykonać pewne procesy szybciej. W takiej sytuacji najczęściej liczymy się z gorszą jakością i ryzykiem błędów ludzkich. Technologia RPA jednak wyklucza takie kompromisy, zachowując przez cały czas identyczne tempo realizacji zadań. Oprogramowanie nie zmęczy się, nie demotywuje powtarzalną pracą, a także nie odczuje trudów związanych ze złym samopoczuciem. To bezcenne rozwiązanie dla firm, którym zależy na znacznym przyspieszeniu efektu procesu przy zachowaniu identycznej jakości.

W ramach najważniejszych korzyści nie sposób także nie wspomnieć o redukcji kosztów - zatrudnienia pracowników, kosztów, jakie firma ponosi podczas urlopu czy zwolnienia lekarskiego pracownika. Sam pracownik, delegowany do innych, mniej żmudnych zadań z pewnością zareaguje pozytywnie, odczuwając większą satysfakcję z pracy i zachowując lojalność wobec pracodawcy. RPA i idea automatyzacji w dużym stopniu wpłynie na rozwój firmy i utrzymanie, a być może nawet zdobycie przewagi konkurencyjnej w branży.

Artykuł sponsorowany

.
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »