Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot od linii lotniczych?

Sezon wakacyjny to czas licznych zagranicznych podróży, które najczęściej realizujemy na pokładzie samolotu. Jest to bowiem jeden z najszybszych i najwygodniejszych sposobów na przemieszczanie się pomiędzy miastami, krajami i kontynentami.

Warto mieć na uwadze, że nawet przy idealnym zaplanowaniu naszej wycieczki, może przytrafić nam się opóźniony lub odwołany lot, który zawsze jest przykrym doświadczeniem. Podpowiadamy jak przygotować się na taką ewentualność i jak dochodzić swoich praw w sytuacji, w której zakłócenie lotu wynika z bezpośredniej winy przewoźnika lotniczego.

Okazało się, że Twój lot jest opóźniony - co możesz zrobić?

Jesteś na lotnisku, przeszedłeś kontrolę lotniskową i w hali odlotów oczekujesz na swój lot do wymarzonego wakacyjnego kurortu. Spoglądasz na tablicę, aby dowiedzieć się czy już rozpoczął się boarding i doznajesz szoku. Okazuje się, że Twój lot będzie opóźniony. Zgodnie z informacją planowy wylot nastąpi z 4-godzinnym opóźnieniem.  Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Przede wszystkim zachowaj spokój. Zakłócenia w siatce połączeń są stosunkowo częstym zjawiskiem. Opóźnienia mogą wynikać np. z niekorzystnych warunków pogodowych lub problemów logistycznych, na które natrafił przewoźnik lotniczy. Warto jednak pamiętać, że w przypadku, w którym za zakłócenie lotu odpowiadają linie lotnicze, możesz domagać się od nich odszkodowania.

Odszkodowanie za opóźniony lot


Podstawą prawną do dochodzenia odszkodowania za opóźniony lot jest Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, które określa szczegółowe zasady uzyskiwania odszkodowania od linii lotniczych w sytuacji, w której Twój lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono Ci wstępu na pokład samolotu z powodu overbookingu.

Aby móc dochodzić swoich praw, Twój feralny lot musi spełniać następujące warunki:

  • opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego wyniosło co najmniej 3 godziny,
  • lot został opóźniony w wyniku bezpośrednich zaniedbań przewoźnika lotniczego,
  • od czasu opóźnienia lotu nie minął więcej niż 1 rok.

Najważniejszą kwestią, która często jest przedmiotem sporu podczas procesu dochodzenia odszkodowania za opóźniony lot, jest udowodnienie, że zakłócenie nastąpiło z winy linii lotniczych. Jeżeli bowiem lot opóźnił się ze względu na wystąpienie tzw. okoliczności nadzwyczajnych, dochodzenie praw pasażera jest znacznie utrudnione.

Czym są okoliczności nadzwyczajne?

Okoliczności nadzwyczajne są to czynniki, których wystąpienie sprawia, że przewoźnik lotniczy nie ponosi odpowiedzialności za zakłócenie lotu. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki pogodowe (gwałtowne śnieżyce, burze), trudną sytuację polityczną (wojny, zamieszki), a także usterki techniczne, którym linie lotnicze nie były w stanie w żaden sposób zapobiec.
Warto wiedzieć, że w toku postępowania odszkodowawczego obowiązek udowodnienia, że zaistniały okoliczności nadzwyczajne spoczywa na przewoźniku. Co ważne, ich wystąpienie uniemożliwia dalsze dochodzenie odszkodowania.

Jakie odszkodowanie możesz uzyskać?

We wspomnianym wcześniej Rozporządzeniu nr 261/2004, opisane są także stawki odszkodowania, które możesz uzyskać w przypadku opóźnienia Twojego lotu. Kwoty rekompensaty uzależnione są od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i końcowe. I tak, w zależności od długości trasy możliwe jest uzyskanie:

  • 250 euro na pasażera - dla lotów o długości do 1500 km,
  • 400 euro na pasażera -  dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk - zarówno port startu jak i port końcowy - znajduje się na terenie Unii Europejskiej),
  • 600 euro na pasażera - dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.

Obowiązki linii lotniczych w przypadku opóźnienia lotu

W sytuacji, w której dowiadujesz się, że Twój lot został opóźniony, może towarzyszyć Ci dezorientacja i możesz nie wiedzieć jak się zachować. Pamiętaj, że w takiej sytuacji opieką powinni objąć Cię pracownicy linii lotniczych, których obowiązkiem jest zapewnienie Ci możliwie największego komfortu, a tym samym zminimalizowanie negatywnych skutków opóźnienia.

Do obowiązków przewoźnika przy opóźnieniu lotu należy m.in. zapewnienie napojów oraz przekąsek dla pasażerów oczekujących na lotnisku na opóźniony lot. Dodatkowo linie lotnicze powinny zapewnić Ci możliwość skorzystania z telefonu oraz wysłania wiadomości e-mail. Jeżeli opóźnienie lotu wynosi kilkanaście godzin i rejs ma odbyć się dopiero następnego dnia, przewoźnik powinien również zapewnić Ci nocleg w hotelu, a także transport pomiędzy miejscem zakwaterowania i lotniskiem.

Co istotne, nawet jeśli przewoźnik bez zarzutu wywiązuje się z tych obowiązków, nadal należy Ci się odszkodowanie za opóźniony lot. Są to bowiem dwa zupełnie niezależne od siebie obszary.

Jeżeli jednak nie uzyskujesz żadnego wsparcia od pracowników linii lotniczych i sam musisz zadbać o swój komfort, zachowaj wszystkie paragony i faktury, które będą stanowiły dowód poniesionych przez Ciebie kosztów. W takiej sytuacji możesz bowiem dodatkowo domagać się ich zwrotu.

Jak wygląda dochodzenie odszkodowania za opóźniony lot?

Aby móc domagać się rekompensaty za opóźniony lot , możesz samodzielnie złożyć odpowiedni wniosek do przewoźnika. Miej jednak na uwadze, że jeśli odmówi on dobrowolnej wypłaty odszkodowania, może być konieczne skierowanie sprawy do sądu w Polsce lub za granicą. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi kosztami.

Alternatywnie możesz skorzystać z pomocy firm, które od lat zajmują się dochodzeniem odszkodowań od linii lotniczych. Jedną z nich jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie pomaga pasażerom w dochodzeniu ich praw. Decydując się na współpracę z AirCashBack, nie ponosisz żadnego finansowego ryzyka - pokrywa on wszelkie niezbędne koszty związane z likwidacją Twojej szkody. Jedyne wynagrodzenie stanowi 25% prowizja pobierana jedynie w przypadku wypłaty odszkodowania przez przewoźnika. AirCashBack kieruje się bowiem zasadą “no win, no fee".

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »