Jak Lidl walczy z inflacją? Wywiad z Wojciechem Grohnem, członkiem zarządu ds. zakupów Lidl Polska

Według raportu „Ranking Popularności Sieci Handlowych w Polsce” aplikacji Listonic, Lidl Polska po raz kolejny został liderem wśród sieci spożywczych i dyskontów, a ponadto zwiększył swoją popularność w stosunku do poprzedniego roku o blisko 8 punktów procentowych. Rozmawiamy z Wojciechem Grohnem, członkiem zarządu ds. zakupów Lidl Polska.

Dlaczego Polacy lubią robić zakupy w Lidlu?

Wojciech Grohn, członek zarządu ds. zakupów Lidl Polska: Takie wyróżnienia jak zwycięstwo w rankingu najpopularniejszych sieci handlowych stanowi dla nas ogromny sukces. Jednoznacznie pokazuje, że droga, jaką obraliśmy jako sieć handlowa, jest właściwa i doceniana przez klientów.

Nasze sklepy od ponad 20 lat towarzyszą Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach, wyprodukowane w sposób zrównoważony - czyli z troską o zasoby naturalne. W mojej opinii te filary stanowią o naszej popularności wśród kupujących.

Nasi klienci wiedzą, jak dużą wagę przywiązujemy do świeżości produktów i komfortowych standardów naszych sklepów. Tylko w ramach Ryneczku Lidla, każdego dnia mogą wybierać spośród około 180 rodzajów warzyw i owoców, a sięgając po pieczywo, wśród nawet 20 rodzajów świeżych bułek i bagietek oraz 10 wariantów chleba. Warto również pamiętać o szerokiej ofercie marek dostępnych tylko w Lidl Polska.

Najnowsze dane o inflacji z lutego 2023 wskazują wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych przeciętnie o 1,2 proc. w stosunku do stycznia i jednocześnie o 18,4 proc. rok do roku. Jak ceny w Lidl Polska przekładają się na zasobność portfeli Polaków?

Wojciech Grohn: Obserwując aktualną sytuację ekonomiczną, Lidl Polska od wielu miesięcy chroni polskie rodziny przed inflacją. Poza oferowaniem produktów wysokiej jakości, w niskiej, atrakcyjnej cenie, co jest wpisane w DNA naszej firmy, uruchamiamy kolejne promocje. Klienci mogą zaoszczędzić co miesiąc jeszcze więcej. Do dotychczasowych akcji promocyjnych (m.in. Lidlowe Ceny, Tania Sobota w Lidlu) dodaliśmy kolejne, np. gratisowe środy przy zakupach z  aplikacją Lidl Plus. Dzięki tym działaniom każda rodzina może zaoszczędzić w czasie codziennych zakupów.

Walka z inflacją to aktualnie ważny temat dla wielu firm. Jak Lidl Polska radzi sobie z rosnącymi kosztami?

Wojciech Grohn: Inflacja, rosnące ceny gazu, energii i innych surowców, są realnym wyzwaniem dla wielu sektorów gospodarki, w tym handlu. Mają one również bezpośredni wpływ na wzrost kosztów produkcji i ostateczne ceny na półkach sklepowych. Aby w możliwie największym stopniu ograniczyć wpływ tych czynników na ofertę naszych sklepów, stawiamy na wieloletnie kontrakty, w ramach których, wspólnie z naszymi partnerami, zapewniamy klientom najlepsze ceny.

Dodatkowo, dzięki wieloletnim proekologicznym inwestycjom, udało nam się znacznie ograniczyć koszty utrzymania sklepów i magazynów. Od lat inwestujemy w rozwiązania takie jak fotowoltaika czy gruntowe pompy ciepła. Aktualne, trudne warunki rynkowe potwierdziły, że te kroki mają wpływ na długofalowe ograniczenie kosztów.

Jak wynika z analizy firmy ASM Sales Force Agency, Lidl jest drugą najtańszą siecią handlową w Polsce. Również badanie "koszyk Faktu" z 24 marca potwierdziło, że Lidl jest najtańszy. Jakie działania podejmuje Lidl Polska, aby oferować produkty najwyższej jakości w jak najniższych cenach?

Wojciech Grohn: Pozycja lidera wśród sklepów naszego formatu, to kolejne ważne wyróżnienie dla Lidl Polska. Zdobyliśmy wysoką pozycję nie tylko w analizach przeprowadzonych przez ASM, porównanie cen przez dziennik "Fakt" również pokazało, że w naszych sklepach koszyk zakupowy jest najtańszy (publikacja z dnia 24.03.2023 r.).

Naszą codzienną misją jest zapewnienie produktów spożywczych i najpotrzebniejszych artykułów w najkorzystniejszej relacji wysokiej jakości do ceny. Realizujemy tę misję każdego dnia, dzięki bardzo zaangażowanemu zespołowi i wyjątkowej ofercie. W każdej grupie produktowej zapewniamy artykuły marek dostępnych tylko w Lidl Polska.

Do najbardziej lubianych należą m.in. nabiał Pilos, wędliny Pikok, świeże owoce i warzywa z Ryneczku Lidla, pieczywo z Piekarni w sercu Lidla, środki czystości W5, odzież damska Esmara, ubrania i akcesoria dla maluchów Lupilu, sprzęty SilverCrest oraz akcesoria do ogrodu Florabest. Warto także podkreślić, że swój istotny wkład w budowanie marek własnych mają polskie firmy, które współtworzą je z nami. Klienci często i chętnie sięgają po te produkty, wiedząc, że w ten sposób zyskują wysoką jakość oraz niską cenę.

Dzisiaj Lidl Polska to ponad 850 sklepów w różnych lokalizacjach. Czy Lidl Polska dostosowuje swoją ofertę do różnych regionów Polski?

Wojciech Grohn: Jednym z kierunków rozwoju naszych produktów jest marka Regionalne Szlaki - należą do niej lokalne produkty, pochodzące z różnych regionów Polski, np. wędzone przysmaki z Podhala, mięsa z Lubelszczyzny czy ryby z Pomorza i Wielkopolski. W ten sposób wspieramy lokalnych przedsiębiorców i odpowiadamy na gusta naszych klientów, którzy poszukują sprawdzonych, tradycyjnych, doskonale znanych z dzieciństwa smaków - w nadchodzącym okresie Świąt Wielkiej Nocy obserwujemy bardzo duże zainteresowanie takimi produktami.

Warto podkreślić także naszą gotowość do wspierania polskich rolników w sytuacjach nietypowych i trudnych - razem walczymy z marnowaniem żywności np. poprzez oferowanie w naszych sklepach niedoskonałych warzyw i owoców takich jak krzywe buraki i marchewki czy chociażby jabłka prosto ze skrzyń z sadów sprzedawane bez sortowań - również nieperfekcyjne w kształcie oraz rozmiarze, ale nadal bardzo smaczne i zdrowe.

Jakie są cele biznesowe Lidl Polska na najbliższy czas?

Wojciech Grohn: Naszym głównym priorytetem i misją jest dalsza ochrona polskich rodziny przed inflacją. Nieustannie inwestujemy w promocje i obniżki cenowe, aby ceny dla naszych klientów były atrakcyjne. Chcemy ten cel osiągnąć wspólnie z polskimi producentami żywności. Zarówno z tymi, którzy od lat są naszymi partnerami biznesowymi, jak i firmami, które już niebawem pojawią się w rodzinie naszych dostawców.

Aby jak największa liczba klientów mogła skorzystać z naszych ofert, zamierzamy nadal rozwijać sieć naszych sklepów stacjonarnych, koncept sprzedaży on-line z artykułami przemysłowymi: lidl.pl, platformę do rezerwowania jakościowych win - winnicalidla.pl oraz przede wszystkim tworząc stabilne, dobrze opłacane, miejsca pracy i odpowiadając na potrzeby lokalnych społeczności.

Czy w tych trudnych czasach wspieracie także polskich dostawców?

Wojciech Grohn: Oczywiście, sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów jest dla nas priorytetem - zapewniamy klientom stały dostęp do szerokiej oferty krajowych artykułów takich jak nabiał, mięso, wędliny, drób czy warzywa i owoce. Co więcej, 100 proc. świeżego mięsa w standardowych dostawach w ramach marki własnej "Rzeźnik", pochodzi z  Polski. Promujemy także polskie produkty za granicą, eksportując je na rynki zagraniczne, na których obecny jest Lidl.

Jak wysoki jest poziom tego eksportu? Ile polskich produktów Lidl eksportuje do innych państw?

Wojciech Grohn: 2022 rok był pod tym względem rekordowy! Tylko w ubiegłym roku, aż 286 polskich producentów wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidl na 28 zagranicznych rynków, na których obecna jest nasza marka. Wartość tego eksportu wyniosła ponad 5,4 mld zł. Natomiast w ciągu pięciu lat (2018-2022) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 18 mld zł! W 2022 roku największe zainteresowanie wzbudziły takie polskie produkty jak nabiał, mięso i wędliny. Wartość eksportu poprzez naszą sieć od lat stale rośnie - w dalszym ciągu zamierzamy promować i wspierać eksport polskich produktów na rynkach zagranicznych.

 

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »