Czy w 2022 r. założenie sklepu internetowego będzie opłacalne?
Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego? Obserwując wyniki e-commerce w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, można powiedzieć, że to krok w dobrą stronę. Zobacz, co sprawia, że e-sprzedaż to dobry wybór w 2022 roku oraz co zrobić, aby zmaksymalizować swoje szanse na sukces w tej branży.
Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w coraz szybszym tempie już od kilku lat. Jednak proces przyspieszył z uwagi na pandemię koronawirusa. Od momentu jej wybuchu zainteresowanie zakupami on-line wzrosło. Początkowo powód był bardzo prosty: ograniczone możliwości odwiedzania sklepów stacjonarnych, zarówno z uwagi na kolejne lockdowny, jak i obawami przed infekcją.
Pojawia się jednak ważne pytanie: czy ten trend się utrzyma? Badanie przeprowadzone przez PwC wskazują, że tak. Zgodnie z nimi aż 75% internautów deklaruje utrzymanie aktywności e-zakupowej na podobnym poziomie jak obecnie, a 10% planuje jej zwiększenie[1]. To między innymi na tej podstawie specjaliści prognozują stabilny, 12-procentowy wzrost polskiego e-commerce nie tylko na 2022 rok, ale również na kolejne lata, minimum do 2026 roku.
Jeszcze kilka lat temu założenie sklepu internetowego nie było ani łatwe, ani tanie. Było to poważne przedsięwzięcie, które zwłaszcza dla osób rozpoczynających przygodę w świecie biznesu mogło być zbyt dużym wyzwaniem. Trzeba było nie tylko zainwestować w sam sklep jako narzędzie sprzedażowe, ale również np. we własny magazyn oraz zatrudnienie pracowników do jego obsługi.
Obecnie zdecydowaną większość usług związanych z prowadzeniem e-sklepu można uzyskać przy pomocy zewnętrznych podmiotów dostarczających gotowe rozwiązania. Tak jest zarówno w obszarze platformy e-commerce (czyli systemu sprzedażowego, który pozwoli uruchomić stronę sklepu), jak i usług logistycznych.
Jeżeli chcesz założyć e-sklep bez narażania się na wysokie początkowe koszty operacyjne, teraz jest to możliwe. Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na jedno z dwóch rozwiązań. Są to:
- platforma e-commerce typu SaaS - przy wyborze tego rozwiązania możesz w krótkim czasie skonfigurować swój e-sklep i sprawić, że stanie się on w pełni funkcjonalny i przyjazny dla klientów. Za platformę e-commerce, która posłuży też do zarządzania zamówieniami, zapłacisz comiesięczny abonament. Pomijasz w ten sposób również np. koszty hostingu. Pozostaje jednak wykupienie domeny czy inwestycja w reklamę i pozycjonowanie;
- marketplace - chodzi tu u otwarcie swojego sklepu nie jako "osobnego bytu" w internecie, a w ramach platformy sprzedażowej, która jest odwiedzana przez bardzo szerokie grono klienta. Chociaż trzeba się tutaj mierzyć z bezpośrednią konkurencją, można dość szybko zbudować dobre zasięgi, również przy znikomym wkładzie własnym. Nie ma bowiem potrzeby inwestowania w stronę dla sklepu.
Pamiętaj, że wcale nie musisz się decydować tylko na jeden z tych kanałów sprzedażowych. Możesz je uruchomić oba, pod warunkiem, że zadbasz o ich dobrą integrację - tak, aby móc sprawnie realizować zamówienia.
Chociaż może się wydawać, że największym wyzwaniem e-sklepu jest aspekt "internetowy" związany z prowadzeniem samego sklepu i przyjmowania zamówień, w rzeczywistości to logistyka może być źródłem problemów, jeśli prowadzisz działania na własną rękę. O ile nie planujesz niszowej e-sprzedaży własnego rękodzieła, w ilości kilkunastu szt. miesięcznie, o tyle będziesz potrzebować niemałej powierzchni magazynowej.
Wynajem lokalu pod e-commerce czy wybudowanie magazynu są oczywiście możliwe. Jednak możesz też uwolnić się od wszystkich procesów logistycznych, podejmując współpracę z odpowiednim partnerem. Firmy takie jak OEX E-Business zapewniają kompleksową obsługę logistyki dla e-commerce, co w praktyce oznacza, że mogą przejąć na siebie wszystkie działania z tego zakresu.
Na zewnętrznym partnerze mogą spoczywać m.in.:
- odbieranie dostaw produktów bezpośrednio od zewnętrznego dystrybutora - z uwzględnieniem weryfikacji poprawności dostawy oraz jakości przywiezionych towarów,
- formowanie palet oraz przepakowywanie produktów - także do opakowań jednostkowych,
- polonizacja etykiet towarów,
- przygotowanie fotografii produktowych na stronę sklepu,
- integracja oprogramowania magazynowego z systemem obsługi zamówień - tak, aby lista dostępnych w e-sklepie produktów była zgodna z faktycznymi (aktualizowanymi na bieżąco) stanami magazynowymi,
- szybka wysyłka do klienta końcowego - nawet w mniej niż 24 h od przyjęcia zamówienia - oraz obsługa ewentualnych zwrotów towarów.
Dla polskich klientów e-sklepów kluczowe są obecnie dwa kryteria. Pierwszym jest cena produktów - powinna być jak najniższa. Drugim zaś - szybkość dostawy towarów. Jeżeli zagwarantujesz niezawodność wysyłania przesyłek w krótkim czasie, szybko przyciągniesz do siebie kupujących. Ci, którzy złożą zamówienie raz i będą z niego zadowoleni, staną się lojalnymi klientami i polecą Twoje usługi innym.
Pamiętaj: jeśli masz wątpliwości odnośnie do tego, jak zaplanować działalność swojego e-sklepu, aby przynosił on dobre zyski, zawsze możesz skonsultować się ze specjalistami. Z uwagi na rozwój e-commerce firm, które świadczą usługi dla e-sklepów również przybyło. Warto więc skorzystać z ich usług, choćby w zakresie logistyki.
[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html