Co zrobić, gdy dłużnik nie płaci?

Jak wynika z badania Skaner MŚP przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor, już niemal 94 proc. przedsiębiorców przyznaje, że zdarza im się przesuwać płatności w czasie, gdy w firmie dochodzi do kumulacji zobowiązań. Co zrobić, jeśli Twój kontrahent zalega z płatnością, a mimo kolejnych próśb pieniędzy wciąż nie ma na firmowym koncie? Podpowiadamy.

Galopująca inflacja, rosnące koszty prowadzenia działalności oraz podwyżki paliwa i energii elektrycznej sprawiają, że wiele polskich firm funkcjonuje na granicy rentowności, a nierzadko także są "pod kreską". Z tego powodu przedsiębiorcy często muszą wybierać, które faktury uregulują na czas. Jak wskazują wyniki badania Skaner MŚP przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor, gdy w firmie dochodzi do kumulacji płatności, niemal 41 proc. właścicieli najczęściej odsuwa w czasie opłaty za działania marketingowe oraz faktury od kontrahentów (37,4 proc.). Do kolejki oczekujących faktur trafiają również opłaty za telefon (14,5 proc.), czynsz i wynajem (blisko 14 proc.) oraz koszty związane z mediami (12,2 proc.).

Według danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, zaległe zobowiązania przedsiębiorstw względem banków i kontrahentów wynoszą już prawie 39,5 mld zł.

Opóźnienia w płatnościach — konsekwencje dla wierzyciela


Przedłużające się oczekiwanie na płatność może skutecznie zachwiać płynnością finansową przedsiębiorcy-wierzyciela. Brak środków na koncie najczęściej prowadzi do problemów z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników, instytucji finansowych i podatkowych, a w ekstremalnych sytuacjach nawet do bankructwa. Jeśli Ty także współpracujesz z kontrahentami, którzy nie płacą w terminie, weź sprawy w swoje ręce. Zwłaszcza dziś, w czasie pełnej wyzwań koniunktury, troska o płynność finansową własnego biznesu powinna być priorytetem. Co możesz zrobić, jeśli dłużnik nie płaci?

Dłużnik nie płaci — jak krok po kroku wyegzekwować płatność?

Krok 1 — Skontaktuj się z dłużnikiem

Jeśli termin wymagalności płatności minął, pierwszym krokiem, jaki warto wykonać, powinien być telefoniczny kontakt z dłużnikiem. Zadzwoń do niego już kolejnego dnia po upływie terminu płatności. Im wcześniej rozpoczniesz windykację, tym większe szanse, że odzyskasz swoje pieniądze. Podczas rozmowy upewnij się, że Twoja faktura dotarła do płatnika (czasem zdarza się, że dokument zwyczajnie umknie w gąszczu innych). Jeśli tak się stało — zapytaj, kiedy zostanie opłacona. Nie daj się zwieść argumentom w stylu "Moja firma jest w kiepskiej kondycji, nie mam teraz pieniędzy" czy "Zapłacę w miarę możliwości jak najszybciej". Jeśli zlitujesz się nad "nierzetelnym klientem", koniec końców straci na tym Twoja firma. Nie dostaniesz pieniędzy za wykonaną uczciwie pracę i narazisz swoją firmę na kłopoty finansowe.

Zdarzają się też sytuacje, kiedy dłużnik w ogóle  nie podaje wyjaśnień. Ponad 7 proc. opóźniających po prostu nie płaci i nie tłumaczy tego w żaden sposób.. 

Krok 2 — Wyślij dłużnikowi wezwanie do zapłaty

Jeśli mimo obietnic kontrahent nie wykonał przelewu, wyślij mu wezwanie do zapłaty. Jeśli planujesz skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, może być to przedsądowe wezwanie do zapłaty. Dokument z powodzeniem stworzysz samodzielnie. Zadbaj o to, aby zawierał on:

  • datę i miejsce sporządzenia;
  • Twoje dane;
  • dane dłużnika;
  • informację o podstawie długu, np. fakturze z konkretnym numerem;
  • informację o kwocie zadłużenia oraz o wysokości odsetek;
  • informację o ostatecznym terminie spłaty długu;
  • informację o konsekwencjach braku płatności. W przypadku przedsądowego wezwania do zapłaty powinno być to oczywiście przekazanie sprawy na drogę postępowania sądowego;
  • własnoręczny podpis.

Wezwanie wyślij dłużnikowi listem poleconym, najlepiej z potwierdzeniem odbioru.

Alternatywą dla przedsądowego wezwania do zapłaty może być wezwanie do zapłaty z informacją o planowanym wpisie danych dłużnika do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Wysyłając taki dokument, masz szanse odzyskać pieniądze bez stresującego i często przedłużającego się etapu postępowania sądowego. Jak wskazuje BIG InfoMonitor, w zależności od segmentu, wezwania skutkują spłatą nawet w połowie przypadków! Jak to możliwe? Jeśli wpiszesz dane dłużnika na czarną listę, może on mieć realne problemy z zaciągnięciem kredytu, pożyczki, wzięciem leasingu czy zawarciem umowy handlowej. Chcąc zweryfikować rzetelność płatniczą potencjalnych klientów, do rejestru regularnie zaglądają  banki, firmy pożyczkowe, leasingodawcy, operatorzy usług telekomunikacyjnych czy przedsiębiorcy współpracujący z BIG-iem. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że aby uniknąć kłopotliwego wpisu, dłużnik zdecyduje się na opłacenie zaległej faktury już po otrzymaniu wezwania do zapłaty. Zwłaszcza jeśli nie wykonał płatności celowo, odkładając dokument do teczki "na nieokreślone później".

Aby wysłanie wezwania z informacją o planowanym wpisie do rejestru (a co za tym idzie: także dokonanie samego wpisu) było możliwe, kwota należności musi wynosić co najmniej 200 zł (w przypadku osoby fizycznej) lub 500 zł (w przypadku przedsiębiorcy). Jeśli dysponujesz wyrokiem sądu z tytułem wykonawczym - możesz umieścić dane dłużnika w rejestrze bez względu na kwotę długu.

Jak wysłać wezwanie do zapłaty informujące o planowanym wpisie?


Najszybszym i najwygodniejszym sposobem na stworzenie i wysłanie wezwania do zapłaty będzie skorzystanie z pomocy specjalistów BIG InfoMonitor. Aby to zrobić, wejdź na stronę www.big.pl i wypełnij formularz kontaktowy. Poczekaj na kontakt specjalisty, który przeprowadzi Cię przez proces rejestracji. Kiedy sfinalizujesz niezbędne formalności, zaloguj się na platformę Biznes BIG.pl, wypełnij formularz zawierający dane dłużnika i zobowiązania. System wygeneruje pismo z niezbędnymi klauzulami, a pracownik BIG InfoMonitor wyśle dokument pocztą.

Krok 3 — Wpisz dane dłużnika do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

Jeśli mimo wysłania wezwania do zapłaty informującego o planowanym wpisie do rejestru, dłużnik nie wykonał płatności, możesz wpisać jego dane do rejestru dłużników BIG InfoMonitor.


Jeśli dysponujesz wyrokiem sądu z tytułem wykonawczym, możesz umieścić dane dłużnika w rejestrze po upływie 14 dni od wysłania wezwania.
Jeśli podstawą roszczenia jest umowa lub faktura, możesz dokonać wpisu po upływie miesiąca od wysłania wezwania.

Jak wpisać dłużnika do BIG?

Jeśli masz już konto w systemie Biznes BIG.pl, zaloguj się na nie. Dzięki przejrzystej formie i intuicyjnej budowie serwisu wpiszesz dane do rejestru szybko i wygodnie.

Jeśli nie masz konta, pierwszym krokiem powinno być jego założenie. Jak to zrobić?

  1. Odwiedź stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz kontaktowy.
  2. Poczekaj na kontakt specjalisty, który omówi z Tobą aktualne potrzeby Twojej firmy i zaoferuje odpowiednio dopasowany pakiet usług
  3. Doradca wyśle Ci zaproszenie do systemu, w którym zaakceptujesz umowę ramową i uzgodnioną wcześniej ofertę.
  4. Po zalogowaniu się do systemu BIG.pl możesz zlecić wysyłkę wezwania do zapłaty i dodać wersję roboczą długu. Po upływie ustawowego okresu od wysyłki wezwania (miesiąc), możesz ujawnić dług lub skorzystać z opcji automatycznego ujawnienia długu - wtedy dług ujawni się bez Twojej ręcznej pracy.

Pamiętaj, jeśli dłużnik spłaci dług lub jego część, masz 14 dni na zaktualizowanie wpisu do Rejestru Dłużników.
Przedłużające się opóźnienia ze strony kontrahentów mogą poważnie zaburzyć płynność finansową Twojej firmy. Aby uniknąć najbardziej dotkliwych konsekwencji zadłużenia, rozpocznij działania

Artykuł opracowano na zlecenie BIG.


Artykuł sponsorowany


materiały promocyjne
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »