Logistyka sklepu internetowego — jak nią efektywnie zarządzać?

Sprawna obsługa logistyczna sklepu internetowego to jeden z filarów sukcesu na rynku e-commerce. Efektywne zarządzanie zamówieniami przekłada się bowiem na wymierne oszczędności, a zarazem na satysfakcję klientów. W tym celu sprzedawcy sięgają po nowoczesne narzędzia, takie jak inteligentne platformy sklepowe czy innowacyjne modele logistyczne. Z tego artykułu dowiesz się, jakie rozwiązania warto wybrać dla swojego e-commerce'u!

Logistyka sklepu internetowego — co to jest i dlaczego jest taka ważna?

Logistyka e-commerce to zbiór procesów składających się na kompletny łańcuch dostaw. Zaczyna się on na etapie produkcji i zaopatrzenia sklepu w towar, a kończy na odebraniu produktu przez klienta detalicznego. Obejmuje zatem takie zadania jak:

  • przyjmowanie dostaw od producentów lub hurtowni,
  • składowanie towarów w magazynie,
  • kontrola jakości i stanów magazynowych,
  • kompletowanie zamówień,
  • konfekcjonowanie i personalizacja przesyłek,
  • dostawa zamówień do odbiorców końcowych,
  • obsługa zwrotów i reklamacji.

To oczywiście tylko kilka procesów zaliczających się do logistyki sklepu internetowego. W zależności od specyfiki danej branży, zadań tych może być zdecydowanie więcej. Ich przebieg będzie miał natomiast bezpośredni wpływ na czas i koszty realizacji zamówień, a tym samym na poziom satysfakcji klientów i rentowność sprzedaży.

Logistyka sklepów internetowych — najpopularniejsze modele logistyczne dla e-commerce

Znaczenie logistyki dla e-commerce sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to wygodniejsze rozwiązania dla właścicieli sklepów internetowych. Pozwalają one między innymi na prowadzenie sprzedaży bez konieczności posiadania własnego magazynu. Wśród najpopularniejszych obecnie modeli logistycznych z pewnością można wymienić:

Cross-docking Cross-docking to ciekawe rozwiązanie polegające na zastąpieniu magazynu e-commerce strefą przeładunkową. Towary są w tym przypadku przepakowywane bezpośrednio z jednego środka transportu do drugiego. W cross-docku może jedynie dochodzić do kompletowania zamówień i personalizowania przesyłek. Proces składowania towarów zostaje jednak całkowicie wyeliminowany. Jest to zatem doskonały model logistyczny dla firm działających w branży FMCG, w której produkty cechują się zazwyczaj krótkim terminem przydatności do spożycia.

Dropshipping Dropshipping pozwala na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, ponieważ kluczowe procesy logistyczne przekazywane są wyspecjalizowanym hurtowniom. Wyręczają one sprzedawcę między innymi w składowaniu towarów, kompletowaniu zamówień i wysyłce paczek do klientów końcowych. Choć właściciel sklepu musi ograniczyć się do asortymentu wybranych dostawców, może zredukować ryzyko inwestycyjne, ponieważ za nabywane w hurtowniach produkty płaci dopiero w momencie ich odsprzedaży.

Fulfillment Fulfillment to rozwiązanie, które można uznać za najbardziej zaawansowany model logistyczny na rynku. Sprzedawca ma w tym przypadku możliwość składowania własnych produktów w magazynie zewnętrznego operatora. Ten świadczy zresztą na jego rzecz kompleksowe usługi obejmujące między innymi kompletowanie zamówień, a także transport i dystrybucję towarów.

Własny magazyn e-commerce Jeśli wolisz samodzielnie zajmować się logistyką sklepu internetowego, możesz prowadzić własny magazyn. Wiąże się to oczywiście z koniecznością ponoszenia stałych kosztów, nawet wtedy, gdy Twoja działalność nie przynosi zysków. Zyskujesz jednak pełną kontrolę nad stanami magazynowymi oraz jakością świadczonych usług.

Jaki model logistyczny będzie najbardziej efektywny dla Twojego sklepu internetowego?

Każdy z opisanych wyżej modeli logistycznych ma swoje zalety oraz wady. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, który z nich najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego sklepu internetowego, warto przyjrzeć się im bliżej:

  • Cross-docking — rozwiązanie, które znajdzie szczególnie szerokie zastosowanie w przypadku obsługi sklepów internetowych z artykułami spożywczymi czy farmaceutycznymi. Skorzystają na nim również sprzedawcy produktów personalizowanych i trudnych w przechowywaniu, takich jak zestawy mebli. Za zalety cross dockingu należy uznać przede wszystkim eliminację kosztów magazynowania towarów i skrócenie czasu dostaw. Za wady z kolei — brak możliwości zgromadzenia zapasów i ryzyko zaburzenia całego łańcucha w przypadku ewentualnych opóźnień w transporcie.
  • Dropshipping — najlepiej sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek i nie dysponują dużym kapitałem na start. Główna zaleta tego typu outsourcingu logistycznego polega na redukcji ryzyka inwestycyjnego i optymalizacji budżetu e-sklepu. Nie sposób jednak nie wspomnieć o wadach, wśród których dokuczliwe mogą okazać się ograniczenia asortymentów hurtowni, brak gwarancji dostępności produktów w chwili otrzymania zamówienia czy konieczność samodzielnej obsługi zwrotów i reklamacji.
  • Fulfillment — to zdecydowanie najwygodniejsze usługi logistyczne dla e-commerce. Ich ewentualne wady wynikają wyłącznie z wyboru niewłaściwego dostawcy usług. Błędna decyzja w tym zakresie mogłaby się negatywnie odbić na bezpieczeństwie Twoich towarów czy terminowości dostaw. Potencjalne korzyści zdecydowanie jednak przeważają nad zagrożeniami. Zyskujesz między innymi na atrakcyjnych stawkach, skalowalności oferty, oszczędności czasu czy dostępie do zaawansowanego zaplecza logistycznego.

Pamiętaj, że nie musisz ograniczać się do opisanych wyżej modeli outsourcingu usług logistycznych. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, aby prowadzić własny magazyn, łącząc to z zaletami dropshippingu czy cross-dockingu. Z pewnością pomoże Ci to w realizacji strategii omnichannel, polegającej na wykorzystywaniu wielu różnych kanałów sprzedaży. Wszystko zależy jednak od tego, w jakiej branży działasz i jakie są Twoje potrzeby biznesowe.

Kiedy zdecydować się na outsourcing logistyki sklepu internetowego?

Na outsourcing logistyki magazynowej najlepiej zdecydować się wtedy, gdy nie możesz już samodzielnie nadążyć z obsługą zamówień w swoim sklepie. Eksperci wskazują, że pomoc dodatkowego pracownika przydaje się już przy ok. 200 przesyłkach miesięcznie. Aby nie generować zbędnych wydatków, warto więc w tym momencie zainteresować się usługami logistyki dla e-commerce.

Wyjątek stanowią sytuacje, w których realizujesz już ponad 1000 zamówień w miesiącu i bardziej niż fulfillment opłaca Ci się inwestycja we własny magazyn. Zanim podejmiesz jednak taką decyzję, zapoznaj się dokładnie z ofertami różnych operatorów logistycznych.

Jak wybrać dostawcę usług logistycznych dla swojego e-commerce? Jeśli chcesz zoptymalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego i podnieść jakość świadczonych usług, postaw na sprawdzonego operatora logistycznego. Odpowiedniego partnera wybierzesz na podstawie takich kryteriów jak:

  • doświadczenie w Twojej branży,
  • zaplecze logistyczne (m.in. środki transportu, systemy WMS, specjalne regały itd.),
  • dostosowanie do specyfiki Twojego asortymentu,
  • renoma firmy wśród innych klientów,
  • zakres oferty oraz jej ceny.

Szukając idealnego operatora dla swojego sklepu, zainteresuj się ofertą M.B.B. Logistics. Dzięki usługom M.B.B. Logistics szybko zwiększysz rentowność prowadzonego biznesu!


Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »