Jak ESG może wspierać firmy w długofalowym budowaniu wartości?

Polskie firmy coraz częściej spotykają się z pojęciem ESG. Według danych z drugiej edycji ogólnopolskiego raportu ESG „Szanse i Ryzyka” w 2023 r. 76% przedsiębiorstw deklarowało, że zna ten skrót doskonale lub słyszało o nim, podczas gdy rok wcześniej – 46%. Zgodnie z regulacjami unijnymi raportowanie w tym zakresie obecnie ściśle dotyczy spółek zatrudniających ponad 500 osób, w kolejnych latach będzie jednak wymagane również od mniejszych podmiotów. Warto więc dokładnie przyjrzeć się temu obszarowi, dostrzegając nie tylko prawne wymogi, ale i szansę na budowanie wartości firmy.

ESG - co to oznacza?


Skrót ESG, pochodzący od angielskich słów: Environmental, Social oraz Governance, odnosi się do zarządzania przez firmę kwestiami związanymi ze środowiskiem, społeczeństwem i ładem korporacyjnym. Co dokładniej oznacza każdy z tych obszarów?

E - aspekty środowiskowe - uwzględniają wpływ danego biznesu na środowisko, w tym sposób korzystania przez firmę z zasobów naturalnych. Obejmują więc takie kwestie jak m.in. oddziaływanie na zmianę klimatu poprzez emisję gazów cieplarnianych, zarządzanie zanieczyszczeniami odpadami, wykorzystanie wody, energii czy innych zasobów.

S - czynniki społeczne - nawiązują do wpływu firmy na jej otoczenie - zarówno pracowników i klientów, jak i dostawców czy społeczności lokalne. Uwzględniają więc nie tylko takie aspekty jak warunki pracy (również w łańcuchu dostaw), różnorodność, inkluzywność i poszanowanie praw człowieka, ale i oddziaływanie na użytkowników końcowych i społeczności lokalne.

G - ład korporacyjny - dotyczy wewnętrznych procesów w firmie, w tym procedur odnoszących się do zarządzania działalnością, podejmowania decyzji, przestrzegania prawa czy odpowiadania na potrzeby interesariuszy.

Jak ESG wpływa na wartość firmy?

Choć czynniki ESG bywają określane "pozafinansowymi", mogą mieć one wpływ na wyniki, funkcjonowanie oraz postrzeganie firmy. Inwestorzy i inni interesariusze coraz częściej oczekują od spółek przejrzystości w odniesieniu do istotnych dla nich kwestii ESG. Proaktywne podejście do tego obszaru może wiązać się dla danego przedsiębiorstwa nie tylko z lepszymi relacjami z inwestorami, ale i skuteczniejszym planowaniem finansów w długiej perspektywie czy większą gotowością do zarządzania ryzykiem. Często otwiera też nowe możliwości biznesowe - np. gdy podejście do zrównoważonego rozwoju uwzględniane jest podczas wyboru dostawców lub decyzji o warunkach finansowania.
Niektóre firmy patrzą na wdrażanie założeń ESG jak na koszt, tymczasem coraz więcej organizacji dostrzega, że długofalowo ten wysiłek i wydatki zaowocują w przyszłości. Mogą przynieść m.in. oszczędności wynikające z bardziej efektywnego wykorzystania energii i innych zasobów, a także niższą rotację zatrudnienia. Przeciwnie - zaniedbanie obszaru ESG , a zwłaszcza społecznej i środowiskowej odpowiedzialności firmy może przełożyć się na mniejsze zainteresowanie talentów podjęciem pracy w danej spółce (lub pozostaniem w niej), a także na utratę klientów.

Raportowanie ESG


Dla spółek giełdowych raportowanie kwestii odnoszących się do zrównoważonego rozwoju nie jest nowością. Przykładowo - Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte Polska już od 17 lat organizują Konkurs Raporty Zrównoważonego Rozwoju, promując i upowszechniając ideę odpowiedzialnego biznesu, ochrony środowiska oraz zaangażowania społecznego firm i organizacji. W ostatniej edycji, spośród 86 zgłoszonych publikacji, w kategorii "raport zrównoważonego rozwoju" nagrodę przyznano spółce LPP za jej sprawozdanie za rok 2022/2023.

W związku z unijną dyrektywą CSRD, od bieżącego roku prawie 4 tys. polskich firm będzie zobowiązanych do rozszerzenia czy zmiany zakresu informowania o działaniach w obszarze zrównoważonego rozwoju. Wymóg raportowania określonych danych idzie w parze z praktycznym uwzględnianiem czynników ESG w zarządzaniu organizacjami. Proaktywne podejście do kwestii związanych ze środowiskiem, społeczeństwem i ładem korporacyjnym może być dla przedsiębiorstw szansą na uniknięcie ryzyk i nieść korzyści dla firm, otaczających ją społeczności oraz przyszłości naszej planety.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »