Kartony i opakowania w e-biznesie
Czy na poziom zadowolenia konsumentów mogą mieć wpływ opakowania oraz stan zabezpieczenia przesyłek? Jakie korzyści w e-biznesie przynoszą poprawnie dobrane kartony i opakowania? Jak utrwalić się pozytywnie w świadomości klienta?
Magnesem, który przyciąga miliony konsumentów do branży e-commerce, jest wygoda. Tysiące ofert w jednym miejscu, czas na podjęcie decyzji oraz coraz większe bezpieczeństwo transakcji finansowych sprawiają, iż coraz więcej osób aktywnych w sieci internetowej zmienia swoje preferencje zakupowe właśnie na formę obsługi online.
Szeroko rozumiany e-biznes wydaje się nie podlegać ograniczeniom spowodowanym trudną sytuacją epidemiologiczną i gospodarczą. Pomysłowość przedsiębiorców sprawia, iż są oni w stanie przejść przez ten okres w miarę łagodnie.
Znacznie większa swoboda prowadzenia polityki finansowej przedsiębiorstw funkcjonujących w sieci daje im ogromną przewagę nad ich odpowiednikami stacjonarnymi. Poza tym niejako przy okazji pojawia się aspekt bezpieczeństwa, zarówno zdrowotnego, jak i transakcyjnego. Życzliwa obsługa dodatkowo wzmacnia poczucie komfortu.
Konsumenci doskonale wyczuwają tę atmosferę, co objawia się tym, iż corocznie pozostawiają w sklepach internetowych dziesiątki miliardów euro, a suma ta z roku na rok stale wzrasta.
Rynek wydaje się nienasycony i stale otwarty na nowe pomysły, w czym upatrują swoją szansę kolejni zainteresowani tą formą działalności.
Wypada jednak w tym miejscu wyjaśnić, że wymiana towarowa w sieci znacznie odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły nas wszystkich instytucje stacjonarne.
Współcześni klienci są szalenie wymagający. Ogromna łatwość poruszania się po świecie wirtualnym powoduje, iż konsument stał się bardziej wnikliwy i niecierpliwy. Większość swojej wiedzy na temat konkretnych ofert czerpie właśnie z sieci i tu przezorny przedsiębiorca może upatrywać ogrom możliwości promowania własnej marki.
Warto dodać, iż opisywany powyżej trend dotyczący preferencji konsumenckich ma charakter stały, co w prostej linii oznacza, iż usatysfakcjonowany klient pozostanie wierny swojemu dostawcy.
Owa lojalność ma jednak swoją cenę. Jest nią dbałość nie tylko o dobrze zaprezentowaną ofertę, lecz także dołożenie wszelkich starań, by stan faktyczny pokrywał się z oczekiwaniami.
Już sam fakt, iż klient poczuje się potraktowany wyjątkowo, może spowodować pozostawienie pozytywnej opinii w sieci, co w konsekwencji przysporzy kolejnych zainteresowanych.
Konsument z dużym stopniem prawdopodobieństwa może nie pamiętać, co nabył w danym sklepie, jednak fakt, iż został niewłaściwie obsłużony, przesyłka dotarła uszkodzona lub produkt odbiegał od prezentowanych opisów, z pewnością utrwali się w jego umyśle na długo. Pamiętajmy, iż najlepszą reklamą jest nabywca dóbr i usług, który odczuwa satysfakcję z dokonanego wyboru.
Jednym z warunków sine qua non uzyskania takiego efektu, jest zapewnienie, by przesyłka dotarła do klienta w nienagannym stanie, co jest niezwykle trudne, zważywszy na to, iż przedsiębiorca nie ma możliwości kontroli całego procesu logistycznego, jakiemu podlega wyekspediowany towar.
Tym, na co ma wpływ, jest wybór odpowiednich kartonów i opakowań, których walory nie muszą wiązać się wyłącznie z funkcją ochronną.
Warto sobie uświadomić, iż specyfika e-biznesu z natury rzeczy eliminuje aspekt kontaktów bezpośrednich na linii przedsiębiorca-konsument. Zatem dostawca pozbawiony jest w jakimś sensie możliwości wpływu na odczucia konsumentów. E-biznes w znacznej mierze musi opierać się na wynikach badań preferencji, oczekiwań i zachowań konsumenckich na podstawie oceny i analiz danych zebranych w postaci np. statystyk.
Już dzisiaj wiadomo, że jednym z elementów kształtowania świadomości marki jest trwała obecność danego podmiotu gospodarczego w życiu codziennym. Jak to uczynić?
Budowanie świadomości marki odbywa się między innymi poprzez pozytywne utrwalanie w świadomości konsumentów wizerunków, symboli, barw lub logo konkretnego podmiotu gospodarczego. Łatwo sobie wyobrazić, iż trwała torba papierowa z odpowiednim nadrukiem świetnie się nada do przenoszenia treści identyfikujących markę, a wytrzymałe opakowanie np. drewniane długo posłuży użytkownikowi mającemu stale kontakt wizualny z symboliką firmy umieszczoną na wierzchu. W ten sam sposób należy traktować pudełka kartonowe.
Dowodem potwierdzającym tę tezę jest fakt, iż największe koncerny światowe przeznaczają miliardy dolarów na badania, design oraz produkcję coraz wymyślniejszych form opakowań kartonowych, zwłaszcza w kontekście ich wytrzymałości i szaty graficznej.
Niepozorne — wydawałoby się — pudełko z tektury może służyć jako niezwykle skuteczny nośnik danych na temat produktu, firmy, założeń ekologicznych, misji społecznej itd.
Już sama trwałość opakowania pozwalająca na kilkukrotne wykorzystanie świadczyć może o tym, iż firma przywiązuje uwagę do ekonomii i ochrony środowiska. Nie bez znaczenia jest także materiał, z jakiego wykonane jest opakowanie.
Wszystkie badania pokazują jasno, iż wszelkie tworzywa sztuczne, stopy metali czy folie systematycznie tracą sympatyków na rzecz obojętnych dla środowiska i w pełni biodegradujących opakowań kartonowych, papierowych bądź drewnianych.
Już sam fakt zaistnienia opakowania niespełniającego tych wymogów może spowodować rezygnację konsumenta z transakcji handlowej.
Korzyści wynikające z zastosowania opakowań kartonowych:
- Nośnik reklamy;
- Nadruki symboli identyfikujących markę;
- Zabezpieczenie produktu;
- Ozdoba;
- Podkreślenie ekologicznej świadomości firmy;
- Oznaczenia określające stopień niezbędnej ochrony ładunku;
- Opis zawartości;
- Oznaczenia handlowe.
Dodajmy do tego fakt, iż opakowania kartonowe lub drewniane są niezwykle tanie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej estetyki wykonania. Mogą stanowić ozdobę, nie będąc jednocześnie czynnikiem zawyżającym cenę detaliczną produktu. To niezwykle istotne, ponieważ korzystne wrażenie wizualne, jakie wywoła w potencjalnym kliencie samo opakowanie, w dużym stopniu wpłynie na decyzję o zakupie danego produktu.
Wszechstronność opakowań kartonowych w e-biznesie Karton jest surowcem niezwykle plastycznym. To oznacza, iż kształt, wielkość i zastosowanie pudełek można swobodnie dostosowywać do formy i gabarytów produktów. Wystarczy wizyta na stronie https://neopak.pl/kartony, by się o tym przekonać.
Ponadto struktura materiałowa sprawia, iż wszelkie powierzchnie kartonowe i papierowe są wyjątkowo podatne na trwałe oddziaływanie powłok nadających opakowaniom połysk oraz barwę. Proces wykonywania nadruków przebiega przed nadaniem ostatecznego kształtu pudełkom, teczkom, aktówkom itp.
Dzięki takiej technologi warstwa ozdobna jest równomierna i jednolita nawet w miejscach trudno dostępnych. Dodatkowo laminaty i farby znacząco podnoszą odporność opakowań kartonowych zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i czynniki zewnętrzne, do których można zaliczyć:
- Wilgoć;
- Wahania temperatur;
- Przesuszenie powietrza;
- Wpływ czynników chemicznych;
- Zmianę ciśnienia (transport lotniczy).
Wymienione parametry są niezmiernie ważne w kontekście odpowiedniego zabezpieczenia przesyłek. Jak już była mowa, dystrybutor nie jest w stanie kontrolować przebiegu spedycji. Fracht często poddawany jest przemieszczeniom w różnych warunkach atmosferycznych i technicznych.
Właśnie z tych powodów możliwość dostosowania opakowania do wielkości przesyłki ma kluczowe znaczenie. Dotyczy to w jednakowym stopniu opakowań jednostkowych, jak i zbiorczych. W tym celu stosuje się przekładki lub wkładki tekturowe nadające opakowaniom stabilność i wzmacniające ich konstrukcję. Jednocześnie tego typu wypełnienia zapobiegają samoistnemu przemieszczaniu się towarów w kartonach, co skutecznie zabezpiecza je w trakcie transportu.
Technologa produkcji kartonów i tektury w ostatnim dwudziestoleciu poczyniła ogromne postępy. Nikogo już nie dziwi widok napoju czy też posiłku serwowanego w lub na kartonowym pojemniku.
O tym, jak ważne są parametry wytrzymałościowe dla producentów świadczyć może liczba cech, które poddane zostają ocenie w trakcie produkcji opakowań kartonowych i tektury.
Wymieńmy najważniejsze:
- FCT - odporność na zgniatanie płaskie;
- Wygięcie;
- Wytrzymałość na rozciąganie;
- Rozciągliwość;
- Sztywność zgniatania;
- Odkształcenie plastyczne;
- Ściśliwość;
- Współczynnik sprężystości;
- Współczynnik tarcia
- Odporność na przebicie punktowe;
- Odporność na zgniatanie krawędziowe;
- Gramatura.
Powyższe zestawienie świadczy o poczuciu ogromnej odpowiedzialności producenckiej za wszelkie mienie, które w opakowaniach będzie się znajdować. Oczywiście wpływ na ogólną wytrzymałość opakowań ma umiejętne rozłożenie ładunków, uwzględniając ich wymiary i wagę.
Nie zmienia to jednak faktu, iż trwałość opakowań tekturowych jest niewspółmiernie wysoka w stosunku do ich ceny oraz wszechstronności zastosowań.
Idealne opakowanie dla e-biznesu powinno być trwałe, praktyczne oraz wykonane na najwyższym poziomie estetycznym. Warto poświęcić nieco uwagi na wybór odpowiednich pudełek kartonowych, by uniknąć uszkodzeń towaru i zapewnić sobie skuteczną reklamę firmy. Z tych powodów już dziś warto nawiązać współpracę z doświadczonym i liczącym się na rynku dystrybutorem.
Teza, iż kupuje się oczami, w przypadku opakowań potwierdza się w całej rozciągłości, z czego zdają sobie sprawę najwięksi potentaci. Doprawdy, warto zacząć się na nich wzorować. Stąd już tylko krok, by Wasza marka znalazła się w świadomości wszystkich.