Koronawirus – impuls do rozwoju

Pandemia w sposób znaczący wpłynęła na zmiany zachowań klientów, a to pociągnęło za sobą konieczność pilnej weryfikacji sposobu komunikacji z odbiorcami produktów i usług oraz opracowania nowej strategii. Dotyczyło to wszystkich branż, ale w przypadku tych bezpośrednio powiązanych z ochroną zdrowia skutkowało większymi obrotami, a także wzrostem medialności – wynika z raportu Top Marka 2020, opracowanego przez magazyn „Press” i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Społecznie zaangażowane

Zachorowania na Covid-19 oraz ograniczenia w dostępie do bezpłatnej opieki medycznej miały wpływ na większe zainteresowanie usługami płatnymi. Przyspieszył rozwój cyfryzacji w ochronie zdrowia oraz telemedycyna. Pandemia znacząco zmieniła tradycyjny sposób funkcjonowania opieki medycznej. Jak informuje Natalia Maćkowiak, starszy analityk w PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, aż 20 proc. spośród wszystkich publikacji w prasie i serwisach internetowych wzmiankujących o markach sieci opieki medycznej zawierało w tytule słowo "koronawirus".

Podobnie jak w roku ubiegłym, w rankingu prywatnych sieci opieki medycznej liderem badania okazał się Medicover. Złożyły się na to zarówno duża liczba publikacji, jak i wysoki wskaźnik dotarcia z informacjami do odbiorców - oszacowany na 492 990 200. W efekcie siła marki wyniosła 1 220 555 pkt. Drugą lokatę utrzymała Grupa Lux Med, z wynikiem 1 116 396 pkt., dotarciem bliskim liderowi - 490 829 512 i najwyższą liczbą publikacji - 53 299. Marki te wyraźnie zdystansowały pozostałe brandy z topowej piątki. Z wynikiem 369 694 pkt. oraz najwyższym sentymentem - 3,14 - na trzecim miejscu, awansując o jedną lokatę, znalazło się PZU Zdrowie. Za nim miejsca zajęły: Enel-Med z wynikiem 248 803 pkt. oraz Centrum Medyczne Damiana z siłą marki na poziomie 225 410 pkt.

- W kontekście koronawirusa PZU Zdrowie wyróżniło się na tle konkurencji dużym odsetkiem publikacji o zaangażowaniu społecznym marki, głównie o wsparciu udzielanym służbom medycznym i porządkowym - dodaje Natalia Maćkowiak.

W drugiej piątce najsilniejszych marek w tej branży uplasowały się: na miejscu 6. Alab Laboratoria z wynikiem 133 688 pkt., dalej Rehasport - 90 477 pkt., EMC Szpitale - 73 029 pkt., Polmed - 43 777 pkt. oraz Falck Medycyna, otrzymując 17 375 pkt.

Zdrowie przede wszystkim

W rankingu sieci aptek i drogerii najsilniejszym brandem ponownie okazał się Rossmann, który osiągnął 907 420 pkt., oraz blisko dwukrotnie więcej publikacji (140 496) od drugiej w zestawieniu marki Hebe (73 122), której siłę oceniono na 436 201 pkt. Rossmann uzyskał  także najwyższy impact (258 831 557) oraz indeks sentymentu (3,51). Miejsce 3. należało do Sephory, która zgromadziła 369 199 pkt. oraz impact na poziomie 126 333 694. Sieć Dbam o Zdrowie, która uplasowała się na miejscu czwartym uzyskała 147 948 pkt. Pierwszą piątkę zamknął Douglas z siłą marki na poziomie 104 712 pkt.

- Tematem wzmianek o sieciach apteczno-drogeryjnych były zdecydowanie częściej kwestie korporacyjne, w tym wpływ lockdownu na ich wyniki - komentuje Monika Gierczak-Jabłońska, analityk mediów w PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

W pierwszej dziesiątce topowych marek znalazły się także: Super-Pharm (100 329 pkt.), Yves Rocher (86 156 pkt.), Natura (57 959 pkt.), Notino (55 071 pkt.), Kontigo  (52 836 pkt.).

Egzamin dla farmacji

Wiosną znacząco wzrosło zapotrzebowanie na różnego rodzaju leki i suplementy, które Polacy masowo wykupywali z aptek, chcąc w przyśpieszonym tempie wzmocnić swoją odporność i zabezpieczyć przed ewentualnym zachorowaniem. Największe wyzwanie, przed jakim postawiona została branża farmaceutyczna w związku z pandemią dotyczyło wynalezienia szczepionki i leku na koronawirusa.

- Niemal połowa, bo aż 47 proc. wzmianek o Adamedzie w analizowanym okresie miało związek z koronawirusem. Także w przypadku Polfy Tarchomin odsetek ten był wysoki, bo wyniósł 30 proc. Nieco mniejszy był udział tego wątku w materiałach dotyczących Polpharmy (19 proc.). Natomiast wśród wzmianek o Celonie Pharma i Aflofarmie koronawirusa dotyczyło zaledwie 3 proc. - przekonuje Natalia Maćkowiak.

Zwycięzcą w branży farmaceutycznej została ponownie Polpharma, osiągając 256 325 pkt. Duży wpływ na ten wynik miał wysoki impact - 127 979 515. Na miejscu 2.  Znalazła się Polfa Tarchomin - 189 341 pkt., która odnotowała rekordową liczbę publikacji - 173 872. Trzecią lokatę uzyskał Adamed z wynikiem 118 374 oraz najwyższym poziomem indeksu sentymentu - 2,39. Siłę czwartej marki w sektorze - Aflofarmu - oszacowano na 70 909 pkt. O włos wyprzedził on Celona Pharma, który uzyskał 70 167 pkt.

Do top 10 sektora weszły także marki: Mabion (44 048 pkt.), GlaxoSmithKline (37 850 pkt.), Biofarm (30 835 pkt.), Polfarmex (25 712 pkt.) oraz Bayer z siłą marki równą 14 121 pkt.

W XIII edycji raportu "Top Marka" badaniem objęto materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2019 roku do 30 czerwca 2020 roku - łącznie ponad 97 mln informacji: 2 mln tekstów prasowych, 15 mln internetowych i 80 mln postów w mediach społecznościowych. Materiały poddane analizie dotyczyły 10 najsilniejszych marek z 50 najmocniejszych medialnie branż. Łącznie w raporcie opisano 500 brandów. W badaniu zastosowano jednakowe wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniając specyfikę prasy, portali internetowych i social media: impact, indeks sentymentu i siłę marki.


Infografika "Sieci - opieka medyczna" - ranking marek 2020

Infografika "Sieci - apteki i drogerie" - ranking marek 2020

Infografika "Farmacja" - ranking marek 2020

 

Więcej na temat wyników badania Top Marka 2020

Metodologia rankingu Top Marka 2020

 

Wskaźniki zastosowane w badaniu "Top Marka 2019"

Impact - dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.

Indeks sentymentu - współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.

Siła marki - ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu. 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press, a w social media oznaczenie @PSMMonitoring (FB i TT) oraz @MagazynPress (FB) i @RedakcjaPress (TT)).

 

 

 

.
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »