Kurier dla firm w branży e-commerce

Kurier dla firm w branży e-commerce jest niezbędnym elementem działalności. Którą z firm kurierskich wybrać w nowej rzeczywistości po pandemii? Od "oficjalnego" początku epidemii w Polsce w marcu 2020 minął już ponad rok i wiele się przez ten rok zmieniło. Zmieniły się, na przykład, nawyki zakupowe: w czasie gdy zakupy stacjonarne, jeśli w ogóle były możliwe, to wydawały się mniej atrakcyjną niż normalnie propozycją zaprzyjaźniliśmy się z e-commerce.

Handel internetowy jest jednym z niewielu sektorów gospodarki, które nie tylko nie odczuły skutków kryzysu, ale odnotowały nawet znaczne wzrosty. Wraz z nim rozwijały się też usługi dodatkowe wspierające e-commerce, takie jak usługi magazynowe i kurier dla firm. Usługi kurierskie są istotne dla e-commerce, bo stanowią jedyny punkt, w którym klient wchodzi w fizyczną interakcję z usługą. Szybka dostawa przesyłek jest kluczowa dla kompensowania głównej przewagi konkurencyjnej, jaką handel stacjonarny ma nad e-commerce, więc szczególnie teraz, kiedy wciąż wiele firm chce skorzystać na boomie e-handlowym, ale otwiera się też handel stacjonarny, wysokiej jakości usługi logistyczne będą jednym z kluczowych czynników decydujących o tym czy klienci wrócą do sklepów stacjonarnych, czy zostaną przy sklepach internetowych.

Przesyłki z e-commerce - preferencje klientów

Kurier dla firm z branży e-commerce zawsze był podstawowym sposobem dostawy przesyłek. Jak pokazują badania opinii polskich internautów, przeprowadzane dorocznie przez Gemius, jeszcze w 2020 klienci nadal uważali przesyłki kurierski za sposób dostawy najbardziej motywujący ich do zakupów w sieci. Jednak jeśli chodzi o faktycznie najczęściej wykorzystywane usługi doręczenia przesyłki z e-commerce, w raporcie na 2020 rok po raz pierwszy więcej ankietowanych wskazało na odbiór paczek z Paczkomatu niż na przesyłki kurierskie. Potwierdziły to badania zrealizowane przez Kantar Polska w kwietniu tegoż roku, które wykazały dziesięciopunktową przewagę Paczkomatów w porównaniu do przesyłek kurierskich (odpowiednio 80% i 70% wskazań). Trzecie w rankingu popularności były przesyłki pocztowe, na które wskazało tylko 41% respondentów. Analogiczne badanie przeprowadzone przez Kantar w kwietniu 2021 roku, pokazuje, że ten trend nasilił się podczas pandemii. W tej fali badania na Paczkomat wskazało 89% ankietowanych. Można przypuszczać, że wzrosty wiążą się ze zwiększaniem liczby Paczkomatów, których jest już ponad dwanaście tysięcy, ale za sukcesem InPost jako firmy świadczącej usługi dodatkowe dla e-commerce stoją również inne przyczyny.

Paczki z e-commerce - oczekiwania klientów

Przesyłki kurierskie i Paczkomaty mają w badaniach opinii wyraźną przewagę nad innymi metodami dostawy paczek, co stanowi pewną wskazówkę, dlaczego nadanie do Paczkomatu cieszy się rosnącą popularnością. Fakt, że oferta firm dostarczających paczkę do punktu odbioru, choć to najtańsze rozwiązanie, nie cieszy się wielkim uznaniem kupujących w sieci wskazuje, że nie są oni gotowi zrezygnować z korzyści, które daje im oferta dostawy paczek kurierem lub do Paczkomatu, żeby zaoszczędzić parę złotych. Kluczowy wydaje się tu być czas przesyłki zamówienia. Paczka kurierska dotrze do klienta lub do wybranego Paczkomatu w ciągu 48 godzin. Kolejny ważnym plusem jest wygoda korzystania z usług kurierskich. Paczkę klient dostanie wprost do domu lub siedziby firmy, albo do Paczkomatu, który mieści się zwykle nie dalej niż 500 metrów od miejsca zamieszkania klienta. Do tego paczkę z Paczkomatu można odebrać o każdej porze dnia i nocy, przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, wtedy kiedy klientowi jest wygodnie (co dla wielu osób stanowi o wyższości tej usługi nad doręczeniem przez kuriera, na którego trzeba czekać). Do tego samo wyjęcie paczki z maszyny zajmuje zwykle od kilku do kilkudziesięciu sekund (zależnie od tego czy korzystamy z aplikacji czy z kodu odbioru). Kolejek też raczej przy Paczkomatach nie ma i w ogóle nie trzeba mieć kontaktu z ludźmi, co zapewne stanowiło dodatkową zaletę w czasie epidemii, zwłaszcza że korzystając ze zdalnego otwierania skrytek w aplikacji InPost, nie trzeba nawet dotykać terminala. Przesyłki do Paczkomatu są również nieco tańsze niż tradycyjne usługi kurierskie.

Kurier dla firm z branży e-commerce - dlaczego InPost

Kurier dla firm z branży e-commerce jest usługą niezbędną, jego wybór jest więc ważną decyzją. Czym kierować się dokonując wyboru? Dla wielu sprzedawców wystarczającym powodem żeby zdecydować się na korzystanie z usług InPost jest to, że w ramach jednej umowy uzyskują dostęp do obu najpopularniejszych typów usług kurierskich: tradycyjnej przesyłki kurierskiej na adres odbiorcy i dostawy do Paczkomatu. Warto też zauważyć, że badania rynku z ostatnich kilku lat regularnie wykazywały, że oferta InPost dla firm jest jedną z tańszych na polskim rynku, a jakość obsługi klienta biznesowego stoi na najwyższym poziomie. Dodatkową korzyść dla sklepów internetowych stanowi rozpoznawalność marki InPost i jej pozytywny image (związany między innymi z proekologicznymi inicjatywami firmy i szybkim reagowaniem na zmieniające się oczekiwania), jak również satysfakcja i zaufanie klientów do usług operatora. We wspomnianych badaniach przeprowadzonych przez Kantar Polska InPost uzyskał siedemdziesięciopunktowy poziom wskaźnika NPS, wyrażającego poziom satysfakcji klientów. InPost jest również operatorem usługi Szybkie Zwroty, która pozwala na bezproblemowy zwrot towarów zakupionych w sieci. Natomiast firmy, które potrzebują kompleksowego rozwiązania logistycznego dla e-commerce, mogą skorzystać z usług Fulfillment, które obejmują całość procesów logistycznych: od magazynowania po doręczenie paczki.

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »