
Żabka bije kolejny rekord. Sieć convenience właśnie otworzyła swój 12-tysięczny sklep. Jak w ciągu niespełna trzech dekad stała się liderem rynku - największą siecią kawiarni, miejscem, które oferuje ponad 100 produktów street food i ponad 20 usług z różnych kategorii? O kulisach dynamicznego rozwoju opowiada Adam Manikowski, CEO jednostki biznesowej Żabka Polska.

Żabka właśnie otworzyła swój 12-tysięczny sklep w Polsce. To ogromne osiągnięcie. Czy pamięta pan moment, kiedy Żabka miała zaledwie kilkaset placówek? Czy już wtedy było widać potencjał na tak dynamiczny rozwój?
Adam Manikowski, CEO jednostki biznesowej Żabka Polska: Żabka jest doskonałym przykładem ewolucji formatu handlowego. Pierwszy sklep Żabka otworzyliśmy 27 lat temu w Swarzędzu pod Poznaniem. Wtedy był to zwykły sklep, taki jak wiele powstających wtedy placówek. Największą rewolucją, która zadecydowała o tym, jaka Żabka jest dzisiaj, było wprowadzenie formatu Galaxy (koncepcja sklepów Żabka, wprowadzająca m.in. nowoczesne wyposażenie, zmienioną identyfikację wizualną i poszerzony pakiet usług - przyp. red.) w 2016 roku. To był przełomowy moment - początek budowy najbardziej innowacyjnej sieci convenience na rynku. Dzięki temu zaczęliśmy dynamicznie się rozwijać, pokazując klientom, że koncept Żabki realnie ułatwia codzienne życie.
Dziś Żabka to nie tylko sklep. To sieć oferująca szeroki wachlarz usług - łącznie oferujemy ich ponad 20. Jesteśmy największą siecią kawiarni, hubem usług pocztowych, finansowych, ubezpieczeniowych. Nie ma drugiego takiego modelu na rynku.
Dzisiejsza Żabka tworzy zupełnie inną wartość dla klienta niż pierwsze sklepy sprzed 27 lat. To efekt pracy całego zespołu: franczyzobiorców, sprzedawców, pracowników i współpracowników, którzy nieustannie udoskonalając nasz koncept, sprawiają, że Żabka wyznacza trendy na rynku convenience.
Co pana zdaniem stoi za tym, że Żabce udało się otworzyć 12-tysięczny sklep? Kluczem jest właśnie ta wszechstronność?
Często mówimy o sobie, że jesteśmy jak szwajcarski scyzoryk - wszechstronni, wielofunkcyjni i zawsze gotowi sprostać codziennym potrzebom klientów.

Jesteśmy dumni z tego, że Żabka to nie tylko miejsce zakupów, ale ekosystem usług, który realnie ułatwia życie. Dzięki naszej wszechstronności zdejmujemy z klientów ciężar codziennych obowiązków. Pomagamy im oszczędzać czas, pieniądze i energię.
To właśnie ta unikalność stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej. Żabka tworzy wartość, jakiej nie oferuje żadna inna sieć convenience. Łączymy wygodę, nowoczesne technologie i szeroki wybór usług w jednym, bliskim i przyjaznym miejscu.
I co dalej - jakie są dziś najważniejsze kierunki rozwoju Żabki w Polsce? Główny nacisk będziecie kłaść na otwieranie kolejnych placówek?
Na początku października ogłosiliśmy, że do 2028 roku planujemy otwierać rocznie w Polsce i Rumunii łącznie około 1 300 sklepów. Jednocześnie nieustannie udoskonalamy format Żabki, tak aby odpowiadał na potrzeby klientów i tworzył dla nich wyjątkową wartość.
Nasza sieć 12 000 sklepów korzysta również z bardzo zaawansowanego zaplecza technologicznego, które jest jednym z najbardziej rozwiniętych na rynku. Cały czas inwestujemy w rozwój technologii, big data, sztucznej inteligencji i machine learning oraz w tworzenie nowych produktów i usług.
Już dziś tworzymy najbardziej innowacyjne produkty na rynku, a nasza oferta gastronomiczna będzie się rozwijać jeszcze dynamiczniej. W pełni wykorzystujemy też elastyczność formatu Żabki, dostosowując nasze sklepy do lokalnych potrzeb i wymagań klientów, aby być jak najbliżej nich i ich codziennego życia.

Rynek handlu detalicznego bardzo się zmienia. Jakie trendy konsumenckie najbardziej wpływają dziś na strategię Żabki? Czy to wygoda, szybkość zakupów, a może digitalizacja?
Klienci coraz bardziej cenią swój czas, staje się on dziś nową walutą. Dlatego naszą misją jest uwalnianie czasu naszych klientów. Jako Żabka odpowiadamy na ich potrzeby, oferując szybkie, wygodne i kompleksowe rozwiązania. Jesteśmy coraz bliżej klientów: 18 milionów osób mieszka w promieniu 500 m od najbliższego sklepu Żabka.
Żabka jest często wskazywana jako lider technologicznych rozwiązań w handlu. W jaki sposób nowe technologie - sztuczna inteligencja, automatyzacja, analiza danych - wpływają dziś na codzienne funkcjonowanie sieci?
Tak, technologia ma kluczowe znaczenie. Wsparcie naszego modelu biznesowego opiera się na rozwoju najnowocześniejszych narzędzi. Wykorzystujemy sztuczną inteligencję m.in. jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji dotyczących m.in. lokalizacji sklepów czy doboru asortymentu do danej lokalizacji. Innym przykładem jest aplikacja dla franczyzobiorców wykorzystująca AI, która umożliwia zautomatyzowane uzupełnianie zapasów
Dzięki nowoczesnym technologiom jesteśmy w stanie wspierać franczyzobiorców w 12 000 sklepów, poprzez odpowiednie zarządzanie łańcuchem dostaw oraz innymi procesami związanymi z funkcjonowaniem tak dużej sieci. Dzięki wdrażanym innowacjom precyzyjnie analizujemy, to jak klienci odbierają nasze produkty, a nasi franczyzobiorcy i ich pracownicy otrzymują zestaw narzędzi wspierających codzienne zarządzanie sklepami.
Jak pana zdaniem będzie ewoluował format Żabki i czy możemy spodziewać się nowych, zaskakujących rozwiązań?
Nadal będziemy kierować się wygodą i bliskością, jeszcze mocniej stawiając na lokalność. Żabka, mająca dziś 12 000 sklepów, otwiera się w różnych środowiskach - przykładem jest nasz 12-tysięczny sklep, który powstał w akademiku, w otoczeniu studenckim. Naszym celem jest ciągłe dopasowywanie konceptu do lokalnych potrzeb.
Co chciałby pan, aby Polacy myśleli, widząc szyld Żabki za 5 lat?
Za 5 lat widzę Żabkę jako sieć jeszcze bardziej lokalną, unikalną i silnie związaną z lokalnymi społecznościami, w których funkcjonują nasze sklepy.
Widzę Żabkę również jako najbardziej zaawansowaną technologicznie sieć, która nadal wyznacza trendy - zarówno w zakresie usług i dostawy zakupów, jak i asortymentu. To są kierunki, na których mocno się koncentrujemy.
Artykuł sponsorowany
