Jak Lidl walczy z inflacją? Wywiad z Wojciechem Grohnem, członkiem zarządu ds. zakupów Lidl Polska
Według raportu „Ranking Popularności Sieci Handlowych w Polsce” aplikacji Listonic, Lidl Polska po raz kolejny został liderem wśród sieci spożywczych i dyskontów, a ponadto zwiększył swoją popularność w stosunku do poprzedniego roku o blisko 8 punktów procentowych. Rozmawiamy z Wojciechem Grohnem, członkiem zarządu ds. zakupów Lidl Polska.
Wojciech Grohn, członek zarządu ds. zakupów Lidl Polska: Takie wyróżnienia jak zwycięstwo w rankingu najpopularniejszych sieci handlowych stanowi dla nas ogromny sukces. Jednoznacznie pokazuje, że droga, jaką obraliśmy jako sieć handlowa, jest właściwa i doceniana przez klientów.
Nasze sklepy od ponad 20 lat towarzyszą Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach, wyprodukowane w sposób zrównoważony - czyli z troską o zasoby naturalne. W mojej opinii te filary stanowią o naszej popularności wśród kupujących.
Nasi klienci wiedzą, jak dużą wagę przywiązujemy do świeżości produktów i komfortowych standardów naszych sklepów. Tylko w ramach Ryneczku Lidla, każdego dnia mogą wybierać spośród około 180 rodzajów warzyw i owoców, a sięgając po pieczywo, wśród nawet 20 rodzajów świeżych bułek i bagietek oraz 10 wariantów chleba. Warto również pamiętać o szerokiej ofercie marek dostępnych tylko w Lidl Polska.
Najnowsze dane o inflacji z lutego 2023 wskazują wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych przeciętnie o 1,2 proc. w stosunku do stycznia i jednocześnie o 18,4 proc. rok do roku. Jak ceny w Lidl Polska przekładają się na zasobność portfeli Polaków?
Wojciech Grohn: Obserwując aktualną sytuację ekonomiczną, Lidl Polska od wielu miesięcy chroni polskie rodziny przed inflacją. Poza oferowaniem produktów wysokiej jakości, w niskiej, atrakcyjnej cenie, co jest wpisane w DNA naszej firmy, uruchamiamy kolejne promocje. Klienci mogą zaoszczędzić co miesiąc jeszcze więcej. Do dotychczasowych akcji promocyjnych (m.in. Lidlowe Ceny, Tania Sobota w Lidlu) dodaliśmy kolejne, np. gratisowe środy przy zakupach z aplikacją Lidl Plus. Dzięki tym działaniom każda rodzina może zaoszczędzić w czasie codziennych zakupów.
Wojciech Grohn: Inflacja, rosnące ceny gazu, energii i innych surowców, są realnym wyzwaniem dla wielu sektorów gospodarki, w tym handlu. Mają one również bezpośredni wpływ na wzrost kosztów produkcji i ostateczne ceny na półkach sklepowych. Aby w możliwie największym stopniu ograniczyć wpływ tych czynników na ofertę naszych sklepów, stawiamy na wieloletnie kontrakty, w ramach których, wspólnie z naszymi partnerami, zapewniamy klientom najlepsze ceny.
Dodatkowo, dzięki wieloletnim proekologicznym inwestycjom, udało nam się znacznie ograniczyć koszty utrzymania sklepów i magazynów. Od lat inwestujemy w rozwiązania takie jak fotowoltaika czy gruntowe pompy ciepła. Aktualne, trudne warunki rynkowe potwierdziły, że te kroki mają wpływ na długofalowe ograniczenie kosztów.
Jak wynika z analizy firmy ASM Sales Force Agency, Lidl jest drugą najtańszą siecią handlową w Polsce. Również badanie "koszyk Faktu" z 24 marca potwierdziło, że Lidl jest najtańszy. Jakie działania podejmuje Lidl Polska, aby oferować produkty najwyższej jakości w jak najniższych cenach?
Wojciech Grohn: Pozycja lidera wśród sklepów naszego formatu, to kolejne ważne wyróżnienie dla Lidl Polska. Zdobyliśmy wysoką pozycję nie tylko w analizach przeprowadzonych przez ASM, porównanie cen przez dziennik "Fakt" również pokazało, że w naszych sklepach koszyk zakupowy jest najtańszy (publikacja z dnia 24.03.2023 r.).
Naszą codzienną misją jest zapewnienie produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów w najkorzystniejszej relacji wysokiej jakości do ceny. Realizujemy tę misję każdego dnia, dzięki bardzo zaangażowanemu zespołowi i wyjątkowej ofercie. W każdej grupie produktowej zapewniamy artykuły marek dostępnych tylko w Lidl Polska.
Do najbardziej lubianych należą m.in. nabiał Pilos, wędliny Pikok, świeże owoce i warzywa z Ryneczku Lidla, pieczywo z Piekarni w sercu Lidla, środki czystości W5, odzież damska Esmara, ubrania i akcesoria dla maluchów Lupilu, sprzęty SilverCrest oraz akcesoria do ogrodu Florabest. Warto także podkreślić, że swój istotny wkład w budowanie marek własnych mają polskie firmy, które współtworzą je z nami. Klienci często i chętnie sięgają po te produkty, wiedząc, że w ten sposób zyskują wysoką jakość oraz niską cenę.
Wojciech Grohn: Jednym z kierunków rozwoju naszych produktów jest marka Regionalne Szlaki - należą do niej lokalne produkty, pochodzące z różnych regionów Polski, np. wędzone przysmaki z Podhala, mięsa z Lubelszczyzny czy ryby z Pomorza i Wielkopolski. W ten sposób wspieramy lokalnych przedsiębiorców i odpowiadamy na gusta naszych klientów, którzy poszukują sprawdzonych, tradycyjnych, doskonale znanych z dzieciństwa smaków - w nadchodzącym okresie Świąt Wielkiej Nocy obserwujemy bardzo duże zainteresowanie takimi produktami.
Warto podkreślić także naszą gotowość do wspierania polskich rolników w sytuacjach nietypowych i trudnych - razem walczymy z marnowaniem żywności np. poprzez oferowanie w naszych sklepach niedoskonałych warzyw i owoców takich jak krzywe buraki i marchewki czy chociażby jabłka prosto ze skrzyń z sadów sprzedawane bez sortowań - również nieperfekcyjne w kształcie oraz rozmiarze, ale nadal bardzo smaczne i zdrowe.
Wojciech Grohn: Naszym głównym priorytetem i misją jest dalsza ochrona polskich rodziny przed inflacją. Nieustannie inwestujemy w promocje i obniżki cenowe, aby ceny dla naszych klientów były atrakcyjne. Chcemy ten cel osiągnąć wspólnie z polskimi producentami żywności. Zarówno z tymi, którzy od lat są naszymi partnerami biznesowymi, jak i firmami, które już niebawem pojawią się w rodzinie naszych dostawców.
Aby jak największa liczba klientów mogła skorzystać z naszych ofert, zamierzamy nadal rozwijać sieć naszych sklepów stacjonarnych, koncept sprzedaży on-line z artykułami przemysłowymi: lidl.pl, platformę do rezerwowania jakościowych win - winnicalidla.pl oraz przede wszystkim tworząc stabilne, dobrze opłacane, miejsca pracy i odpowiadając na potrzeby lokalnych społeczności.
Wojciech Grohn: Oczywiście, sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów jest dla nas priorytetem - zapewniamy klientom stały dostęp do szerokiej oferty krajowych artykułów takich jak nabiał, mięso, wędliny, drób czy warzywa i owoce. Co więcej, 100 proc. świeżego mięsa w standardowych dostawach w ramach marki własnej "Rzeźnik", pochodzi z Polski. Promujemy także polskie produkty za granicą, eksportując je na rynki zagraniczne, na których obecny jest Lidl.
Wojciech Grohn: 2022 rok był pod tym względem rekordowy! Tylko w ubiegłym roku, aż 286 polskich producentów wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, na których obecna jest nasza marka. Wartość tego eksportu wyniosła ponad 5,4 mld zł. Natomiast w ciągu pięciu lat (2018-2022) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 18 mld zł! W 2022 roku największe zainteresowanie wzbudziły takie polskie produkty jak nabiał, mięso i wędliny. Wartość eksportu poprzez naszą sieć od lat stale rośnie - w dalszym ciągu zamierzamy promować i wspierać eksport polskich produktów na rynkach zagranicznych.