Jak radzimy sobie z załatwianiem spraw urzędowych w czasie pandemii?
W czasie pandemii jak najwięcej spraw powinniśmy załatwiać tak, aby ograniczyć kontakt z innymi osobami. Dotyczy to także spraw urzędowych. Wiele z nich nie może jednak czekać. Co zrobić w takiej sytuacji? Najwygodniej jest skorzystać z usług internetowych. Online możemy skontaktować się z urzędem, złożyć wniosek, uzyskać odpisy dokumentów i wiele więcej.
W trosce o zdrowie zarówno pracowników, jak i mieszkańców wiele urzędów zmieniło swój sposób funkcjonowania. Sprawę urzędową można załatwić osobiście, ale musimy liczyć się z ograniczeniem liczby osób, które mogą spotkać się z urzędnikiem w cztery oczy. Co zrobić, jeśli musimy pilnie załatwić sprawę urzędową? Teraz zdecydowaną większość z nich załatwimy przez internet.
Z urzędnikiem możemy skontaktować się telefonicznie, wysłać e-mail lub po prostu wejść na stronę GOV.pl. Tam możemy skorzystać z licznych e-usług, na przykład złożyć wniosek o dowód osobisty, zmienić miejsce zameldowania, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć wniosek o 500+, uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, założyć działalność gospodarczą czy zarejestrować pojazd.
- Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne - zapewnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Pod każdą e-usługą znajdziemy krótką i jasną instrukcję, jak załatwić sprawę online. Jedyne, co musimy zrobić, by zacząć korzystać z e-urzędu, to zweryfikować naszą tożsamość, zakładając profil zaufany.
Wystarczy poświęcić na to parę minut. Wchodzimy na stronę profilu zaufanego i wybieramy, czy chcemy zrobić to online, czy w punkcie potwierdzającym. Zdecydowanie wygodniej i bezpieczniej wybrać tę pierwszą opcję, szczególnie w dobie zarażeń koronawirusem. Wystarczy mieć konto w jednym z kilkunastu większych banków. A co jeśli nie mamy? Spokojnie, nie musimy się martwić. Tymczasowy profil zaufany założymy teraz spotykając się online z urzędnikiem. Ale po kolei!
Jeśli mamy konto w dużym banku, to na stronie wybieramy ten, w którym mamy konto. Gdy to zrobimy, zostaniemy przeniesieni na stronę logowania do bankowości elektronicznej. Na nasze konto wejdziemy, używając swoich danych (takich, jakie wykorzystujemy do logowania w banku).
- To całkowicie bezpieczne. Dane w banku są wiarygodne, zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać, np. w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym - zapewnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Następnie w systemie bankowości elektronicznej zostaniemy poproszeni o wypełnienie formularza o założenie profilu zaufanego. Kolejnym krokiem będzie już tylko potwierdzenie wykonania operacji kodem autoryzacyjnym. Potwierdzenie założenia profilu otrzymamy na podany przez nas adres e-mail.
Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Nie każdy jednak może się tam pojawić.
Dla tych, którzy nie mają konta w dużym banku i nie mogą lub nie chcą wychodzić z domu jest trzecia droga - tymczasowy profil zaufany. Wystarczy wejść na stronę gov.pl, tam wybrać e-usługę "Załóż profil zaufany". Na karcie usługi jest przycisk "Załóż tymczasowy profil zaufany". Gdy w niego klikniemy system dalej poprowadzi nas krok po kroku. Po podaniu niezbędnych danych zostaniemy poproszeni o wybranie terminu, w którym online spotkamy się urzędnikiem.
Tymczasowy profil zaufany ważny jest przez 3 miesiące. Ten standardowy starczy nam na 3 lata.
Gdy mamy już profil zaufany, możemy zalogować się do konta Mój Gov, które umożliwia załatwianie online spraw urzędowych. Wystarczy wejść na stronę gov.pl, kliknąć przycisk "Mój Gov", który znajdziemy w prawym górnym rogu strony, i zalogować się profilem zaufanym. Dzięki temu uzyskamy dostęp m.in. do naszych danych znajdujących się w Rejestrze Dowodów Osobistych, Centralnej Ewidencji Pojazdów, możemy korzystać z systemów PUE ZUS i Indywidualnego Konta Pacjenta czy wymieniać korespondencję z urzędami. Korzystanie z e-usług jest proste.